ارسال به دیگران پرینت

«گاندو۲» می‌توانست با نگاه ملی جلوی سو تفاهم‌ها را بگیرد

منتقد سینما و تلویزیون گفت: فیلمنامه نویس «گاندو۲» می‌توانست با دقت نظر بیشتر و فراگیر کردن نگاه ملی به موضوع، جلوی ابهامات و سوءتفاهم‌ها را بگیرد تا دیگران به‌درست یا غلط نگویند سازندگان این مجموعه سیاسی عمل می‌کند.

«گاندو۲» می‌توانست با نگاه ملی جلوی سو تفاهم‌ها را بگیرد

جبار آذین  ضمن اشاره به نقاط قوت فصل دوم سریال گاندو عنوان کرد: فیلمنامه‌نویس و کارگردان گاندو۲ می‌توانستند در کنار نمایش شخصیت‌های مربوط به گروه ملقب به اصلاح طلب، خطاکاران و ناعهدان گروه های دیگر را هم به تصویر بکشند تا نشان دهند نگاه سریال ملی است و گروهی نیست.

گاندو۲ باید مشکل آفرینان را از هر جناحی نمایش دهد

منتقد و مدرس سینما با اشاره به توییت منتشر شده توسط وزیر فرهنگ درباره سریال گاندو۲ تاکید کرد: مسئله‌ای که باعث سو تفاهم می‌شود همین موردی است که وزیر فرهنگ هم به آن اشاره کرده است. گاندو هم مانند سریال دادستان ساخته مسعود ده‌نمکی می‌توانست با فراگیر کردن نگاه از زوایای ملی، بدون آنکه متهم به نگاه گروهی و جناحی و حزبی شود مشکلات و مشکل آفرینان را از هر گروه و جناح به نفع نظام جمهوری اسلامی به تصویر بکشد. چون هر کس از چارچوب قانون تخطی کند از هر جناحی که باشد خطاکار است و باید پاسخگوی اعمال خودش باشد.

وی گاندو را جزو بهترین‌ سریال‌های امنیتی-پلیسی کشور خواند و ادامه داد: من هنگام پخش فصل نخست نیز از این سریال دفاع کردم. باور دارم که گاندو سوژه های ملی را در چارچوب نظام به تصویر می‌کشد. آنچه در گاندو اتفاق می افتد بر اساس واقعیت های جامعه است که با تخیل فیلمنامه‌نویس ادغام و تبدیل به سریالی تماشایی شده است. سریال گاندو۲ مانند فصل نخست آن، مجموعه‌ای خوش ساخت، حادثه‌ای، امنیتی، سیاسی و پلیسی است که با چاشنی واقعیت و تخیل و جذابیت‌های تصویری ساخته شده و با آنکه مناسبتی با ایام نوروزندارد، درهر حال پخش می شود و مخاطب هم دارد.

تاریخ مصرف سریال پایتخت تمام شده است

آذین با بیان این که دو قسمت آخر پایتخت۶ یک سریال نچسب بود گفت: به نظر من تاریخ مصرف سریال پایتخت تمام شده و از فصل سوم به این طرف دارد با مناسبات و شخصیت‌های ثابت، بدون خلاقیت و نوآوری دارد تکرار می‌شود. اگر قرار به ادامه کار باشد یا باید موضوعات پایتخت عوض شود یا موقعیت‌ها شکل دیگری به خود بگیرند که بتوانند پاسخگوی نیازهای امروز جامعه باشند. در حال حاضر کارگردان با یک سری ماجراسازی سر و ته سریال را به هم وصل می کند.

وی با اشاره به محتوای فصل‌های ابتدایی سریال توضیح داد: در فصل های نخست شاهد سمت گیری و رویکرد سریال به زندگی ایرانی و اسلامی بودیم. اما این مورد مهم که در دستور کار همه نهادهای فرهنگی است هر بار کمتر و کمتر شد. همچنین توجه به فرهنگ ملی و بومی مناطق شمال کشور هم به تدریج کمرنگ شد. در حال حاضر سریال پایتخت از مسیر اصلی خودش دور شده و چیزی برای گفتن ندارد.

فصل سوم نون.خ از فصل نخست ضعیف‌تراست

آذین فصل سوم سریال نون.خ ساخته سعید آقاخانی را ضعیف‌تر از فصل اول دانست و تاکید کرد: فصل سوم این سریال به رغم شلوغی ودرهم برهمی و ماجراسازی های سطحی و شوخی های کلیشه ای، با آنکه کمی تا قسمتی ازفصل دوم، سرپاتراست، اما از فصل نخست، ضعیف‌تراست.  

وی افزود: در تمامی آثار ارزشمند کمدی جهان، طنز را خارج از مسائل انتقادی و اجتماعی نمی‌بینیم و کارگردان حرف‌هایی که نمی تواند مستقیم با مخاطب در میان بگذارد در قالب کمدی بیان می کند. در نون خ۳ همه مسائل پیش پا افتاده و یکنواخت است و بدون هیچ گونه فراز و فرود در قصه مطرح می‌شود. مسائل شخصیت ها زیاد با مسائل جامعه ما مرتبط نیست و نمی تواند حرف تازه ای در عرصه سریال های طنز و اجتماعی بزند. با این حساب نون.خ۳ در سطح یک سریال معمولی با شوخی های تکراری است.

همبازی یک ملودرام سطحی و کلیشه‌ای عاشقانه است

این منتقد سینما و تلویزیون همبازی را یک ملودرام سطحی و کلیشه ای عاشقانه دانست که بامخاطب قراردادن عواطف واحساس نسل جوان، سعی دارد با معجونی ازعشق و حادثه برای خودمشتری جذب کند.

به گفته وی همبازی درمضمون ومحتوا وساختارهنری، شخصیت سازی و ارایه حرف وپیام، برای دیدن و شنیدن و حتی سرگرم سازی بیننده، چیزی برای بازگویی ندارد ویک سریال زیر متوسط و فراموش شدنی است.                       

آذین با بیان این که در تلویزیون صدها سریال عاشقانه دیده‌ایم اظهار داشت: موضوع عشق و شیفتگی باید در قالب های جدید و بروز ریخته شود. اگر قرارباشد در شکل سنتی مثل فیلمفارسی‌ها پسر فقیر و دختر پولدار را با مثلث عشقی تکرار کنیم، کار خاصی نکرده‌ایم. همبازی یک سری مسائل عاشقانه را عنوان می کند بدون آنکه به عمق مسایل اجتماعی برود.

نوروزرنگی زیرمتوسط و بودجه بربادده است

منتقد و مدرس سینمابا انتقاد از سریال نوروزرنگی که از شبکه پنج پخش می‌شود توضیح داد: کارعلی مسعودی، یک نوع جُنگ با مخلوطی از استنداپ‌ کمدی‌های (ایستگاه خنده) ضعیف و تکراری وعوامل هنری متوسط وموضوع های نخ نما است.

آذین نوروزرنگی را مجموعه ای ضعیف و زیرمتوسط و بودجه بربادده خواند و افزود: مهم ترین عنصر در یک سریال داستان است. این که چند نفر کار خنده داری انجام می دهند و بعد به صحنه دیگری برویم اسمش سریال نیست. چون سریال داستان و شخصیت پردازی می خواهد.

به گزارش ایرنا، فصل سوم سریال کمدی نون.خ به کارگردانی سعید آقاخانی و تهیه کنندگی مهدی فرجی در ۱۶ قسمت از شبکه اول سیما در حال پخش است. سعید آقاخانی، علی صادقی، شقایق دهقان، سیروس میمنت، سیدعلی صالحی، پاشا جمالی، یدالله شادمانی، ندا قاسمی، نسرین مرادی و هدیه بازوند بازیگران فصل سوم سریال نون. خ هستند.

سریال همبازی به کارگردانی سروش محمدزاده و تهیه‌کنندگی نوید محمودی سریال ویژه شبکه دو برای نوروز است و فضایی عاشقانه و ملودرام دارد. 

دیبا زاهدی، کامران تفتی، حسین مهری، مریم مومن و آتیلا پسیانی از جمله بازیگران این سریال هستند. همایون ارشادی نیز از دیگر بازیگران این مجموعه است که در کارهای قبلی محمودی نیز حضور داشته است. 

گاندو۲ سریال نوروزی شبکه سه سیما است که با سریال‌های طنز و ملودرام، رقابت می‌کند. گاندو۲ تقلای یکی از سرویس‌های جاسوسی بیگانه برای ضربه‌زدن به ایران و مقابله نیروهای داخلی با این توطئه را به تصویر خواهد کشید. این سریال در ژانر امنیتی جاسوسی توسط جواد افشار کارگردانی شده است.

سریال نوروز رنگی به کارگردانی علی مسعودی معروف به علی مشهدی و تهیه‌کنندگی اکبر تحویلیان ساخته شده است. همه لوکیشن‌های این سریال در مشهد تصویربرداری شده است. این سریال از شبکه پنج در حال پخش است.  

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ميثم ارسالی در

      گاندو نگاه سياسي و حزبي نداشته
      گاندو به بيان واقعيت ها به زبان ساده پرداخته است
      واقعيت هم كه تلخ بوده و تحمل اصلاحات هم كم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه