ارسال به دیگران پرینت

اندام تناسلی:

علل و انواع درمان‌های خارش واژن

گاهی اوقات، بی اطلاعی و عدم آگاهی زنان درباره اندام تناسلی‌شان، می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون خارش واژن یا عفونت در این ناحیه شود.

علل و انواع درمان‌های خارش واژن

گاهی اوقات، بی اطلاعی و عدم آگاهی زنان درباره اندام تناسلی شان، می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون خارش واژن یا عفونت در این ناحیه شود. خارش و التهاب در هر ناحیه‌ای از بدن می‌تواند آزارنده باشد؛ اما این مسئله در نواحی حساس از جمله واژن نگرانی‌هایی را در پی دارد. این مسئله می‌تواند نشانه‌ای از عفونت واژن باشد و یا منشأ دیگری داشته باشدکه باعث بروز مشکلات جنسی و زناشویی شود. بسیاری از درمان‌های خانگی در رفع این مشکل مؤثرند. برای اطلاع از این درمان‌ها تا پایان این مقاله همراه باشید.

خارش واژن چیست؟

خارش واژن یکی از مسائل آزاردهنده‌ای است که زنان مبتلا به آن، گله و شکایت زیادی دارند. معمولا دلایل مختلفی می‌تواند باعث بروز این عارضه در واژن بشود که بهتر است با مراجعه به پزشک متخصص زنان، ریشه یابی شود. در بیشتر موارد، جای نگرانی نیست ولی دقت کنید اگر بیش از اندازه شما را آزار می‌دهد هر چه سریعتر برای درمان به پزشک زنان مراجعه کنید.

 

علل و انواع درمان خارش واژن

دلایل خارش واژن

بروز این عارضه در خانم‌ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.  عوامل مختلفی از جمله حساسیت و عفونت های واژن تا روابط جنسی خاصی مانند رابــطه دهانی که می تواند ایجاد بیماری های دستگاه تناسلی کرده و باعث خارش واژن شود. در ادامه به شرح مهم‌ترین آن‌ها پرداخته‌ایم. با توجه به علت به وجود آمدن خارش می‌توانید از درمان‌های متناسب استفاده کنید.

۱. بیماری‌های پوستی

گاهی اوقات ابتلا به برخی بیماری‌های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما، موجب خارش می‌شوند. ممکن است علائمی که در این بیماری بروز می‌یابد، در اطراف ناحیه تناسلی هم بوجود بیایند و موجب خارش این ناحیه بشوند.

۲. تماس با محرک‌ها

تماس با مواد شیمیایی تحریک کننده باعث سوزش و التهاب می‎‌شود. آن دسته از مواد شیمیایی که موجب خارش می‌شوند عبارتند از:

 

-کِرم‌ها و پماد‌ها

-دوش واژینال

 

-اسپری‌های خوشبو کننده

-صابون‌های معطر و تـــامپون عطری

-مواد شوینده

-نرم کننده پارچه

-استفاده از کاغذهای معطر توالت

۳. عفونت قارچی واژن

به صورت طبیعی قارچ در واژن زنان وجود دارد و مشکلی برایشان پیش نمی‌آورد. اما اگر میزان قارچی که در واژن تولید می‌شود، کنترل نشود و رشد زیادی داشته باشد می‌تواند باعث عفونت قارچی در واژن شود.

همچنین رشد بیش از اندازه قارچ در واژن باعث بروز التهاب و سوزش می‌گردد. مصرف یک دوره آنتی بیوتیک برای رفع این عفونت، به شما کمک می کند عفونت را جدی بگیرید.

۴. برفک واژن

اگر احساس درد، خارش و ناراحتی دارید، احتمال دارد به برفک واژن مبتلا شده باشید. برفک واژن یک نوع عفونت مخمری است که هم در زنان و هم در مردان دیده شده است. برفک، یک وضعیت معمول است که به وسیله یک مخمر در اطراف ناحیه تناسلی رخ می‌دهد.

۵. عفونت باکتریایی

یکی از دلایل رایج این عارضه عفونت‌های باکتریایی است. به طور طبیعی باکتری‌های مفیدی در واژن وجود دارند اما تولید بیش از اندازه آن‌ها می‌تواند باعث عفونت و بروز خارش و سوزش در واژن شود. عفونت باکتریای همیشه علائم مشخصی ندارد ولی اگر سوزش و خارش در واژن خود احساس می‌کنید و ترشحات واژن شما به صورت غیرطبیعی و بدبو می باشد، بهتر است برای تشخیص به پزشک مراجعه نمایید.

۶. بیماری‌های مقاربتی

با رعایت نکردن نکات بهداشتی، ممکن است بیماری های مقاربتی که توسط رابطه جنسی منتقل می‌شوند، باعث خارش در واژن شوند. برخی از این بیماری‌ها به شرح زیر می‌باشند. با کلیک بر هر کدام می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمایید.

_زگیل تناسلی زنانه

_هرپس تناسلی

_سوزاک

_کلامیدیا

_عفونت تریکومونایز

۷. یائسگی

زنانی که در آستانه یائسگی هستند و یا قبلا یائسه شده‌اند، به خاطر کم شدن سطح استروژن بدن، دچار خارش در واژن می‌شوند. در حقیقت کاهش سطح استروژن باعث کم شدن مخاط واژن، خشکی در واژن و نهایتا سوزش و التهاب می‌شود. مطالعه مقاله یائسگی می‌تواند اطلاعات دقیق‌تری در این زمینه در اختیارتان قرار دهد. گاها خارش و عفونت واژن در کودکان نیز به وجود می آید که به دلیل سطح بالای PH در محیط واژن آن ها است. اما این مسئله نگران کننده نیست و به سادگی درمان می شود.

۸. سرطان واژن

در موارد کمی این عارضه می‌تواند نشانه‌ای از سرطان واژن باشد. سرطان واژن معمولا علامت خاصی ندارد اما گاهی با خونریزی غیر طبیعی و خارش و درد همراه است.

۹. استرس

خارش واژن ناشی از استرس خیلی رایج و شایع نیست ولی تنش و استرس فیزیکی یا عاطفی ممکن است موجب التهاب و خارش در واژن شود. زمانی که بدن شما در اثر استرس، ضعیف شده باشد دچار این نوع خارش در واژن می‌شوید. تاثیر بیماری های روانی بر جسم می تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و اندام های حساس بدن را با مشکلات بیماری های عفونی و ویروسی مواجه سازد.

خارش واژن در بارداری

ترشحات واژن در بارداری زیاد می‌شود و همین موضوع خارش واژن را تشدید می‌کند. اگر خارش با ترشحات غیر طبیعی همراه باشد نشانه عفونت واژینال است. استفاده از دستمال توالت یا پد روزانه مارک‌های جدید می‌تواند دلیل این خارش باشد. درمان عفونت دوران بارداری برای سلامتی جنین و گذراندن دوران بارداری ایمن ضروری است. بنابراین اگر باردار هستید و این مسئله آزارتان می‌دهد بهتر است این مسئله را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان‌های خانگی خارش واژن

از جمله درمان‌هایی که در مورد این مسئله به کار می‌رود، درمان‌های خانگی هستند که در ادامه مؤثرترین آن‌ها را نام برده‌ایم.

۱. استفاده از سرکه سیب

سرکه سیب خاصیت ضد باکتریایی دارد و شستن واژن به وسیله آن می‌تواند خارش واژن را درمان کند. دو قاشق غذاخوری سرکه سیب را با مقداری آب ولرم مخلوط کرده و طی روز واژن خود را با آن شست و شو بدهید.

۲. تاثیر عسل در بهبود خارش واژن

اگر قصد دارید برای درمان خارش و بوی بد واژن از عسل استفاده کنید بهتر است کمی از آن را به مدت ۱۵ دقیقه به واژن خود بمالید. پس از گذشت زمان کافی، آن را با آب گرم بشویید. همچنین می‌توانید گل بابونه را به مدت ۱۰ دقیقه دم کنید، به آن عسل اضافه کنید و اجازه دهید کاملا به دمای محیط برسد. سپس آن را در ناحیه‌ای که خارش دارد بریزید.

۳. روغن نارگیل

روغن نارگیل به علت خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی‌اش می‌تواند خارش دستگاه تناسلی زنان را درمان کند. برای استفاده از این روش، کافی است مقداری از آن را به واژن خود بزنید و اجازه بدهید جذب پوستتان شود.

۴. استفاده از روغن رزماری

استفاده از روغن رزماری درمانی مؤثر در بیماری‌های زنانه و عفونت واژن است. می‌توانید این روغن را سه روز در هفته بر روی واژن خود بریزید. بعد از مدتی  اثرات فوق ‌العاده‌ی آن را مشاهده خواهید کرد.

۵. روغن سیر و روغن درخت چای

این دو روغن را به احتمال زیادی می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید. خاصیت ضد باکتریایی قوی دارند و به درمان سریع کمک می‌کنند. روزانه یک بار و به میزان ۴ الی ۵ قطره از این روغن را بر روی ناحیه ای که خارش دارد بریزید و پس از ۸ دقیقه آن را بشویید. تنها استفاده از یکی از این روغن‌ها به درمان خارش و التهاب واژن کمک می‌کند.

درمان دارویی خارش واژن

پزشک متخصص از قرص‌های خوراکی، شیاف و یا کرم‌های مخصوص برای درمان خارش در ناحیه واژن استفاده می کند. یکی از درمان های شایع استفاده از پماد کلوتریمازول برای ترشح سبز رنگ است. البته بنابر نوع ترشحات آن تجویز خاصی در نظر گرفته می شود. بنابراین بهتر است به پزشک مراجعه کنید و با تشخیص درست، بهترین راه درمان را انتخاب کنید.

باید توجه داشت عدم رعایت بهداشت و نظافت دستگاه تناسلی می تواند زمینه ساز خارش واژن باشد. یکی از شایع ترین موارد اصطلاحا شپش واژن است که موهای زائد دستگاه تناسلی می تواند موجب این عارضه شود.

 

منبع : افکارنیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه