ارسال به دیگران پرینت

قتل | قتل ۴۳ دانشجو

راز مبهم قتل ۴۳ دانشجو اعتراضی در مکزیک

دادستانی مکزیک اعلام کرد «خسوس موریللو کارام» دادستان کل سابق این کشور را به اتهام کوتاهی در انجام تحقیقات در پرونده ناپدیدشدن ۴۳دانشجوی مکزیکی دستگیر کرده است.

راز مبهم قتل ۴۳ دانشجو اعتراضی در مکزیک

قتل ۴۳ دانشجو

دادستانی مکزیک اعلام کرد «خسوس موریللو کارام» دادستان کل سابق این کشور را به اتهام کوتاهی در انجام تحقیقات در پرونده ناپدیدشدن ۴۳دانشجوی مکزیکی دستگیر کرده است.

قتل 43 دانشجو در مکزیک

 ۴۳دانشجوی دانشکده تربیت‌معلم «آیوتزیناپا» واقع در ایالت «گوئررو» در سال۲۰۱۴ درحالی‌که سوار بر ۵ اتوبوس راهی یک تظاهرات بودند، در نزدیکی یک پایگاه نظامی ناپدید شدند. گفته می‌شود اتوبوس‌ها توسط نیروهای پلیس‌ متوقف شده و پس از آن دانشجویان به یک باند موادمخدر تحویل داده شده‌اند. در نهایت اعضای این باند، دانشجویان را به عضویت در یکی از کارتل‌های رقیب خود متهم کرده و به همین اتهام آنها را کشته‌اند. به‌دست نیامدن هیچ مدرک و نشانی مبنی بر زنده بودن دانشجویان تا به امروز هم این سناریو را تأیید می‌کند. هیچ نشانی از محل دفن اجساد این دانشجویان نیز به‌دست نیامده است.

یک‌سال پس از واقعه، دولت «انریکه پنانیتو» رئیس‌جمهور وقت مکزیک گزارشی مبنی بر کشته‌شدن دانشجویان به‌دست یک کارتل موادمخدر منتشر کرد که براساس آن جنایتکاران اجساد دانشجویان را سوزانده و بقایای آن را در رودخانه‌ای ریخته‌اند. در این گزارش هیچ اشاره‌ای به همدستی دولت و ارتش با تبهکاران نشده است.

به‌گزارش رویترز، یک کمیته حقیقت‌یاب دولتی که از سال۲۰۱۴ تاکنون به‌دنبال کشف حقیقت درباره این دانشجویان مفقود بوده، روز جمعه تأیید کرد که تمامی دانشجویان مرده‌اند.‌ این کمیته دولت و ارتش مکزیک را به‌دست داشتن در مرگ این دانشجویان متهم کرد. براساس گزارش این کمیته، ارتش مکزیک دست‌کم در زمینه متوقف‌نکردن روند آدم‌ربایی این دانشجویان مقصر بوده است، زیرا در آن زمان یک سرباز ارتش مکزیک به گروه دانشجویان نفوذ کرده و از آنچه درحال وقوع بود خبر داشته اما ارتش برای جلوگیری از وقوع این فاجعه هیچ اقدامی نکرده است.

براساس این گزارش، دولت پیشین مکزیک در پنهان‌کردن واقعیت، دستکاری صحنه‌های جرم و پنهان‌سازی ارتباطات میان مقامات و گروه تبهکاران نقش داشته است. به‌گفته «الهاندرو انسیناس» وزیر حقوق بشر در وزارت کشور مکزیک، در صورتی که ارتش مکزیک پروتکل یافتن موقعیت سربازان مفقوده را درباره سرباز نفوذی خود به گروه دانشجویان اجرا می‌کرد، به‌راحتی می‌توانست از کشته‌شدن این ۴۳نفر جلوگیری کند.

اکنون در راستای رسیدگی به اتهامات مقامات دولتی، موریللو کارام که در آن زمان دادستان کل مکزیک بوده، دستگیر شده است.

او بالاترین مقام دولتی است که تاکنون در رابطه با این پرونده دستگیر شده است. ساعاتی پس از انتشار اخبار دستگیری کارام، دفتر دادستانی کل مکزیک دستور دستگیری ۲۰نیروی ارتش و ۴۴مأمور پلیس را صادر کرد؛ بدون اینکه اشاره‌ای به درجه و رتبه آنها کند. دادستان مکزیک همچنین دستور بازداشت ۵مقام دولتی و قضایی در ایالت گوئررو و ۱۴عضو کارتل یونیدوز در این ایالت را صادر کرده است. «توماس زیرون» رئیس تحقیقات فدرال مکزیک هم پس از آنکه متوجه شد به اتهام‌های مختلف ازجمله پنهانکاری در زمینه ناپدیدشدن دانشجویان مورد تحقیق قرار گرفته، به اسرائیل گریخت و اکنون مکزیک به‌دنبال استرداد اوست.

 

 

 

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه