ارسال به دیگران پرینت

خطر ابتلا به کرونا

خطر ابتلا به کرونا با مصرف زیاد شیرینی در نوروز

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در نوروز موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.


خطر ابتلا به کرونا با مصرف زیاد شیرینی در نوروز

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مصرف زیاد مواد قندی و شیرین در نوروز موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود و خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد.

زهرا عبداللهی به سالمندان، کودکان و نوجوانان توصیه کرد از پرخوری و مصرف شیرینی در روزهای نوروز خودداری کرده تا دچار چاقی و کرونا نشوند.

وی اظهار داشت: رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در نوروز برای پیشگیری از کرونا ضروری است و در صورت لزوم از انواع شیرینی‌های ساده و در اندازه کوچک برای پذیرایی استفاده شود تا میهمانان با افزایش دریافت قند و چربی اضافی مواجه نشوند.

عبداللهی ادامه داد: شیرینی‌های تازه که با مقدار زیاد شکلات، خامه یا ژله تهیه می‌شوند، میزان کالری بالایی دارند و زیادی قند و چربی وارد بدن می‌کنند که علاوه بر اضافه وزن، بالا رفتن میزان چربی‌های خون را نیز به دنبال دارد و توصیه می‌شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی که عامل خطر ابتلا به کرونا است به جای شیرینی یا شکلات یک عدد میوه مصرف شود.

وی اضافه کرد: مصرف میوه و سبزی به خاطر دارا بودن مواد مغذی گوناگون از جمله ویتامین‌های A، C، B ، املاح معدنی آهن، منیزم، پتاسیم و موادآنتی اکسیدانی همچون فلاونوئید و کارتنوئید می‌تواند با تقویت سیستم ایمنی ما را در برابر بیماری‌های زیادی به ویژه کرونا بیمه کند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: آنتی اکسیدان‌ها از طریق ترکیب با رادیکال‌های آزاد که به دنبال واکنش‌های اکسیداسیونی در بدن تولید می‌شوند از آسیب و تخریب سلول‌های بدن جلوگیری می‌کنند؛ در واقع مصرف سبزیجات رنگارنگ به دلیل املاح معدنی و ویتامین‌های مختلف می‌تواند بروز بیماری‌های غیرواگیر مانند بیماری‌های قلبی، فشار خون، دیابت، سرطان به‌ویژه سرطان‌های دستگاه گوارش و چاقی را در افراد کاهش دهد.

به گفته عبداللهی، مصرف میوه و سبزی می‌تواند از افزایش وزن و چاقی که احتمال ابتلا به کرونا را در فرد افزایش می‌دهد جلوگیری کند زیرا چاقی خود یک عامل خطر مهم ابتلا به کرونا محسوب می‌شود و مرگ و میر ناشی از کوید ۱۹ در افراد چاق بیشتر است.

وی افزود: در نوروز بهتر است به جای استفاده از نوشابه‌های گازدار و آب میوه‌های صنعتی که قند زیادی دارند از انواع شربت‌های خانگی کم شیرین مانند شربت سکنجبین، خاکشیر، به لیمو، آبلیمو و به جای استفاده شود همچنین توصیه می شود بلافاصله پس از صرف شام نخوابید و یا قبل از خواب آجیل زیاد مصرف نکنید.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: زیاده‌روی در مصرف آجیل و شیرینی در نوروز سلامت بدن را از مصرف کافی سایر گروه‌های اصلی غذایی مانند شیر و لبنیات، گوشت و حبوبات و سبزی و میوه باز می‌دارد و در این روزها سعی شود برای پیشگیری از اضافه وزن و چاقی بیشتر از انواع سبزی‌های خام و پخته از جمله سبزی خوردن و سالاد خانگی در وعده‌های غذایی استفاده شود.

عبداللهی ادامه داد: انواع سبزی‌های خام و تازه، حاوی ویتامین‌های مختلف است که با تقویت سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد و در این میان استفاده از سیر، زنجبیل و پیاز در وعده های غذاهایی توصیه می شود زیرا تقویت کننده سیستم ایمنی هستند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه