ارسال به دیگران پرینت

عزم جدی ایران و آذربایجان برای گسترش روابط

پذیرش سفیر جدید ایران در جمهوری آذربایجان برای تقدیم استوارنامه به رئیس‌جمهور و وزیر خارجه این کشور آن هم طی یک روز از اقدامات کم نظیر درعرف دیپلماتیک است و کم‌نظیر که می‌تواند حاکی از اهمیت روابط دو کشور از سوی دولتمردان آذربایجان باشد.

عزم جدی ایران و آذربایجان برای گسترش روابط

به نظر می‌رسد تهران و باکو مسیر جدیدی را در تعاملات خود در ابعاد اقتصادی و سیاسی آغاز کرده‌اند. 

الهام علی‌اف، رئیس جمهور آذربایجان در دیداری که  هنگام تقدیم استوارنامه سید عباس موسوی، سفیر جدید کشورمان انجام شد بر توسعه و ارتقاء روابط حسنه و مناسبات دوستانه میان دو کشور همسایه تاکید کرد. 

ایران و جمهوری آذربایجان از زمان استقلال این کشور با توجه به دارا بودن اشتراکات فرهنگی و اجتماعی دو کشور و همچنین داشتن مرز طولانی مشترک روابط گسترده‌ای در ابعاد اقتصادی و نیز سیاسی داشته اند که ظاهرا در حال حاضر نیز دو دولت در تلاش هستند تا ارتباطات خود را گسترش دهند. 

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه کشورمان در سفری که به استان اردبیل و بازدید از پروژه‌های مرزی داشت بر این مساله تاکید کرد که همیشه ارتباط ایران با جمهوری آذربایجان رو به رشد بوده و در زمان ‌شیوع کرونا که تجارت کشور با مشکلاتی رو به رو بوده، اما تجارت ایران با کشور آذربایجان برقرار بوده و ارتباطات رو به رشد و توسعه است. 

همچنین روز دوشنبه سعید خطیب زاده سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در مورد روابط ایران و آذربایجان گفت: ایران حد و مرزی برای گسترش روابط خود با آذربایجان قائل نیست و اعزام یک سفیر ارشد به این کشور نشان دهنده همین موضوع است. ما در تمامی ابعاد برای گسترش روابط با این کشور آمادگی داریم. 

سید عباس موسوی که پیش از این سخنگویی دستگاه دیپلماسی را عهده‌دار بود به عنوان سفیر جدید کشورمان در باکو از 31 مرداد ماه سال جاری ماموریت خود را آغاز کرد و در ابتدای کار هم در توییتی تاکید کرد که اراده مقامات عالی دو کشور بر توسعه همه جانبه روابط عمیق و وثیق ایران و آذربایجان است. 

او روز گذشته ضمن تقدیم رونوشت استوارنامه خود به جیحون بایراموف، وزیر خارجه جمهوری آذربایجان، ساعاتی بعد استوارنامه خود را به الهام علی‌اف رئیس جمهور این کشور تقدیم کرد. 

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه