ارسال به دیگران پرینت

اختلالات روانی | کووید-۱۹

کووید-۱۹ خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد

محققان "دانشگاه شفیلد" انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پس از ابتلا به کووید-۱۹ خطر ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابد.

کووید-۱۹ خطر ابتلا به اختلالات روانی را افزایش می‌دهد

محققان "دانشگاه شفیلد" انگلیس در مطالعه اخیرشان اظهار کرده‌اند پس از ابتلا به کووید-۱۹ خطر ابتلا به بیماری‌های روانی از جمله اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اس تی دی، محققان انگلیسی بیان کرده‌اند در نظر گرفتن مشکلات روانی افرادی که از بیماری کووید-۱۹ جان سالم به در برده‌اند باید در اولویت قرار گیرد.

نتایج این مطالعه که اخیرا در مجله "The BMJ " منتشر شده است نشان می‌دهد که کووید-۱۹ با افزایش خطر اختلالات سلامت روان از جمله اضطراب، افسردگی، مصرف مواد و اختلالات خواب، تا یک سال پس از عفونت اولیه مرتبط است.

پیشتر نیز محققان اظهار کرده بودند افراد مبتلا به کووید-۱۹ ممکن است در معرض خطر ابتلا به اضطراب و افسردگی باشند اما این یافته‌ها از دو جهت چندان کامل نبود زیرا یک: محققان تنها دو مورد از عوارض آن را بررسی کرده بودند و نکته دوم نیز این است که آنها افراد را تنها در یک بازه زمانی شش ماهه مورد بررسی قرار داده بودند.

اما ارزیابی جامع سلامت روان افراد مبتلا به کووید-۱۹ بعد یک سال هنوز انجام نشده است. برای بررسی این موضوع محققان دانشگاه شفیلد داده‌های وزارت امور کهنه‌سربازان ایالات متحده آمریکا از ۳۰ مارس ۲۰۲۰ و ژاویه ۲۰۲۱ را تجزیه وتحلیل کردند تا خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را در افراد مبتلا به کووید-۱۹ حداقل ۳۰ روز پس از آنکه آزمایش پی سی آر آنها مثبت شده بود، بررسی کنند.

آنها داده‌های ۱۵۳ هزار و ۸۴۸ فرد را مورد بررسی قرار دادند و این داده‌ها را با دو گروه کنترل شده که به کووید-۱۹ مبتلا نشده بودند، مقایسه کردند. اکثر شرکت کنندگان افراد سفیدپوست با متوسط سن ۶۳ سال بودند.

محققان سپس افراد مبتلا به کووید-۱۹ را نیز به دو گروه افرادی که در بیمارستان بستری شده‌اند و افرادی که بستری نشده‌اند، تقسیم کردند و داده‌های آنها نیز بر اساس فاکتورهایی مانند سن، جنسیت، نژاد، سبک زندگی و سابقه پزشکی جمع‌آوری شدند.

سپس محققان به مدت یک سال به بررسی این افراد پرداختند تا خطر ابتلای آنها به مشکلات روانی مانند اضطراب، افسردگی، اختلالات استرس، اختلالات مصرف مواد، کاهش شناختی و اختلالات خواب را بررسی کنند.

محققان دریافتند در مقایسه با افراد گروه کنترل که به این بیماری مبتلا نشده بودند، افراد مبتلا به کووید-۱۹ در یک سال ۶۰ درصد خطر بالاتری برای ابتلا به مشکلات سلامت روان یا دریافت نسخه برای این امر داشتند. این خطرات در افرادی که در مرحله اولیه کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، بیشتر بود، اما حتی در بین افرادی که در بیمارستان بستری نشده بودند نیز مشهود بود. افراد مبتلا به کووید-۱۹ نیز در مقایسه با افراد مبتلا به آنفلوانزای فصلی، خطر ابتلا به اختلالات روانی بیشتری را نشان دادند.

 

 

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه