ارسال به دیگران پرینت

تحریم ایران| آمریکا با زور و تطمیع به دنبال موافقت روسیه و چین با تحریم تسلیحاتی ایران است

یک کارشناس‌ مسائل سیاسی با بیان اینکه که آمریکا در زمینه تمدید تحریم تسلیحاتی ایران تلاش می کند با مسکو و پکن وارد مذاکره شود گفت باید دید مسکو و پکن حاضر به مقابله با آمریکا در موضوع فروش تسلیحات به ایران هستند یا خیر؟

تحریم ایران| آمریکا با زور و تطمیع به دنبال موافقت روسیه و چین با تحریم تسلیحاتی ایران است

مهدی مطهرنیا  در ارزیابی خود از تلاش آمریکا به منظور تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: آمریکا در برخورد با تهران در چارچوب فشار حداکثری تلاش می کند تا بگوید چالش ایران به دشمن برای نظم منطقه ای و نظام بین الملل بسیار جدی است.

وی تصریح کرد: تمام تلاش امریکا در چند ساله اخیر اگر مرور شود به سهولت هویداست که آمریکایی ها گام به گام در پی ایجاد فشار بیشتر به تهران برآمده اند و تلاش دارند در راستای انفکاک میان جمهوری اسلامی ایران و جامعه جهانی در چارچوب کنش های سیاسی و رفتارهای خود در بین افکار عمومی حرکت کنند.

این استاد دانشگاه افزود: فشار حداکثری آمریکا به ایران تا اندازه ای بوده که اکنون تهران، سخن از نگاه به شرق را مطرح می کند تا جهت گیری به نفع گردش به سمت سیاست خارجی متکی به تعامل با سایر کشورهای نظام بین الملل در برابر آمریکا باشد.

مطهرنیا با اشاره به همکاری با چین و همچنین روسیه اظهار کرد: این مساله موجب شده تا حدود زیادی آمریکا در وارد کردن فشار حداکثری به ایران ارزیابی مثبتی را برای خود به نمایش بگذارند هر چند که تهران می گوید آمریکا شکست خورده است اما در برخی زمینه ها هم آمریکا با غلدری و یکجانبه گرایی در عرصه بین الملل توانسته تا حدودی به اهدافش برسد؛ مثلا شاهد هستیم که در چند سال گذشته آمریکا می گفت فروش نفت را محدود و نزدیک به صفر می کند و اکنون وزیر نفت ما می گوید با هیچ کشوری نمی توانیم قرارداد ببندیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: از طرفی فشارها به تهران در قالب تحریم های آمریکا به حدی است که حتی چین در قرارداد 25 ساله خود با ایران هم نگران فشار آمریکا است.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به این سابقه و اهمیت مساله برای آمریکا در ارتباط با تمدید محدودیت های ایران در زمینه تسلیحاتی، آمریکایی ها جدی هستند اما این که تا چه اندازه موفق شوند بحث دیگری است. زیرا آنها عملا توانستند بعد از برجام اروپایی ها را به سمت خود جذب کنند و گرایش اروپایی ها هم بیشتر به سمت آمریکا بوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اکنون شاهد فضایی هستیم که آمریکا تلاش می کند با مسکو و پکن وارد مذاکره‌ شود لذا اگر این تلاش آمریکا در شورای امنیت وتو شود آمریکایی ها راهکارهای دیگری را در دستور کار قرار می دهند.

مطهرنیا یادآور شد: در این زمینه دو رای گیری صورت گرفت یکی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همان طور که می دانیم در شورای حکام حق وتو وجود ندارد، در شورای امنیت نیز نظر منفی چین حرکت آمریکا در ارتباط با قطعنامه 2231 را با چالش جدی رو به رو کرد آمریکایی ها امیدوار هستند که از این چالش عبور کنند.

این کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سناریو دیگر آمریکا، تحریم های فزاینده ناشی از همکاری تسلیحاتی با تهران در ارتباط با چین و روسیه است اینجاست که سوال پیش می آید که آیا مسکو و پکن حاضر هستند به مقابله با آمریکا در زمینه فروش تسلیحاتی بپردازند یا خیر؟

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه