ارسال به دیگران پرینت

جاهای دیدنی و تفریحی تهران که ارزش بازدید دارند

تهران پایتخت ایران و یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین شهرهای کشور است. هرگاه نام تهران به زبان می‌آید، افراد یاد ترافیک و جنب و جوش آن می‌افتند. اما واقعیت این است که جاهای دیدنی تهران بزرگ آن قدر زیاد و جذاب است که می‌تواند مشهورتر از ترافیک‌های آن باشد.

جاهای دیدنی و تفریحی تهران که ارزش بازدید دارند

تهران پایتخت ایران و یکی از بزرگترین و شلوغ‌ترین شهرهای کشور است. هرگاه نام تهران به زبان می‌آید، افراد یاد ترافیک و جنب و جوش آن می‌افتند. اما واقعیت این است که جاهای دیدنی تهران بزرگ آن قدر زیاد و جذاب است که می‌تواند مشهورتر از ترافیک‌های آن باشد. افرادی که در تهران زندگی می‌کنند، به دلیل دغدغه‎های کاری و روزمرگی از تماشای جاذبه‌های دیدنی شهر غافل می‌شوند. اما اغلب گردشگرانی که به تهران سفر کرده‌اند، به دنبال جاذبه‌های دیدنی و مکان‌های گردشگری تهران هستند. اگر می‌خواهید با جاذبه‌های گردشگری تهران بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید. در این مقاله به معرفی جاهای دیدنی تهران که ارزش بازدید دارند می‌پردازیم.

 

موزه‌های تهران

جاهای دیدنی تهران به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از بهترین تجربه‌های شما از سفر با تور داخلی به تهران می‌تواند موزه‌گردی باشد. موزه‌های تهران ارزشمندترین گنجینه‌های ایران را در خود جای داده است. در ادامه به معرفی برخی از بهترین موزه‌های تهران می‌پردازیم:

  • موزه هنرهای معاصر

یکی از جذاب‌ترین موزه‌های ایران، موزه هنرهای معاصر است که شاهکارهای جهانی را در دل خود جای داده است. این موزه یک گنجینه تمام‌عیار از هنر نوگرا در ایران است که در ضلع غربی پارک لاله ساخته شده است. این موزه به دستور فرح پهلوی ساخته شد و آثار هنرمندانی همچون پولاک، پیکاسو، ارنست، جاکومتی، اندی وارهول و ولویت را در خود جای داده است.

 

  • موزه آبگینه و سفالینه

یکی از بهترین خیابان‌های تهران به خصوص برای شبگردی خیابان سی تیر است. زیرا در طول شب تمام ساندویچی‌های آن باز هستند و زندگی شبانه در آن جریان دارد. سی تیر خود بافتی قدیمی و سنگ‌فرش دارد و موزه‌های زیادی را در خود جای داده است. پس اگر به دیدن این خیابان می‌روید، سری به موزه‌های آبگینه و سفالینه بزنید. این موزه‌ها در محل خانه هشت‌ضلعی قوام‌السلطنه ساخته شده است. قوام‌السلطنه یکی از سیاستمداران دوره قاجار بوده است. در این موزه‌ها ظروف شیشه‌ای، سفالی و طرح‌های چشمگیر از زیورآلات وجود دارد.

  • موزه ملی

موزه ملی دو ساختمان جداگانه دارد که در دوره‌های تاریخی مختلف بنا شده است. اولین ساختمان موزه ایران باستان است که در دوره رضا شاه ساخته شده است. بنای این موزه از طاق کسری الهام گرفته و به دست معماران فرانسوی ساخته شده است. این ساختمان هفت تالار دارد که سفال‌ها، اشیا قدیمی و سرستون‌های باشکوه را در معرض نمایش می‌گذارد. ساختمان دوم نیز موزه دوران اسلامی است که سیر تغییر آثار با تاثیر هنر اسلامی در این موزه مشهود است.

 

باغ موزه‌ها تهران

باغ موزه‌ها ترکیبی از طبیعت و تاریخ هستند. نشستن در دل باغ‌های ایرانی در کنار عمارت‌های قدیمی تجربه بسیار لذت بخشی است. این عمارت‌ها اغلب متعلق به مفاخر و مشاهیر گذشته ایران بوده‌اند که به مرور زمان به موزه تبدیل شده‌اند. مثلا اگر با بلیط هواپیما تبریز تهران سفر کردید و قصد گردش در باغ موزه ها را دارید، باغ موزه نگارستان، باغ موزه فردوس، باغ موزه هنر ایرانی، باغ موزه قصر، باغ موزه مینیاتور، باغ موزه دفاع مقدس و باغ موزه وزیری گرینه های خوبی هستند.

 

خانه‌های قاجار

خانه‌های قاجاری یکی از جذاب‌ترین مکان‌های دیدنی تهران هستند که هرکدام گچ‌بری‌ها، معماری‌ها و نقشه‌های به خصوصی دارند. این خانه‌ها امروزه به موزه‌هایی تبدیل شده‌اند که هنردوستان را به سمت خود جذب می‌کند. از مشهورترین خانه‌های قدیمی در تهران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خانه مقدم

این خانه معماری زیبایی دارد و اشیایی که در آن به نمایش گذاشته شده است، زیبا و ارزشمند هستند. این خانه متعلق به یکی از خانواده‌های مشهور قاجار بوده است.

1-2

  • عمارت مسعودیه

عمارت مسعودیه خانه‌ای در بهارستان است که به دستور مسعودمیرزا فرزند ناصرالدین شاه ساخته شده است. این خانه پنجره‌های ارسی و گچ‌بری‌های زیبا دارد. در زمان مشروطه این عمارت یکی از پایگاه‌های مشروطه خواهان بوده است.

 

  • کاروان‌سرای خانات

در کاروانسرای خانات شما می‌توانید روح تجارت و سبک زندگی قاجاری را از نزدیک لمس کنید. این کاروانسرا سال ۱۳۵۷ توسط آتش‌سوزی آسیب دید. اما بعدها به دست شهرداری تهران ترمیم شد.

  • خانه سیمین و جلال

اگر به شعر و ادبیات علاقه‌مند هستید، خانه سیمین و جلال برای شما مناسب است. دکوراسیون این خانه تغییر نکرده است و همان سبک قدیمی و سنتی خودش را حفظ کرده است. این خانه زمانی محل زندگی دو تن از چهره‌های بزرگ و ماندگار ادبیات ایران بوده است.

  • از دیگر خانه‌های دیدنی و تاریخی تهران می‌توان به خانه دکتر مصدق، خانه کاظمی، مسجد و مدرسه سپهسالار اشاره کرد.

 

کاخ‌های تهران

مکان‌های دیدنی تهران تنها به موزه و خانه‌های قدیمی محدود نمی‌شود. این شهر کاخ‌های سلطنتی زیادی دارد. از دوره‌های قاجار و پهلوی کاخ‌های ارزشمندی در تهران به جا مانده است. از بهترین این کاخ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کاخ گلستان

در این کاخ مراسم عروسی محمدرضا شاه با فرح دیبا و مراسم تاجگذاری پهلوی برگزار شده بود. این کاخ در نزدیکی بازار و بافت قدیمی تهران واقع شده است.

  • کاخ نیاوران

این کاخ برای پذیرایی از مهمانان خارجی ساخته شد اما در نهایت شاه به همراه خانواده‌اش در آن شروع به زندگی کرد.

  • کاخ سعد آباد

این کاخ باغ‌ها و درختان سر به فلک کشیده دارد. مجموعه سعدآباد ۱۸ کاخ کوچک و بزرگ دیگر را در خود جای داده است.

 

  • کاخ مرمر، کاخ سلطنت آباد، کاخ فرح آباد، کاخ یاقوت، کاخ عشرت آباد، کاخ خرم، کاخ سنا و کاخ ثابت پاسال از دیگر کاخ‌ها دیدنی تهران هستند.

 

مکان‌های تفریحی تهران

در کنار تمامی جاهای دیدنی تهران، این شهر مراکز تفریحی و گردشگری زیادی در خود جای داده است. این مراکز در فصل‌های بهار و تابستان پاتوق بسیاری از مردم شهر و گردشگران می‌شود. از بهترین مکان‌های تفریحی تهران می‌توان به مکان‌های زیر اشاره کرد:

  • پارک آب و آتش

این پارک به پل طبیعت شهرت دارد که امروزه به یکی از تفریحگاه‌های اصلی تهران تبدیل شده است. این پل دو پارک آب و آتش و طالقانی را به هم مرتبط می‌کند. این پل رستوران‌ها و کافه‌های مختلفی دارد.

1-3

  • برج میلاد

برج میلاد یکی از جاذبه‌های گردشگری مدرن در تهران و ششمین برج مخابراتی در دنیا است. این برج میزبان کنسرت‌ها و جشن‌های مختلف بوده است. برج میلاد بخش‌های مختلفی همچون کافه و رستوران، دلفیناریوم و فروشگاه دارد. در طبقه آخر نیز می‌توانید چشم‌انداز زیبایی از تهران را در زیر پای خود تماشا کنید.

 

  • پارک ژوراسیک

اگر با خانواده و به همراه کودکان خود به تهران سفر کردید، سری به پارک ژوراسیک بزنید. این پارک در سعادت آباد تهران واقع شده است و مجسمه‌ها و ماکت‌های دایناسورها را به نمایش می‌گذارد.

 

 

به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه