ارسال به دیگران پرینت

روسیه | اوکراین | قیمت نفت

6 بانک بزرگ روسیه | تحریم بانک های روسیه

سیستم بانکی روسیه بسیار سنگین است، عمدتاً تحت کنترل دولت است و به شدت توسط بانک مرکزی روسیه تنظیم می شود. دولت روسیه دارای اکثریت سهام در دو بانک برتر، Sberbank وVTB است که در مجموع بیش از نیمی از دارایی های صنعت بانکداری روسیه را تشکیل می دهند.

6 بانک بزرگ روسیه | تحریم بانک های روسیه

سیستم بانکی روسیه بسیار سنگین است، عمدتاً تحت کنترل دولت است و به شدت توسط بانک مرکزی روسیه تنظیم می شود.  دولت روسیه دارای اکثریت سهام در دو بانک برتر، Sberbank  وVTB  است که در مجموع بیش از نیمی از دارایی های صنعت بانکداری روسیه را تشکیل می دهند.

پس از این دو غول، چهار بانک بزرگ بعدی از نظر دارایی، بانک گازپروم تحت کنترل دولت، آلفا بانک، بزرگترین بانک خصوصی کشور؛ Promsvyazbank که در سال 2018 ملی شد و به وام دهنده صنایع دفاعی روسیه تبدیل شد و بانک کشاورزی روسیه که کاملاً دولتی است می باشند.

بانک های روسیه اولین بار پس از حمله روسیه به اوکراین و الحاق شبه جزیره کریمه در سال 2014، توسط ایالات متحده تحریم شدند.

در سال 2022، ایالات متحده و اتحادیه اروپا پس از این که روسیه تهاجم تمام عیار به اوکراین را آغاز کرد تحریم های شدیدی را علیه صنعت بانکداری روسیه اعمال کردند.

تحریم بانک های روسیه

در 22 فوریه 2022، جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، دو مؤسسه مالی دولتی روسیه Promsvyazbank و Vnesheconombank، همراه با شرکت های تابعه آن ها را تحریم کرد. Promsvyazbank صنعت دفاعی روسیه را تأمین مالی می کند در حالی که Vnesheconombank بر توسعه اقتصادی از جمله پروژه های زیرساختی در مقیاس بزرگ تمرکز دارد. این اقدامات دارایی‌های بانک‌ها را در ایالات متحده مسدود کرد، افراد و شرکت‌های آمریکایی را از هرگونه معامله با آن ها منع کرد و دسترسی بانک‌ها به سیستم مالی جهانی و دلار آمریکا را مسدود کرد.

در 24 فوریه 2022، دور دوم تحریم های مشابه ایالات متحده، فهرست گسترده ای از موسسات مالی روسیه شامل دو بانک بزرگ را هدف قرار داد: Sberbank، بانک روسی پیشرو با حدود یک سوم دارایی های سیستم بانکی، و VTB، که برای نزدیک به 20 درصد از دارایی های بانکی روسیه حسابداری می کند. بانک Otkritie، Sovcombank و Novikombank نیز ممنوع  المعامله شدند. آلفا بانک و بانک اعتباری مسکو، از جمله، از انتشار سهام و کلیه بدهی‌های با سررسید بیش از 14 روز در ایالات متحده منع شدند.

ایالات متحده همچنین دارایی های مالی مقامات روسی و خانواده های آن ها را هدف قرار داد و محدودیت های گسترده ای را بر صادرات فناوری به روسیه اعمال کرد.

 

تحریم های جدید شرکت ها و افراد آمریکایی را از خرید بدهی های دولتی روسیه در بازارهای ثانویه منع می کند.

در 2 مارس 2022، اتحادیه اروپا اعلام کرد که  VTB،Promsvyazbank  و پنج بانک دیگر روسیه را از سیستم پیام رسانی SWIFT برای تراکنش های بانکی بین المللی منع می کند.

بنا به گزارش ها، Sberbank و Gazprombank به دلیل نقش آن ها در پردازش پرداخت ها برای صادرات انرژی ضروری روسیه به اروپا، فعلاً مجاز به ماندن درسیستم سوئیفت شدند.

Sberbank

 

تاریخچه Sberbank به سال 1841 باز می گردد، زمانی که روسیه شبکه ای از بانک های پس انداز دولتی را تأسیس کرد. این بانک تا سپتامبر 2021 با تقریباً یک سوم دارایی های سیستم بانکی با 543.1 میلیارد دلار، بزرگترین بانک روسیه است.

110 میلیون مشتری Sberbank تقریباً نیمی از سپرده ها و حساب های کارت اعتباری روسیه را تشکیل می دهند. دولت روسیه اندکی بیش از 50 درصد از سهام Sberbank را دارد که در سال 2020 از بانک مرکزی روسیه خریداری کرد. سهام Sberbank در بورس مسکو فهرست شده است.

خزانه داری ایالات متحده در فوریه 2022، هنگامی که مؤسسات آمریکایی را از پردازش تراکنش های Sberbank برای مجازات حمله روسیه به اوکراین منع کرد، Sberbank را ” برای اقتصاد روسیه” بسیار مهم خواند، در حالی که از تحریم های مسدود کننده کامل اعمال شده علیه سایر بانک های برتر روسیه جلوگیری کرد. علاوه بر این، ایالات متحده الکساندر ودیاخین، معاون اول رئیس هیئت اجرایی بانک را تحریم کرد.

در مارس 2022، اتحادیه اروپا Sberbank را حذف کرد و در عین حال هفت بانک دیگر روسیه را از سیستم پیام رسانی سوئیفت برای تراکنش های مالی بین المللی منع کرد، زیرا نقش کلیدی Sberbank در تسهیل صادرات انرژی ضروری روسیه دارد.

VTB

دومین بانک بزرگ روسی است که دولت سهامدار اصلی آن است VTB ، با نام Vneshtorgbank (بانک تجارت خارجی) در سال 1990 تاسیس شد. دولت روسیه 92.2 درصد از سرمایه سهام بانک را در اختیار دارد که شامل 60.9 درصد از سهام عادی آن می شود.

دارایی‌ها تا 31 دسامبر 2021 به نرخ مبادله آن روز بالغ بر 278.9 میلیارد دلار بود. سهام VTB در بورس مسکو فهرست شده است.

خزانه داری ایالات متحده در فوریه 2022 تحریم های مسدود کننده کاملی را علیه VTB اعمال کرد که دارایی های این بانک در ایالات متحده را مسدود کرد و آن را از سیستم مالی جهانی مستثنی کرد. ایالات متحده گفته است که تحریم ها ” شریان حیاتی سیستم مالی روسیه را قطع می کند.” ایالات متحده همچنین دو مدیر VTB و همسر یکی از آن ها را تحریم کرد. در سال 2018، مدیر عامل آندری کوستین را در لیست تحریم ها قرار داد.

در مارس 2022، اتحادیه اروپا اعلام کرد که VTB را از سیستم پیام رسانی سوئیفت برای تراکنش های بانکی بین المللی به عنوان مجازات تجاوز روسیه به اوکراین منع می کند.

Gazprombank

سومین بانک بزرگ روسیه از نظر دارایی، گازپروم بانک، در سال 1990 توسط غول گاز طبیعی روسیه گازپروم (GAZP) برای ارائه خدمات بانکی به صنعت انرژی تاسیس شد. گازپروم بانک در پایان سال 2020 دارایی 101.8 میلیارد دلاری را با نرخ ارز رایج در آن زمان گزارش داد.

این بانک عمدتاً متعلق به گازپروم و نهادهای مرتبط از جمله صندوق بازنشستگی گازپروم است. در حالی که گازپروم بانک همچنان بر تأمین مالی انرژی تمرکز می کند، وام دهی به سایر بخش های اقتصاد روسیه را گسترش داده است.

در فوریه 2022، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده، شرکت‌ها و افراد آمریکایی را از مشارکت در تمام معاملات تأمین مالی گازپروم بانک به استثنای بدهی‌هایی که در 14 روز یا کمتر سررسید می‌شد، منع کرد. ایالات متحده همچنین سرگئی اس. ایوانوف، عضو هیئت مدیره گازپروم بانک، مدیر عامل شرکت دولتی معدن الماس آلروسا را ​​تحریم کرد.

بنا بر گزارش‌ها، به دلیل نقش گازپروم بانک در تسهیل پرداخت‌ها برای تامین انرژی ضروری روسیه به اروپا، در مارس 2022، اتحادیه اروپا گازپروم بانک را از فهرست اولیه هفت بانک روسی که از سیستم پیام رسانی سوئیفت برای تراکنش‌های بانکی بین‌المللی محروم شده‌اند، حذف کرد.

Alfa-Bank

آلفا بانک چهارمین مؤسسه مالی روسیه از نظر دارایی و بزرگترین مؤسسه خصوصی آن است. دارایی ها تا پایان سال 2021 به 75.9 میلیارد دلار رسید. آلفا بانک در سال 1990 توسط میخائیل فریدمن، الیگارشی روس متولد اوکراین و شهروند اسرائیلی  تأسیس شد. ثروت آلفا بانک پس از آن که پتر آون، وزیر سابق روابط اقتصادی خارجی روسیه، شریک فریدمن در تجارت در اواسط دهه 1990 شد، بهبود یافت.

در تحریم فریدمن و آون در فوریه 2022، اتحادیه اروپا گفت که فریدمن “موفق شد از طریق ارتباطات دولتی دارایی های دولتی را به دست آورد” و افزود که پوتین با کمک به برنامه های سرمایه گذاری خارجی شرکت مادر آلفا بانک، وفاداری خود را پاداش داد. در بیانیه تحریم‌های اتحادیه اروپا آمده است: «فریدمن به عنوان یک سرمایه‌گذار ارشد روسیه و توانمندساز حلقه داخلی پوتین نامیده می‌شود». همان بیانیه، Aven را “یکی از نزدیک ترین الیگارش های ولادیمیر پوتین” نامید. فریدمن و ایون با این ادعاها مخالفت می کنند.

همچنین در فوریه 2022، ایالات متحده و اتحادیه اروپا توانایی آلفا بانک را برای افزایش سرمایه در خارج از کشور محدود کرده ولی از تحریم های مسدود کننده کامل اعمال شده بر VTB و چندین بانک دیگر روسی معاف کردند.

Promsvyazbank

Promsvyazbank که در سال 1995 توسط برادران دیمیتری و الکسی آنانیف، که کارآفرینان فناوری مخابرات بودند، تأسیس شد، به یکی از سریع‌ترین بانک‌های روسی در حال رشد تبدیل شد، روندی که در سال 2015 توسط چندین خرید به آن کمک شد. در طول مسیر، سرمایه گذاری ها اقلیت قابل توجهی را از Commerzbank AG آلمان (CBK) و بانک اروپایی بازسازی و توسعه جذب کرد.

بانک مرکزی روسیه در سال 2017 Promsvyazbank را به اتهام ناهنجاری‌های مالی تصاحب کرد و برادران آنانیف متعاقباً توسط دادگاه روسیه به‌طور غیابی به اختلاس محکوم شدند.

در سال 2018، بانک مرکزی کنترل Promsvyazbank را به دولت روسیه واگذار کرد که آن را به یک وام دهنده صنعت دفاعی تبدیل کرد. دیمیتری آنانیف از تبعید در قبرس ادعا کرده است که تأمین مالی صنایع دفاعی انگیزه توقیف Promsvyazbank  بوده است.

دارایی های Promsvyazbank تا پایان سال 2021 بر اساس نرخ ارز حاکم در آن زمان بالغ بر 53.5 میلیارد دلار بوده است.

در فوریه 2022، ایالات متحده تحریم‌های مسدودکننده کاملی را علیه Promsvyazbank اعمال کرد و همچنین پتر فرادکوف، مدیر عامل Promsvyazbank را نیز تحریم کرد.

در مارس 2022 اتحادیه اروپا Promsvyazbank و شش بانک دیگر روسیه را از سیستم پیام رسانی سوئیفت برای تراکنش های بانکی بین المللی منع کرد.

بانک کشاورزی روسیه

بانک کشاورزی روسیه یک بانک دولتی است که در سال 2000 برای تأمین مالی توسعه کشاورزی تأسیس شد. دارایی ها تا 30 سپتامبر 2021 به 53.5 میلیارد دلار با نرخ ارز رایج آن زمان بالغ شد.

در فوریه 2022، ایالات متحده توانایی بانک کشاورزی روسیه برای افزایش سرمایه را محدود کرد اما از تحریم‌های مسدودکننده کامل آن در امان ماند. این بانک در لیست اتحادیه اروپا از هفت بانک روسیه که از سیستم پیام رسانی سوئیفت منع شده اند، قرار نگرفت.

 

 

 

منبع : روند اقتصادی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه