ارسال به دیگران پرینت

داستان استراماچونی به زبان ساده

هواداران استقلال درست در همین روزها که تیمشان درگیر برگزاری مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیاست، هنوز نمی‌دانند سرمربی قطعی فصل آینده‌شان چه کسی است؛ آنها با مجید نامجومطلق، دستیار سرمربی مستعفی‌شان به آسیا رفته‌اند ولی یک دل نه، صد هزار دل امیدوارند مرد بعدی که به‌عنوان سرمربی روی نیمکت می‌نشیند، آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی باشد.

داستان استراماچونی به زبان ساده

هواداران استقلال درست در همین روزها که تیمشان درگیر برگزاری مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیاست، هنوز نمی‌دانند سرمربی قطعی فصل آینده‌شان چه کسی است؛ آنها با مجید نامجومطلق، دستیار سرمربی مستعفی‌شان به آسیا رفته‌اند ولی یک دل نه، صد هزار دل امیدوارند مرد بعدی که به‌عنوان سرمربی روی نیمکت می‌نشیند، آندره‌آ استراماچونی ایتالیایی باشد. مربی خوش‌پوش اروپایی که با وجود اندک‌زمانی که در تهران کار کرد، برای خودش هواداران دوآتشه‌ای دست‌وپا کرد. با این حال، استراماچونی زمانی که پی برد قرار نیست به‌موقع پول به حسابش واریز شود، بی‌خیال همین خیل هواداران شد و با بستن چمدان‌هایش، دست در دست دلیلا، همسرش، به ایتالیا و رم بازگشت. با وجود این جدایی اما استقلالی‌ها که با فرهاد مجیدی هم نتوانستند جامی به دست آورند، حالا در فضای مجازی با راه‌اندازی هشتگ و در فضای حقیقی با خواهش و تمنا در پی بازگرداندن استراماچونی هستند.

داستان استراماچونی و بازگشتش به استقلال در عین پیچیده‌بودن بسیار ساده است؛ ولی این سادگی به حدی نیست که بتوان برایش نتیجه مشخصی متصور بود. با این حال، این موضوع سرفصل‌های مشخصی دارد که می‌تواند به ساده‌ترشدن روندی که استقلالی‌ها نیاز است طی کنند تا استراماچونی را داشته باشند، کمک کند.

استراماچونی مشمول تبصره نمی‌شود

اولین موردی که هواداران فوتبال، خاصه استقلالی‌ها باید آن را مد نظر قراردهند این است که به‌تازگی قانونی وضع شده که تیم‌های حاضر در لیگ نمی‌توانند بازیکن و مربی خارجی بیاورند. برخلاف اعتراض‌های غیررسمی که بعضا از سوی افراد مختلفی به گوش می‌رسد، این موضوع غیرقانونی نبوده و با فشار بر فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا نمی‌توان فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ را زیر سؤال برد و تحت فشار گذاشت که چنین قانونی را بردارد. فیفا می‌گوید وضع قوانین این‌چنینی مربوط به فدراسیون‌های مربوطه است. کمااینکه اگر پیش از این، چنین موردی مغایر با کدهای قانونی فیفا بود، باید قانون منع جذب دروازه‌بان خارجی هم گیر پیدا می‌کرد که چنین نشد.

پیش از ادامه مطلب، ذکر این نکته ضروری است که قانون وضع‌شده هرگز کمکی به پیشرفت فوتبال در ایران نخواهد کرد.

به هر روی طبق همین قانون استراماچونی به‌عنوان یک سرمربی خارجی نمی‌تواند به لیگ ایران بیاید. حالا استقلالی‌ها می‌گویند قرارداد استراماچونی که پیش از این با باشگاه وضع شده هنوز اعتبار دارد و از آنجا که این مربی به تیم دیگری نرفته در نتیجه می‌تواند آن را تمدید کند و به کارش در فوتبال ایران ادامه دهد. مشابه کاری که دیگر خارجی‌های کنونی لیگ برتر کرده‌اند. البته که باید عنوان شود این موضوع شامل حال استراماچونی نمی‌شود؛ چون او برای گرفتن مطالباتش از طریق فیفا، قراردادش با استقلال را رسما فسخ کرده و دیگر شامل تبصره و بند نمی‌شود. او اگر بخواهد به استقلال بیاید یک خارجی محسوب می‌شود و شامل قوانین تازه.

از مدت‌ها قبل به دنبال آوردن استراماچونی بودند!

شاید بعد از دربی 93 و استعفای فرهاد مجیدی بود که هواداران استقلال پی بردند مسئولان باشگاه برای بازگرداندن استراماچونی اقدام کرده‌اند ولی از قرار قریب به 70 روز پیش از آن، مسئولان باشگاه در پی بازگرداندن این مربی ایتالیایی بوده‌اند. این موضوعی است که حسن روشن، پیش‌کسوت سرشناس استقلالی‌ها به آن اشاره می‌کند و از دوست بنگاه‌دارش حرف می‌زند که مسئولان باشگاه به ملاقاتش رفته‌اند. روشن می‌گوید نزدیک به 60، 70 روز قبل از دوستم بنگاه‌دارم خواسته‌اند 500 هزار دلار کمک کند تا استرا را برگردانند. با این شرایط واضح است که مسئولان استقلال، برخلاف ادعای مدیرعامل باشگاه، از مدت‌ها قبل در پی مذاکره با استراماچونی بوده‌اند و از همان زمان به بعد در پی تأمین بودجه‌اش بودند.

استراماچونی زرنگ است!

نکته‌ای که در این میان باید برجسته شود توافق اولیه استقلالی‌ها با استراماچونی است؛ او برای بازگشت رقم یک‌میلیون‌و 800 هزار دلار را مطالبه کرده؛ این رقم نزدیک به چیزی است که او بعد از شکایت از باشگاه استقلال دستش را می‌گیرد. آن‌طور که عنوان شده استراماچونی گفته 800 هزار دلار تخفیف می‌دهد ولی یک میلیون می‌گیرد و بعد حاضر به مذاکره می‌شود. آن دوست بنگاه‌دار حسن روشن هم می‌تواند چنین موضوعی را تأیید کند چون مسئولان باشگاه به او گفته‌اند 500 هزار دلار بده، 500 هزار هم باشگاه می‌گذارد و باب توافق با استراماچونی باز می‌شود. این یک میلیون دلار به کنار، استقلالی‌ها پیش‌تر نزدیک به 400 هزار دلار به استراماچونی پرداخت کرده‌اند. او هم قراردادی 700 تا 750 هزار دلاری به ازای هر فصل با آبی‌ها داشته است. برای دو فصل، او باید رقمی نزدیک به یک‌میلیون‌و 400 هزار دلار از استقلال می‌گرفته است. اگر استتقلالی‌ها آن یک میلیون را می‌دادند، با احتساب 400هزاردلاری که قبلا به این مربی داده‌اند، کل مبلغ را پرداخت کرده‌اند؛ پس استراماچونی از کدام تخفیف به استقلالی‌ها حرف می‌زند؟

رقم گنده‌تر از این حرف‌هاست!

به غیر از داستان مبهم بند قبل، رقمی که استراماچونی از استقلال طلب کرده، گنده‌تر از این حرف‌هاست؛ او برخلاف ادعای مسئولان استقلال، برای شروع مذاکره یک‌میلیون‌و 600 هزار دلار می‌خواهد! یعنی این رقم را نقد می‌خواهد تا تازه حاضر به گفت‌وگو با مسئولان باشگاه شود. این مورد را صادق درودگر، عضو هیئت‌رئیسه سازمان لیگ هم تأیید می‌کند. برخلاف شویی که مسئولان باشگاه استقلال به راه انداخته‌اند، آنها ابتدا برای مذاکره ساده با استراماچونی باید 1.6 میلیون دلار بپردازند. بعد هم دوباره طبق ادعای همین آقای درودگر، کف درخواست استراماچونی برای قرارداد تازه دو میلیون دلار است. ضرب و تقسیمش دیگر پای خودتان!

وزیر هم نامه دهد

نکته مهم دیگر این است که استراماچونی فقط پول درشت نمی‌خواهد بلکه تضمین هم می‌خواهد؛ او علاوه بر اینکه تضمین می‌خواهد به‌موقع دستمزد تازه‌اش را بگیرد، نامه‌ای کتبی از وزیر ورزش می‌خواهد که ورود خارجی‌ها منعی ندارد. نه اینکه چنین نامه‌ای را برای خودش بخواهد بلکه می‌خواهد خیالش راحت باشد که می‌تواند چند بازیکن خارجی دیگر هم به این تیم اضافه کند. یک سهمیه اروپایی و یک سهمیه آسیایی، چیزی است که استراماچونی برای ادامه مسیر در استقلال زیر نظر دارد.

یک کلام نه!

استقلالی‌ها امید زیادی داشتند رأیی که ابتدا وزارت ورزش بنا نهاد و گفت ورود خارجی‌ها ممنوع، بشکند؛ این شکستن رأی به‌واسطه رابطه خوب سعادتمند، مدیرعامل استقلال، با وزیر ورزش بود. با این حال، از زمانی که سازمان لیگ هم چنین بندی را قانونی کرد، وزارت ورزش هم گفت که استقلال شامل استثنا نمی‌شود. مسئولان سازمان لیگ پیش از این بارها عنوان کرده بودند تبصره‌ای شامل حال استراماچونی نمی‌شود و او نمی‌تواند برگردد. هرچند استقلالی‌ها هم نامه‌ای رسمی مبنی بر استعلام‌گرفتن این موضوع به سازمان لیگ نداده بودند. الان اما شرایط فرق می‌کند؛ چون از قرار نامه استقلالی‌ها به سازمان لیگ رفته و آنها هم به‌صورت رسمی یک «نه» را جلوی درخواست باشگاه استقلال گذاشته‌اند.

ورود قوه قضائیه

این یکی هم از جمله اتفاقات تازه‌ای است که رخ داده؛ مسئولان باشگاه استقلال وقتی متوجه شده‌اند بند قانونی سازمان لیگ مانع حضور سرمربی ایتالیایی شده نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه نوشته‌ و از او درخواست کرده‌اند مذاکره‌ای صورت دهد تا این امر برطرف شود. در اینکه چنین اقدامی تازگی دارد و در نوع خودش کمی عجیب است اما قوه قضائیه ترتیب اثر داده و با نوشتن نامه‌ای به سرپرست فدراسیون فوتبال از آنها درخواست توضیح کرده است. نکته‌ای که در این بین قوه قضائیه روی آن تأکید دارد، این است که اگر ادعای استقلالی‌ها مبنی بر اینکه بازگشت استراماچونی مانع از پرداخت جریمه بیشتر می‌شود، درست باشد، راهکاری برای حل این مسئله ارائه شود.

با درخواست مالی استراماچونی که در بالا عنوان شده کم‌وبیش علاقه‌مندان به فوتبال آشنا شده‌اند و بعید است بازگشتش از لحاظ مالی به‌صرفه باشد، مگر اینکه مسئولان باشگاه درباره پرداختی که باید به استراماچونی شود، کل واقعیت را نگفته باشند.

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه