ارسال به دیگران پرینت

حمله پلنگ | حفاظت محیط‌ زیست

جزییات حمله پلنگ به 3 تن در زنجان ! + عکس

در سال‌ جاری سه مورد حمله پلنگ در زنجان مشاهده شده است، در حالی در سال 1400 فقط یک حمله پلنگ در استان زنجان به ثبت رسیده بود.

جزییات حمله پلنگ به 3 تن در زنجان ! + عکس

« پلنگ در منطقه طارم به طبیعت‌گردان حمله کرد» خبری که این روزها برای چندمین بار و مکرراً تیتر رسانه‌ها و روزنامه‌های زنجان شده است، حادثه‌ای که در نخستین رویداد آن موجب تعجب شهروندان زنجانی شد که آیا طبیعت زنجان نیز پلنگ دارد یا نه اما حالا به یک خبر روتین در رسانه‌های استان تبدیل شده است.

فصل پرکار پلنگ‌ها در سال پلنگ

بنابر اعلام محیط‌زیست و تایید این اداره کل در سال جاری و تنها در یک ماه آغازین سال سه مورد  حمله پلنگ  به طبیعت‌گردان زنجانی روی داده است، اسماعیل قلی‌زاده فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان در این زمینه اظهار کرد: در مورد نخست یک قلاده پلنگ در روستای «سلیمان‌بلاغ» شهرستان زنجان به یک طبیعت‌گرد حمله‌ کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با بیان اینکه طبق بررسی کارشناسان اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان، از روی رد پای حیوان مذکور مشخص شده که پلنگ بوده است، اضافه کرد: تعدادی طبیعت‌گرد برای تفریح به روستای «سلیمان‌بلاغ» رفته بودند که هنگام بارش باران زیر صخره‌ای پناه می‌گیرند که یک پلنگ نیز زیر صخره در حال استراحت بوده است.

وی با اشاره به اینکه پلنگ به محض مشاهده این افراد، برای دفاع از خود به یکی از آن‌ها حمله و فرد را از ناحیه پشت زانوی چپ زخمی کرده است، اضافه کرد: پلنگ پس از زخمی کردن این فرد بلافاصله فرار کرده است.

قلی‌زاده با اشاره به اینکه زخم وارده جزئی بوده و پس از مراجعه به بیمارستان مداوا شده و به وی واکسن هاری تزریق شد، گفت: اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان نیز مبلغی به عنوان خسارت به فرد آسیب دیده اهدا خواهد کرد.

فرمانده یگان حفاظت اداره‌کل حفاظت محیط‌ زیست استان زنجان با اشاره به اینکه در حمله دوم و در ساعت ۱۴ روز پنجشنبه ۲۵ فروردین‌ماه سال‌جاری طی تماس تلفنی از سوی بیمارستان، از حمله پلنگ به دو نفر در شهرستان طارم با خبر شدیم، بیان کرد: با عزیمت مدیر محیط زیست شهرستان طارم به بیمارستان، از آسیب‌‌دیدگان عیادت کرده که یک نفر از طرف بازوی دست راست دارای چندین خراش و گاز گرفتگی بوده و نفر دوم از ناحیه پهلوی شکم به صورت سطحی با پنجه پلنگ زخمی شده‌اند که به بیمارستان منتقل و مورد مداوا قرار گرفته‌اند.

وی افزود: طبق گفته این دو نفر که برای تفریح و گردش به ارتفاعات روستای «لهنه و زرده» از توابع شهرستان طارم رفته بودند، مورد حمله یک قلاده پلنگ قرار گرفته‌اند.

قلی‌زاده افزود: روز یکشنبه ۲۸ فروردین‌ماه سال‌جاری نیز این بار چهار نفر مورد حمله پلنگ قرار گرفته‌اند که یک نفر مجروح و توسط گروه امداد کوهستان هلال احمر منطقه طارم به بیمارستان شهر آب‌بر منتقل شده که متاسفانه از ناحیه ران و ساق پا زخمی بوده ولی حال عمومی وی خوب است.

در حالی که در سال گذشته تنها یک مورد حمله پلنگ در زنجان به ویژه منطقه طارم آن هم به یک چوپان گزارش شده بود جای این سوال باقی است که چرا تعداد حملات افزایش داشته است؟

حمله پلنگ

فصل زاد و ولد و حساسیت بیش از پیش پلنگ‌ها به قلمرو خویش

شاید به کار بردن کلمه حمله برای حوادث اخیر لفظ درستی نباشد چرا که پلنگ‌ها در این حوادث تنها نسبت به زخمی کردن افراد اقدام کرده و تنها تلاش‌ آنها حفظ قلمرو و همچنین تامین امنیت خود و دفاع بوده است.

مدیر اداره حفاظت محیط زیست شهرستان طارم نیز با توجه به نزدیکی به فصل زایمان پلنگ و تامین منابع غذایی برای توله‌ها در صورتی که افراد به نزدیکی لانه  پلنگ نزدیک شوند احتمال حمله وجود دارد، بیان کرد: طبیعت‌گردان برای پیشگیری سعی کنند از عزیمت به صخره‌های خلوت دوری کنند و از راه‌های موجود و مال‌روهای اصلی دامداران استفاده کنند.

سید سعید موسوی با اشاره به اینکه طبیعت‌گردان از عزیمت انفرادی به ارتفاعات خودداری کنند، تاکید کرد: در صورت مشاهده پلنگ با خونسردی سعی در تغییر مسیر خود کرده و از هر گونه تعقیب پلنگ خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه پلنگ بیشتر در مناطق شکار ممنوع «خرمنه سر» ارتفاعات هزار رود، باکلور، ده‌بهار، پاسار، جِیش آباد، ارتفاعات گیلانکشه و لهنه و زرده» مشاهده می‌شود، گفت: خوراک اصلی آنها سم دارانی چون گوسفند، کل و بز کوهی و خوک وحشی است.

وی با بیان اینکه هنگامی که این نوع شکارها کمیاب باشد پلنگ از پرندگان و جوندگان کوچک دیگر تغذیه می‌کند، ادامه داد: این حیوان گاهی به گله‌های گوسفند و بز حمله کرده و تلفاتی وارد می‌سازند همچنین چنانچه زخمی شود برای انسان بسیار خطرناک هستند.

موسوی با اینکه پلنگ‌ها دارای قلمرو هستند و از قلمرو خود به شدت دفاع می‌کنند و با علائمی مانند پشته کردن خاک، پنجه کشیدن بر روی درختان و سرگین و ادرار مرز قلمرو خود را مشخص می‌کنند، ادامه داد: پلنگ در نقاط جنگلی،کوهستان‌ها و در ارتفاعات نسبتا زیاد تا ۳ هزار و۵۰۰ متر زندگی و  نواحی پر درخت و صخره‌ای و نزدیک رودخانه را ترجیح می‌دهند و کمتر به کوهپایه‌ها پایین می‌آیند و به ندرت در دشت‌ها دیده می‌شوند، اگر چه بیشتر شب‌ها فعالیت می‌کنند ولی در روز هم دیده می‌شوند.

تجاوز به حریم پلنگ، علت حمله آنها به انسان‌ها بوده است

مدیرکل حفاظت  محیط زیست  استان زنجان با بیان اینکه در ارتباط با پلنگ سه مورد در سال جاری داشتیم و اینکه چرا اتفاق افتاده حرکت انسان به سمت زیستگاه آنها بوده است، اضافه کرد: هیچ کدام از اینها به حاشیه روستا نرفته است و بی‌احتیاطی موجب شده این اتفاق رخ دهد.

وی با بیان اینکه ما انسان‌ها باید به حریم حیوانات احترام بگذاریم، گفت: هر سه مورد حمله پلنگ در نتیجه ورود انسان به حریم آنها رخ داده است و مردم وقتی به طبیعت می‌روند باید اطلاعات کسب کنند.

یافتیان با بیان اینکه  حمله پلنگ  در مناطقی بوده که اصلا تحت حفاظت ما نبوده است، گفت: نصب پارچه در مناطقی رخ‌ می‌دهد که مناطق حفاظت شده باشد، هرچند تعداد پلنگ‌ها قابل شمارش نیست و پروژه‌ای درباره شمارش نداشتیم.

گفتنی است، تمام فعالان محیط زیست تاکید دارند که گسترش شهرها و وسایل نقلیه موجب شده در دهه‌های اخیر عرصه بر حیوانات وحشی تنگ‌تر شود و زیست‌گاه مالکان اصلی طبیعت کوچک و کوچک‌تر شود و حضور بیش از پیش گردشگران زمینه خشم حیوانات و احساس خطر و در برخی موارد دفاع از حریم را به دنبال دارد.

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه