ارسال به دیگران پرینت

مناظره معاونان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد

معاون نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا روز هفتم اکتبر در شهر سالت لیک سیتی ایالت یوتا در مناظره انتخاباتی به مصاف معاون رئیس جمهور کنونی آمریکا رفت.

مناظره معاونان نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد

 «مایک پنس» معاون «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی آمریکا و «کاملا هریس» معاون «جو بایدن» رقیب دموکرات ترامپ روز هفتم اکتبر در شهر «سالت لیک سیتی» ایالت یوتا برگزار شد.

کاملاً هریس به عنوان نخستین زن سیاهپوست و آسیایی تبار در این مناظره انتخاباتی مهم و سرنوشت ساز شرکت می کند.

مناظره میان معاونان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به ۹ بخش ده دقیقه‌ای تقسیم خواهد شد و ۹۰ دقیقه ادامه خواهد داشت. بعد از مناظره جنجالی اول که در آن دونالد ترامپ و جو بایدن بارها سخنان یکدیگر را قطع کردند، کارشناسان انتظار دارند معاون‌های آنها رفتار آرام‌تری داشته باشند و به مسائل اساسی‌تر بپردازند.

«سوزان پیج» مجری این مناظره با تشریح روند برگزاری این برنامه خطاب به هریس و پنس گفت که هرکدام از آنها برای پاسخگویی به هر پرسش دو دقیقه زمان دارند. وی در ادامه تأکید کرد که مردم آمریکا استحقاق یک مناظره متمدنانه را دارند و از این رو از آنان خواست که در طول مناظره، مؤدبانه و محترمانه رفتار کنند.

کرونا

نخستین سوال مناظره به ویروس کرونا و اثرات مرگبار آن اختصاص داشت. کاملاً هریس گفت که دولت ترامپ، بزرگترین شکست ممکن توسط یک دولت را در این زمینه رقم زده است. او گفت که دولت ترامپ هنوز هم برنامه‌ای برای مقابله با این ویروس ندارد. مایک پنس در دفاع از عملکرد دولت ترامپ در مبارزه با کرونا گفت که دولت آمریکا از زمانی که تنها ۵ نفر به این ویروس مبتلا شده بودند، تمامی پروازها به چین را لغو کرد.

کاملاً هریس با ابراز نگرانی نسبت به شیوه مقابله دولت دونالد ترامپ با بیماری کرونا تأکید کرد که مردم آمریکا به اطلاعاتی که دولت از دسترس آنها خارج می کند، نیاز دارند تا بتوانند از خود محافظت کنند».

مایک پنس در دفاع از تصمیم دولت آمریکا برای برگزاری مراسم معرفی نامزد دیوان عالی در کاخ سفید آنهم در بحبوحه شیوع بیماری کرونا به بحث آزادی فردی استناد کرد و در پاسخ به اظهارات سوزان پیچ که این مراسم را یک «رویداد اَبَر انتقال دهنده کرونا» خوانده بود، گفت: «واقعیت این است که وظایف رئیس جمهور به قوت خود باقی است. بحث تصدی یک کرسی خالی در دیوان عالی آمریکا مطرح شد و رئیس جمهور قاضی امی بارت را برای این سمت معرفی کرد».

کاملاً هریس چند بار به افشاگری «باب وودوارد» درباره اینکه دونالد ترامپ از شیوع ویروس کرونا در آمریکا آگاه بوده، اما عامدانه آن را کم اهمیت جلوه داده، اشاره کرد و گفت: «آنها از ماجرا خبر داشتند اما لاپوشانی کردند».

مایک پنس در تلاش برای طفره رفتن از این پرسش که در صورت عدم توانایی ترامپ برای انجام وظایف ریاست جمهوری، چه اتفاقی خواهد افتاد گفت که دولت ترامپ در زمانی بی‌سابقه واکسن مبارزه با کرونا را آماده خواهد کرد. او همچنین دموکرات‌ها را به «سیاست‌بازی بر سر جان آدم‌ها» متهم کرد.

شفافیت مالی

نامزد دموکرات معاونت ریاست جمهوری آمریکا خواستار شفافیت مالی نامزدها در تمامی امور از جمله مالیات شد و به گزارش روزنامه نیویورک تایمز مبنی بر پرداخت تنها ۷۵۰ دلار مالیات از سوی ترامپ اشاره کرد. در مقابل، مایک پنس در واکنش به این درخواست هریس گفت که رئیس‌جمهور، «ده‌ها میلیون دلار مالیات پرداخت کرده» و «میلیون‌ها شغل ایجاد کرده است».

اخذ مالیات از شهروندان

مایک پنس با اشاره به اینکه جو بایدن در صورت پیروزی در انتخابات و راهیابی به کاخ سفید، سیاست ترامپ در کاهش مالیاتها را لغو کرده و نرخ مالیات را افزایش خواهد داد، گفت که بایدن می خواهد آمریکا را به تسلیم اقتصادی در برابر چین وادار سازد. اما کاملاً هریس تأکید کرد که طرح افزایش مالیات مشمول افرادی که درآمد سالانه آنها کمتر از ۴۰۰ هزار دلار است، نخواهد شد.

روابط تجاری با چین و شیوع کرونا

کاملاً هریس گفت که دولت ترامپ، در جنگ تجاری با چین باخته و ۳۰۰ هزار فرصت شغلی را از دست داده است. اما معاون ترامپ با اشاره به این ادعای رئیس جمهور آمریکا که چین مسئول شیوع کرونا است، اظهار داشت که دولت ترامپ چین را بابت ضربه‌ای که بابت شیوع کرونا به اقتصاد آمریکا زده، مسئول می داند.

برجام و شهادت سردار قاسم سلیمانی

معاون احتمالی جو بایدن در انتخابات آمریکا گفت که خروج واشنگتن از برجام، آمریکا را در وضعیتی ناامن قرار داده است. وی با اشاره به حمله تلافی جویانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه نظامی عین الأسد در نزدیکی بغداد در پی حمله تروریستی نظامیان آمریکایی و شهادت سردار سلیمانی، اعلام کرد که در اثر این اعلام تعدادی از نیروهای نظامی آمریکا از ناحیه مغز دچار آسیب جدی شدند.

از سوی دیگر، مایک پنس با تکرار ادعاهای دولت آمریکا، ایران را اصلی ترین دولت حامی تروریسم خواند و گفت که توافق هسته ای برجام میلیاردها دلار پول در اختیار ایران به عنوان اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم قرار داده است. معاون ترامپ همچنین مدعی شد قصد سردار سلیمانی از سفر به بغداد صدمه زدن به منافع آمریکا در منطقه بوده است.

حمایت از دیکتاتورهای محلی و منطقه ای

کاملاً هریس در این مناظره دونالد ترامپ را به خیانت به دوستان و متحدان آمریکا و استقبال از دیکتاتورها در سراسر دنیا متهم کرد.

موضع نامزدها در صورت باخت در انتخابات

مایک پنس در پاسخ به اینکه در صورت باخت ترامپ در انتخابات او چه موضعی خواهد داشت، گفت که اول باید بگوید که ترامپ در این انتخابات برنده خواهد شد. وی سپس با اشاره به تلاش چهارساله حزب دموکرات برای تغییر نتیجه انتخابات و اشاره به جاسوسی دولت اوباما از ستاد انتخاباتی ترامپ مدعی شد که ترامپ پیزوز قطعی این انتخابات است.

تبعیض‌های نژادی در آمریکا

کاملاً هریس گفت که جورج فلوید در حالی که در بازداشت پلیس بوده با شکنجه کشته شده است. در مقابل، مایک پنس گفت که مرگ هر آمریکایی بی‌گناه موجب آزار او می‌شود و افزود: «من به نظام قضائی آمریکا اعتماد دارم».

پنس در ادامه از اعتراضات پس از مرگ جورج فلوید انتقاد کرد و گفت که این مسئله توجیهی برای «آشوب و نا آرامی نیست».

ایران

معاون احتمالی جو بایدن با اشاره به خروج یکجانبه دولت آمریکا و انزواگرایی اش (ترامپ) مدعی شد که خروج از توافق هسته‌ای ایران آمریکا را در موقعیتی ناامن‌تر قرار داده چون آنها [ایرانیان] چیزهایی را تقویت می‌کنند که ممکن است به برپایی یک زرادخانه هسته‌ای مهم بیانجامد.

مایک پنس در واکنش به اظهارات هریس مدعی شد که «شما از ورود مجدد به توافق هسته‌ای ایران صحبت می‌کنید؛ همان توافقی که، دولت قبلی به موجب آن ۱.۸ میلیارد دلار پول به اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی انتقال داد. وی در ادامه ادعاهای خود افزود: «رئیس‌جمهور ترامپ ما را از آن توافق خارج کرد و وقتی قاسم سلیمانی در حال سفر به عراق برای صدمه زدن به منافع آمریکائیان بود، واشنگتن او را حذف کرد. آمریکا اکنون امن‌تر است و متحدانمان هم امن‌ترند».

اما کاملاً هریس با اشاره به حمله موشکی سپاه پاسداران به مواضع ارتش آمریکا در عراق تأکید کرد: «به مسئله [سردار] سلیمانی اشاره کردید. بعد از حمله به سلیمانی، حمله متقابلی از سوی ایران به نظامیان ما در عراق انجام شد و آنها به ضربه مغزی مبتلا شدند. می‌دانید دونالد ترامپ این مسئله را چطور رفع و رجوع کرد؟ گفت آنها سردرد گرفته‌اند!»

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه