ارسال به دیگران پرینت

الهام علی اف:

قره‌باغ | ما غیرنظامیان را هدف حملات قرار نداده ایم

رئیس جمهوری آذربایجان با متهم کردن طرف ارمنستانی به ارتکاب جرایم جنگی گفت: نظامیان کشورش تنها اهداف نظامی را هدف حمله قرار می دهند.

 قره‌باغ  |  ما غیرنظامیان را هدف حملات قرار نداده ایم

الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سی ان ان ترک گفت: ما غیرنظامیان را هدف حملات قرار نداده ایم. ما تنها به اهداف نظامی حمله می کنیم. ارمنستان مرتکب جرایم جنگی می شود. جمهوری آذربایجان مدارکی دال بر وقوع جرایم جنگی جمع آوری کرده است.

او همچنین گفت که با روسیه بر سر تنش ها در قره باغ مساله ای ندارد. علی اف گفت: روسیه تنها کشور عضو گروه مینسک است که همسایه ماست. ما با روسیه روابط تاریخی داریم. در این برهه، روابط میان روسیه و جمهوری آذربایجان ارتقا یافته است، هیچ مشکلی وجود ندارد.

این در حالی است که به گفته عفو بین‌الملل طرف‌های درگیر در قره‌باغ از بمب‌های خوشه‌ای استفاده می‌کنند که تلفات در میان مردم غیرمسلح را به شدت بالا می‌برد. این سازمان از جمهوری آذربایجان و ارمنستان خواسته که به حق حیات مردم عادی احترام بگذارند.

سازمان عفو بین الملل می‌گوید فیلم‌هایی به دست آورده که نشان می‌دهند در درگیری‌های پیرامون قره‌باغ بمب‌های خوشه‌ای به کار می‌رود. همین سازمان روز دوشنبه (ششم اکتبر) احتمال داده بود بمب‌های خوشه‌ای که ساخت اسرائیل هستند از سوی آذربایجان شلیک شده‌اند.

بمب‌های خوشه‌ای در بسیاری موارد منفجر نمی‌شوند، بلکه در زمین می‌مانند و مانند مین برای همیشه جان ساکنان محل را به خطر می‌اندازند. قوانین بین‌المللی کاربرد بمب‌های خوشه‌ای را در هر شرایطی منع کرده است، اما به نظر عفو بین‌الملل این مهمات در جنگ قره‌باغ برای به وحشت افکندن مردم عادی مورد استفاده قرار گرفته است.

در همین حال آرمن سرکیسیان، رئیس جمهوری ارمنستان در گفت و گو با راشا تودی گفت، ایروان از هر ابتکارعملی که آتش بس به ارمغان آورد حمایت می کند. به گفته او، کشورهای گروه مینسک در فرایند مذاکرات نفوذ دارند. رهبر ارمنستان همچنین گزینه بازدید از قره باغ از سوی کشورهای عضو مینسک را مطرح کرد اما گفت این درخواست باید از سوی آنها باشد.

سرکیسیان همچنین درباره کشورهای دارای نفوذ در مذاکرات گفت: روسیه در صدر این فهرست قرار دارد زیرا رابطه خوبی با دو طرف درگیری دارد.  

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه قره‌باغ از زمان فروپاشی اتحاد شوروی همواره اختلاف داشته‌اند. در جنگ‌های شدیدی که بین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۴ میان دو طرف بر سر سلطه بر منطقه کوهستانی قره‌باغ پیش آمد، بیش از ۳۰ هزار نفر کشته شدند.

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه