ارسال به دیگران پرینت

رمضان | ماه مبارک رمضان

وقوع یک اتفاق نادر در سال جدید | 2 ماه مبارک رمضان خواهیم داشت! +عکس

برای اطلاع از جزئیات ماه مبارک رمضان در سال جدید با ما در ادامه همراه باشید.

وقوع یک اتفاق نادر در سال جدید | 2 ماه مبارک رمضان خواهیم داشت! +عکس

ماه مبارک رمضان

برای اطلاع از جزئیات ماه مبارک رمضان در سال جدید با ما در ادامه همراه باشید.

با نزدیک شدن به سال نوی شمسی یعنی سال 1402 به ماه مبارک رمضان و مهمانی خداوند هم نزدیک می شویم.

صحنه عجیب در قبرستان | دزدی عجیب | سرقت سنگ مزار!

  ماه رمضان  سال 1402 در فروردین ماه و تعطیلات  نوروز  آغاز می‌شود. آخرین روزهای ماه شعبان به سرعت در حال سپری است و دیگر چیزی تا ماه رمضان 1402 باقی نمانده است. رمضان نهمین ماه قمری است که فضیلت بسیار زیادی دارد و ماه نزول قرآن و مهمانی خدا است؛ در قرآن و احادیث گفته شده که در این ماه درهای بهشت و رحمت الهی بر روی بندگان گشوده شده و درهای جهنم بسته می‌شود. در ماه مهمانی خدا، خواب و حتی نفس کشیدن روزه دار نیز عبادت است و تمامی اعمال و دعاها مستجاب می‌شود. تقویم ما شمسی اما رمضان ماهی قمری است، به همین دلیل شروع ماه رمضان تاریخ هجری شمسی ثابتی ندارد و هر ساله در تقویم شمسی کشور در گردش است.

تاریخ ماه رمضان 1402

     تاریخ  شروع اولین ماه رمضان در تقویم شمسی سال 1402 مصادف با روز پنجشنبه 3 فروردین است.

    تاریخ شروع اولین ماه رمضان در تقویم قمری برابر با روز پنجشنبه یکم رمضان سال 1444 است.

    تاریخ شروع اولین ماه رمضان در تقویم میلادی هم زمان با روز پنجشنبه 23 مارس سال 2023 است.

تاریخ شروع دومین ماه رمضان 1402

تاریخ شروع دومین ماه رمضان در سال 1402 به طور دقیق مشخص نیست و ممکن است این تاریخ متناسب با تاریخ عید فطر ماه رمضان اول تغییر اندکی داشته و یک روز عقب یا جلو شود.

    تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم شمسی سال 1402 مصادف با روز دوشنبه 21 اسفند است.

    تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم قمری برابر با روز دوشنبه یکم رمضان سال 1445 است.

    تاریخ شروع دومین ماه رمضان در تقویم میلادی هم زمان با روز دوشنبه 11 مارس سال 2024 است.

فروردین 1402

اول ماه رمضان چندم فروردین است؟

اولین روز ماه مبارک رمضان در سال 1402 مصادف با روز پنجشنبه سوم فروردین است.

چرا سال 1402دو ماه رمضان دارد؟

این اتفاق گرچه نادر است اما بی سابقه نیست؛ در سال 95 هم دو روز مادر وجود داشت. تاریخ  روز مادر  و زن در ایران مصادف با بیستم جمادی الثانی، زادروز حضرت فاطمه زهرا (س) است.  با توجه به اینکه سال قمری 11 روز از سال شمسی کوتاه تر است و سال 95 هم سال کبیسه بود استثنائا 2 روز مادر در تقویم آن سال وجود داشت که یکی 11 فروردین و دیگری 29 اسفند 95 بود.

تعداد روزهای سال قمری 10 یا 11 روز از تعداد روزهای سال شمسی کمتر است، به همین دلیل ماه‌ها و مناسبت‌های قمری در تقویم شمسی هر سال متفاوت بوده و تاریخ ثابتی ندارد. به عبارتی ماه‌های قمری در تقویم شمسی هر سال 11 روز زودتر از سال قبل شروع می‌شود. با توجه به اینکه هر سال قمری 354 روز دارد و ماه رمضان در سوم فروردین 1402 آغاز می‌شود ماه رمضان بعدی در روزهای 21 یا 22 اسفند سال 1402 شروع می‌شود بنابراین در سال 1402 دو بار حلول ماه رمضان رؤیت می‌شود.

عید فطر 1402 چند شنبه است؟

عید فطر در سال 1402 در روزهای شنبه و یکشنبه مصادف با 2 و 3 اردیبهشت ماه است. این تاریخ متناسب با تاریخ رؤیت هلال ماه رمضان ممکن است تغییر کند.

تاریخ روزهای قدر در سال 1402

شب‌های 19، 21 و 23 ماه رمضان  شبهای قدر  هستند. مسلمانان معتقدند که شب‌های قدر مهم‌ترین شب‌های سال هستند و سرنوشت یک سال افراد در این شب‌ها نوشته می‌شود. امام علی (ع) امام اول شیعیان در شب 19 رمضان مجروح شدند و در شب 21 رمضان به شهادت رسیدند.

    اولین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب دوشنبه 21 فروردین سال 1402 و 19 رمضان سال 1444 است.

    دومین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب چهارشنبه 23 فروردین سال 1402 و 21 رمضان سال 1444 است.

    سومین شب قدر ماه رمضان مصادف با شب جمعه 25 فروردین سال 1402 و 23 رمضان سال 1444 است.

اوقات شرعی ماه رمضان 1402

اوقات شرعی شامل زمان اذان صبح، طلوع آفتاب، اذان ظهر، غروب آفتاب، اذان مغرب و نیمه شب شرعی است. با توجه به اینکه در ماه رمضان روزه بر مسلمانان واجب است و افراد روزه دار باید از زمان اذان صبح تا اذان مغرب از انجام فعالیت‌هایی مثل خوردن و آشامیدن که باعث باطل شدن روزه آنها می‌شود اجتناب کنند، بنابراین زمان دقیق اذان صبح و اذان مغرب در این ماه اهمیت بیشتری نسبت به ماه‌های دیگر دارد.

سریال‌های ماه رمضان 1402

با توجه به اینکه در سال 1402 دو مناسبت دینی و ملی (ماه رمضان و تعطیلات عید نوروز) همزمان شده‌اند سریال‌های در نظر گرفته شده نیز متناسب با این حال و هواست. سریال 30 قسمتی رستگاری به کارگردانی مسعود ده نمکی از شبکه 3، فصل چهارم سریال نون خ ساخته سعید آقاخانی از شبکه یک و فصل دوم سریال آقای قاضی از شبکه 2، گزینه‌های احتمالی برنامه صدا و سیما برای ماه رمضان و عید نوروز سال آینده است. همچنین ممکن است فصل سوم سریال وضعیت زرد و نسخه سریالی فیلم موقعیت مهدی با نام  عاشورا  به کارگردانی هادی حجازی فر نیز در جدول پخش تلویزیون قرار بگیرد. پخش سریال کمدی نون خ 4 در شب‌های قدر به مدت ۵ شب متوقف شده و احتمالا مینی سریال عاشورا روی آنتن می‌رود.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه