ارسال به دیگران پرینت

مزاج شناسی | مو | پوست

مزاج شناسی؛ علائم مزاج های گرم و سرد

مزاج شناسی و شناخت مزاج موضوعی بسیاز مهم است.

مزاج شناسی؛ علائم مزاج های گرم و سرد

مزاج شناسی علمی بسیار وسیع و گسترده برای تشخیص و درمان مشکلات جسمی و روحی است مزاج شناسی یک علم بوده و با مزاج شناسی می تواند علت بسیاری از بیماری ها را دریافت با مزاج شناسی و شناختن مزاج خود با ما همراه باشید و تست مزاج شناسی را هم انجام دهید.

مزاج شناسی چیست؟

اعتقاد به مزاج از دیرباز میان طبیبان از یک سوی و فلاسفه و متکلمان از سوی دیگر رایج بوده است. سقراط حکیم بزرگ یونانی همه خوراکی‌ها را در چهار دسته گرم، سرد، خشک، و‌تر دسته بندی کرد و معتقد بود که سلامتی حاصل حفظ تعادل در این چهار دسته است.

 

بعد از او، دیگر حکیم یونانی، جالینوس نظریات او را تنظیم و نظریه اخلاط اربعه را عرضه کرد. قرن‌ها بعد، ابن سینا دانشمند بزرگ ایرانی، یافته‌های حکیمان قدیم در این زمینه را نظم بخشید و به همراه نظریات و یافته‌های خود در کتابی به نام «قانون» بیان کرد.

بدون دغدغه بسته‌‌ بالای 30کیلوگرم رو از درب منزل به هرکجای دنیا بفرست

بدون دغدغه بسته‌‌ بالای 30کیلوگرم رو از درب منزل به هرکجای دنیا بفرست

وی در این کتاب ۹ نوع مزاج را برای آدمیان در نظر گرفته است که عبارت اند از سرد، گرم، تر، خشک (مزاج‌های مفرد)، سرد و تر، سرد و خشک، گرم و تر، گرم و خشک (مزاج‌های مرکب)، و مزاج معتدل.

به طور کلی دو نوع مزاج وجود دارد: مزاج گرم و مزاج سرد. گروه گرم مزاج، خود به دو طبع صفراوی و دموی و گروه سرد مزاج به دو طبع بلغمی و سوداوی تقسیم می‌شود.

البته طبع پنجمی هم به نام طبع معتدل وجود دارد که در افراد خاص معنوی و وابستگان به درگاه الهی دیده می‌شود. اما در میان طبایع چهارگانه غلبه دم اگرچه خود یک بیماری محسوب می‌شود، ولی تقریباً آن را معادل سلامتی می‌دانند و بقیه طبع‌ها به تناسب از اعتدال دور می‌شوند.

گرم مزاج ها چه غذاهایی دوست دارند؟

محققانی که در این زمینه تحقیق کرده‌اند معتقدند افراد گرم مزاج به مصرف مواد عذایی سرد تمایل دارند و در صورت مصرف غذاهای گرمی نظیر شکلات، عسل، خرما و … دچار التهاب و گرگرفتگی می‌شوند. همچنین افراد سردمزاج با مصرف غذاهای سردی مثل ماهی، ترشی، ماست و… دچار ناراحتی‌هایی نظیر استخوان درد، ضعف، سستی و بی‌حالی می‌شوند.

بر این اساس است که توصیه می‌شود افرادی که طبیعت گرم صفراوی یا دموی دارند از غذاهای سرد استفاده کنند تا گرمی آن غذاها تعدیل شود و افرادی که طبع سرد بلغمی یا سوداوی دارند غذاهای گرم مصرف کنند و یا با مخلوط غذاهای سرد و گرم اثر سردی و گرمی غذاها را تعدیل کنند.

سردی و گرمی در طب جدید با عنوان غذاهای کم کالری و پرکالری نام برده می‌شود. پزشکان معتقدند هر فرد به صورت تجربی قادر است طبیعت خود را شناسایی کند. بسیاری از بیماری‌ها نیز طبع سرد و برخی از آن‌ها طبع گرم دارند؛ بنابراین به منظور کسب و حفظ سلامتی بهتر است طبع خود را بشناسید تا در مواقع بروز بیماری بتوانید از بهترین درمان برخوردار شوید. به منظور شناخت طبع، قاعده‌ای وجود دارد که تشخیص سردی مزاج را از گرمی مزاج آسان می‌کند.

مزاج سر چه علائمی دارد؟

به طور کلی کسانی که طبع سردی دارند تحمل سرما را ندارند و زیاد لباس می‌پوشند. برعکس کسانی که طبع گرم دارند نسبت به گرما کم طاقت هستند و زیاد لباس نمی‌پوشند. به طور خلاصه باید گفت: صفراوی‌ها در تمام فصول سال خصوصاً تابستان حرارت بدنشان بالاست (زیرا مزاج تابستان گرم و خشک است).

دموی‌ها فقط در فصل گرم سال (تابستان) حرارت بدنشان بالاست، ولی در پاییز و زمستان به لباس‌های گرم نیاز پیدا می‌کنند. بلغمی‌ها افرادی هستند که در تمام فصول سال خصوصاً زمستان نیاز مبرم به پوشیدن لباس گرم دارند. (زیرا مزاج زمستان سرد وتر است.)

سوداوی‌ها هم مانند دموی‌ها فقط در فصول سرد سال (پاییز و زمستان) نیاز به لباس گرم دارند و در سایر فصول، برخلاف بلغمی‌ها خیلی احساس سردی نداشته و حالت عادی دارند. بالاخره گروه پنجمی که وجود دارند (طبع معتدل) اگرچه با یکی از شرایط مذکور منطبق هستند، ولی قسمتی از بدنشان (نوک انگشت دست) همیشه سرد و یا (کف پا) همیشه گرم است.

مزاح شناسی؛ علائم مزاج های گرم و سرد

خصیصه بیماری‌ها با مزاج اشتباه گرفته نشود

خصیصه برخی بیماری‌ها این است که قسمتی از بدن را گرم و یا برعکس سرد می‌کنند. همین امر موجب اشتباه در تشخیص طبع می‌شود. مثلاً خصوصیت کم خونی این است که نوگ انگشتان دست و پاها را سرد می‌کند.

چربی خون خصوصاً کلسترول بالا موجب داغی و ورم سر معده موجب احساس سردی کف پا می‌شود. سینوزیت باعث احساس سردی شدید در پیشانی و وسط قفسه سینه می‌شود. لازم است اینگونه موارد استثنا شناسایی شده و با در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به شناسایی طبع کرد.

مثلاً ممکن است صفراوی مزاج باشید و در همه جای بدن و در همه فصول سال احساس گرما و حرارت کنید، ولی در عین حال وسط قفسه سینه‌تان سرد باشد. این بدان معناست که شما علاوه بر داشتن طبع صفراوی، ورم معده و رفلکس گوارشی هم دارید.

مزاج شناسی و درمان بیماری

ممکن است در همه جای بدن خود و در همه فصول سال احساس سردی کنید، ولی کف پاهایتان در اکثر مواقع داغ باشد و این بدان معناست که بلغمی مزاج هستید، ولی در عین حال چربی و کلسترولتان هم بالاست. معمولاً درمان چنین افرادی باید به صورت درمان به اضداد مختلف صورت گیرد؛ بنابراین در مواجهه با تشخیص طبع غالب نباید فریب سردی و گرمی موضعی را خورد بلکه بهترین راه تشخیص سردی از گرمی همان پوشیدن و نپوشیدن دائمی لباس و در درجه بعد احساس گرگرفتگی افراد و در درجه سوم وجود حساسیت پوستی به خوراکی‌های گرم مزاج نزد آنهاست. فایده دانستن نوع طبع این است که تشخیص و درمان بیماری را آسان می‌کند.

انواع مزاجها

مزاج گرم و‌تر چه ویژگی هایی دارد؟

رنگ چهره آنان قرمز و هیکلشان درشت و چهارشانه هستند. معمولا صورت آنان، بزرگ گوشتالود و قرمز و از نظر شکل کلی به دایره نزدیک است؛ چشمها، لب‌ها و دهان آن‌ها درشتر از بقیه مردم است؛ نسبت قد به سرشانه شان کمتر از سایر افراد است؛ دستهایشان سنگین و شکمشان بزرگ است. سر و اندام‌های‌شان سنگین بوده، معمولا کسل هستند، خواب زیاد و سنگینی دارند و در فصل بهار این حالت تشدید می‌شود.

دهان دره، کش و قوس بدن و کشیدن دست‌ها به اطراف جزء عادت‌شان است. این افراد معمولا قوی، خوش اخلاق و اهل بگو بخند و بذله‌گو هستند. شجاع و فرمانبردار هستند و در دیگران ایجاد نشاط می‌کنند، ولی مطالب جدید را دیرتر درک می‌کنند و زود فراموشش می‌کنند.

افسردگی و گوشه گیری و مزاج سوداوی یا سرد و خشک

اافسردگی و گوشه گیری و کم جوشیدن با دیگران از خصوصیات افراد سرد و خشک است. سوزش سر معده و زیر و در عضلات پشت ساق پا، گرفتگی در ناحیه گلو به صورتی که احساس می‌کنند حلقه‌ای از داخل گلویشان را گرفته است، اشتهای کاذب و خواری، پرمویی و بروز لکه‌های تیره در پوست در این افراد شایع است. این افراد در فصل بهار از وضعیت تعادل بهتری برخوردارند و در فصل پاییز بیشتر اذیت می‌شوند.

بهترین مزاج چیست؟

متخصص طب سنتی گفت: افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند روابط عمومی بهتری دارند، افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند برای کارهای نظامی مناسب‌تر هستند و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند دقیق‌ترند.

سید محمد حسن صادقی متخصص طب سنتی گفت: یکی از معیارها برای تشخیص مزاج فرد «سوحنه» است یعنی کسانی که هیکل و اندام درشتی دارند دارای مزاج تری هستند و افرادی که دارای هیکل و اندام ریزتری هستند مزاج‌شان خشک است.

بهتریم مزاج چیست؟

وی گفت: برخی از افرادی که اندام درشت دارند هیکل آنها مملو از چربی و پف است. این یعنی اینگونه افراد دارای مزاج سرد و تر هستند اما عده‌ای دیگر از افراد که هیکل درشتی دارند اندام آنها پوشیده از ماهیچه و به اصطلاح هیکل عضلانی دارند اینگونه افراد مزاج گرم‌ و تری دارند.

صادقی گفت: در بین کسانی که ریزاندام هستند اگر اندام آنها ماهیچه‌ای باشد مزاج این افراد گرم و خشک است اما اگر این افراد هیکل‌شان از پوست و استخوان باشد مزاج سرد و خشکی دارند.

وی گفت: رنگ پوست یکی دیگر از علائمی است که به وسیله آن می‌توان مزاج یک فرد را تشخیص داد. رنگ‌های گلگون دارای مزاج گرم و تر، رنگ‌های گندمی و زرد دارای مزاج گرم و خشک و رنگ‌های تیره و سبزه دارای مزاج سرد و خشک و افراد سفید دارای مزاج سرد و تر هستند.

وی گفت: رشد مو یکی دیگر از علائمی است که به وسیله آن می‌توان مزاج فرد را تشخیص داد. افراد دارای مزاج گرم معمولاً موهای پرپشت، ضخیم و تیره دارند و افراد سردمزاج معمولاً دارای موهای کم‌پشت و نازک هستند.

صادقی گفت: همچنین افراد گرم مزاج عموماً عرق، ادرار و مدفوع آنها دارای بوی تند است اما افراد سردمزاج عرق، ادرار و مدفوع آنها بوی خاص و تندی نمی‌دهد.

وی گفت: همچنین حرکات بدن یکی دیگر از راههای تشخیص مزاج افراد است. افراد گرم‌مزاج عموماً پرجنب و جوش هستند و عموماً حرکات بدنی تندی دارند. اما افراد سردمزاج کسل و جنب و جوش کمی دارند.

صادقی گفت: یکی دیگر از روش‌هایی که به وسیله آن می‌توان مزاج فرد را تشخیص داد خواب است. افراد دارای مزاج گرم و خشک دارای خواب کم؛ مزاج گرم و تر دارای خواب متوسط و افراد با مزاج سرد و تر خواب زیاد و افراد با مزاج سرد و خشک دارای خواب منقطع هستند و مدام از خواب می‌پرند.

وی افزود: همچنین افراد گرم‌مزاج روحیه شجاعی دارند و عموماً نترس هستند اما افراد سردمزاج معمولاً افرادی ترسو و محافظه‌کار هستند.

صادقی گفت: نبض بدن یکی دیگر از راه‌های شناخت مزاج افراد است. افرادی که با چهار انگشت بتوان نبض آنها را احساس کرد، گرم مزاج هستند، اما به جز اینها بقیه افراد، مزاج سردی دارند. همچنین نبض افراد ترمزاج قطر بیشتری دارد و افرادی که نبض آنها بسیار کم و باریک می‌زند دارای مزاج خشکی هستند.

وی در پاسخ به این سؤال که از «نظر طب سنتی کدام مزاج بهتر است؟»، گفت: معمولاً افراد در موقع بیماری مزاج‌شان انحراف موقتی پیدا می‌کند اما نمی‌توان گفت کدامیک بهتر است. افرادی که دارای مزاج سرد و تر هستند روابط عمومی بهتری دارند، افرادی که دارای مزاج گرم و خشک هستند برای کارهای نظامی مناسب‌تر هستند و افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند دقیق‌ترند اما در کل مزاجی که نسبت به بقیه معتدل‌تر است مزاج گرم و تر است.

پیش از آن که بدانیم طبع صفرا چیست بهتر است در خصوص مزاج صحبت کنیم. مزاج از نظر لغوی به معنی در هم آمیختن است. هر جسم مرکبی از هر چهار رکن تشکیل شده است و اختلاف مقدار این ارکان در اجسام، آن‌ها را از یکدیگر متمایز می‌کند. برای مثال مزاج گرم و خشک، سرد و… نمونه‌ای از مزاج‌ها هستند.

مزاج در طب سنتی به معنی کیفیت یکسان و جدیدی است که در نتیجه آمیختن ارکان با یکدیگر و فعل و انفعال آن‌ها در یک جسم مرکب به وجود می‌آید. مقدار و نسبت موجود از هر کدام از این ارکان، تعیین کننده مزاج جسم مرکب خواهد بود. در جهان آفرینش به تعداد موجودات جاندار و بی‌جان مزاج داریم.

در زمینه مزاج‌ها بد نیست بدانید که ما موجودات دارای چهار مزاج گرمی، سردی، خشکی و تری هستیم که هر گاه حاصل این اختلاط کیفی در ترکیب خود با یکدیگر مساوی باشد؛ مزاج معتدل بوجود می‌آید. به وجود آمدن مزاج معتدل در بدن میزان سلامتی را به شدت بالا برده و می‌توان گفت بهتیرن نوع مزاج است. ولی اگر در ترکیب نامساوی باشند در ان صورت این تعادل به هم خواهد خورد و مزاج غیر معتدل شکل خواهد گرفت. برای مثال طبع سودا که در آن سردی بر گرمی غلبه کرده است و خشکی بیشتر از تری و در مجموع مزاجی سرد و خشک محسوب می‌شود. که این عدم تعادل در هر یک مشکلاتی را در سلامتی افراد به وجود خواهد آورد.

انواع مزاج ذاتی و اکتسابی

همان‌طور که دیدید در متن بالا گفتیم که در جهان آفرینش به تعداد موجودات جاندار و بی‌جان مزاج داریم اما به صورت تخصصی‌تر و به به طور کلی مزاج انسان به دو دسته تقسیم می‌شود:

مزاج ذاتی (جبلی، مادرزادی، مولودی یا جِبِلی): مزاج ذاتی مزاجی است که هر شخص با آن متولد می‌شود.

مزاج اکتسابی (عارضی یا عرضی): به مزاجی که در اثر تغییر در مزاج ذاتی ایجاد شود، مزاج عارضی می‌گویند. این تغییر، توسط عواملی هم چون فصل، سن، جنس، مکان زندگی، اعراض نفسانی و… ایجاد می‌شود.

نکته مهم: ملاک تمام ویژگی‌ها برای شناسایی مزاج یک فرد، مزاج ذاتی یا جبلی وی است، لذا مواردی که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود مربوط به این قسم از مزاج است. در واقع اطلاعات زیر همه از مزاج ذاتی فرد است و ممکن است فردی در روند مزاج اکتسابی نشانه‌های دیگری از خود نشان دهد.

 افراد صفراوی مزاج با طبع گرم و خشک چه ویژگی هایی دارند؟

حالا که با مزاج و انواع آن آشنا شدیم، بهتر است در خصوص موضوع اصلی مقاله یعنی طبع صفراوی و این که طبع صفرا چیست؟ نکاتی را بیان کنیم. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های افراد صفراوی مزاج که باعث تفاوت این افراد با سایرین می‌شود در ادامه ذکر شده‌اند. البته ناگفته نماند که این علائم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد؛ اما به طور کلی می‌توان آن را برای افرادی که مزاج صفراوی دارند نیز بسط داد.

این افراد لاغر اندام هستند اما مفاصل و استخوان‌‌بندی درشت و برجسته دارند.

پوست گرم و خشکی دارند.

رنگ پوست و سفیدی چشم آن‌ها کمی به زردی می‌زند.

موهای پرپشت و سیاه و گاهی مجعد دارند.

به علت حرارت و خشکی زیاد بیشتر مستعد تاسی سرند.

خشکی دهان و عطش فراوان دارند.

خیلی گرمایی هستند و در تابستان اذیت می‌شوند.

ممکن است با خوردن خوراکی‌های خیلی گرم دچار خارش و کهیر شوند.

نسبت به خوردن ترشی‌ها (سرکه، تمرهندی و لواشک) تمایل دارند.

تمایل به خوردن سردی‌هایی مثل خیار، کاهو و هندوانه دارند.

معمولا تمایل زیادی نسبت به شیرینی ندارند.

نبض پر و قوی دارند.

عروق برجسته در دست دارند.

افراد صفراوی مزاج زود عصبانی شده و زود هم عصبانیتشان فروکش می‌کند.

بسیار باانرژی و پرتحرک هستند.

افراد باهوش، زیرک و پرحرفی هستند.

در کارها چالاک و سریع هستند.

افراد دقیق، منظم و تیزبین هستند.

میل بالای جنسی و توان جنسی متغیر دارند.

پیوسته، سریع و بلند صحبت می‌کنند.

خوابشان کم و سبک است.

معمولاً یبوست دارند.

از حافظه و قدرت یادگیری بالایی برخوردار هستند.

روابط اجتماعی آن‌ها قوی است.

عجول و بی‌قرارند.

آن‌هایی که مزاج صفراوی دارند، اصولاً از لحاظ اعمال بدنی و خصوصیات حیاتی از قدرت بالایی برخوردارند.

خلط صفرا چیست؟

غلبه خلط صفرا یا همان طبع صفراوی دارای نشانه‌هایی است که شما بر اساس آن می‌توانید از وجود این مزاج آگاه شوید. پیش از هر چیز لازم است بدانید اگر تعادل میان اخلاط و مقدار آن‌ها یا کیفیت هر یک از اخلاط بهم بخورد، موجب بیماری در بدن می‌شود یا به عبارتی موجب غلبه یک خلط بر اخلاط دیگر در بدن می شود که می بایست مورد درمان قرار گیرد. در ذیل سعی کردیم آنچه که نشان می‌دهد طبع صفرا چیست را برای شما ذکر کنیم:

پوست افرادی که دچار طبع صفراوی هستند زردگون یا گندم‌گون روشن، خشک به ویژه در صورت و دست‌ها، گاهی سرد و گاهی خیلی گرم با منافذی درشت و یا ریز است. افراد صفراوی مزاج بدن کم‌مویی داشته و معمولا در جلوی سر دچار ریزش مو می‌شوند. همچنین موهایی کلفت، با فر درشت و به رنگ خرمایی یا مشکی دارند. البته ناگفته نماند که این مشکل در زن صفراوی مزاج شایع‌تر است. اندامی باریک و متوسط با کمر و ساق کمی پهن، ماهیچه‌های کشیده، شانه‌های متوسط و شکمی کمی برجسته دارند. رنگ زیر ناخنشان قرمز و زرد و رگ‌های آن‌ها نیمه‌ آشکار و درشت است. چشمان این افراد نیز معمولا به رنگ میشی دیده می‌شود. برای آگاهی از علائم و عوارض ناشی از غلبه این خلط، پیشنهاد می‌کنیم مقاله غلبه صفرا را مطالعه نمایید.

آشنایی با ویژگی سایر مزاج ها

در این مقاله سعی کردیم شما را با مزاج گرم و خشک آشنا کنیم. جهت آشنایی با سایر خلط‌های بدن و ویژگی‌های افراد با مزاج‌های مختلف از میان مقالات زیر یکی را انتخاب نمایید:

دنیای مزاج شناسی دنیای جذاب و پرمحتوایی است که آگاهی از آن میزان سلامتی را نیز در افراد بالا می‌برد. همان‌طور که در متن مقاله گفته شد، به ازای تمام موجودات جهان می‌توان گفت که مزاج مختلف وجود دارد. اما به طور کلی و تخصصی‌تر چهار دسته مزاج وجود دارد که ما در این مقاله در خصوص مزاخ گرم و خشک صحبت کردیم. این مزاج یا طبع صفراوی دارای مشخصه‌های مربوط به خود است. در این نوشتار ما در خصوص آن که مزاج صفراوی چیست و چه علائمی دارد نکاتی را بیان کردیم. امیدواریم با استفاده از این مقاله بتوانید تا حدودی این طبع را بشناسید.

تست مزاج شناسی خود

تست های مزاج شناسی زیادی در دنیا وجود دارد که تست زیر یکی از بهترین تست های مزاج شناسی است و شما می توانید با پاسخ به سوالات این تست و خواندن پاسخ آن ها مزاج خود را بشناسید. این آزمون به شما کمک می کند به شناخت دقیق طبعتان برسید و بدانید چرا برخی از مواقع که با خوردن غذا ها جوش می زنیم و یا چرا وقتی کفش می پوشیم، پاهایمان در آن راحتند یا ناراحتند.

همه افراد مانند رنگ پوستشان با یک مزاج اصلی متولد می شوند و در طول سالهای زندگیشان اصل طبعشان تغییر نمی کند، شاید با تغییرآب و هوا و اقلیم، عادت های غذایی، حالت های روحی روانی و عوامل بیماری زا این طبع کمی عوض شود ولی اصل مزاجشان باقی می ماند. بنابراین فرد باید مزاج اصلی خودش را بشناسد تا بتواند بیمارهای خویش را تشخیص دهد و درمان کند.

تست مزاج شناسی خود

آموزش خود شناسی و مزاج شناسی

1- رنگ پوستتان چه رنگیست ؟ توجه داشته باشید این تست برای افراد سفید پوست است ؟

الف:سیاه با گرایش به کبودی

ب:سفید مایل به آبی

ج:سفید متمایل به سبز

د:رنگ سفید که با فشار انگشت رنگ سرخ آن کم رنگ می شود.

پاسخ:اگر رنگ پوستتان سیاه با گرایش به کبودی است و پاسخ تان «الف» می باشد، طبع شما سرد و خشک و اگر پوستتان سفید مایل به آبی است شما دارای مزاج سرد و تر هستید و اگر پاسخ شما گزینه «ج» است و رنگ پوست شما سفید مایل به سبز است، مزاج تان مخلوط و اگر دارای پوست سفید که با فشار انگشت رنگ سرخ آن کم رنگ می شود، هستید مزاجتان گرم و تر است.

2. شکل مفاصلتان چگونه است؟

الف :مفاصلتان برجسته است و نمایان می باشد.

ب:مفاصلتان برجستگی ندارد و صاف است.

پاسخ:مزاج تان گرم و خشک است اگر مفاصل نمایان و برجسته دارید و مزاج تان سرد و تر است اگر پاسختان گزینه ب است.

3. آیا رگ های دست و بدنتان دیده می شود؟

الف:بله

ب:خیر

پاسخ:اگر جواب شما بلی است، مزاج تان گرم و خشک و اگر پاسختان خیر است، مزاج تان سرد و ترمی باشد.

4.کف دست تان شبیه کدام اشکال هندسی است؟

الف:مربع

ب:مستطیل و کشیده با انگشتان بلند و دراز

ج:مستطیلی شکل عمود بر انگشتان دست

پاسخ:مزاج تان معتدل است و بین گرم و سرد قرار دارد اگر کف دستتان مربع شکل باشد. اگرجوابتان گزینه «ب» است طبع شما گرم و خشک و مزاج تان سرد و خشک است اگر جوابتان گزینه ج است.

5. اگر کفش شما طبی نباشد و معمولی باشد؛ وضعیت پایتان در کفش چگونه است ؟

الف:پایتان را می زند.

ب:راحت است.

پاسخ:اگر کفشتان پایتان را می زند، پای پهنی دارید و دارای مزاج گرم و خشک هستید و اگر کفش پایتان را اذیت نمی کند، پای تان باریک و استخوانی است و مزاج تان سرد و خشک است.

6. با انگشت وسط و شستتان یک حلقه دور مچتان ایجاد نمایید، وضعیت قرار گرفتن انگشتتان کدام حالت زیر است ؟

الف:انگشتانتان به هم می رسد و روی هم قرار می گیرد.

ب:انگشتانتان به هم می رسند و کنار هم قرار می گیرند.

ج :انگشتانتان به یکدیگر نمی رسد.

پاسخ :اگر وضعیت انگشتان شما در حالت الف باشد شما دارای مزاج سرد و خشک هستید و استخوان بندی ریزی دارید. اگر انگشتانتان مماس یکدیگر است طبع شما معتدل است و اسخوان بندیتان معمولی است و اگر گزینه ج پاسخ شماست مزاج شما گرم و تر است و استخوان بندیتان درشت است.

7. بدنتان را بلرزانید چه حالتی به شما دست می دهد؟

الف :بدنتان می لرزد لایه های چربی آن زیاد است.

ب:بدن لرزش ندارد و شل نیست و عضلاتتان بیشتر است.

پاسخ:اگر بدنتان لرزان است و گزینه الف پاسختان است، مزاج شما گرم و تر بوده و اگر بدنتان لرزشی ندارد، شما دارای مزاج گرم و خشک هستید.

8. موهای بدن و سرتان چگونه است ؟

الف:پرپشت، کلفت و تیره و صاف

ب:پرپشت، کلفت و تیره و مجعد

ج:پرپشت، کلفت اما لخت و روشن

د:کم پشت، نرم و نازک و شکننده و چرب

پاسخ:اگر موهای شما پرپشت، کلفت و تیره و صاف است و پاسخ شما گزینه «الف» است، طبع شما گرم و خشک است. اگرموهای پرپشت، کلفت و تیره و مجعد دارید شما دارای مزاج گرم و تر هستید. اگرپاسختان گزینه «ج» است، مزاج تان گرم وتر است وا گر موهای کم پشت، نرم و نازک و شکننده و چرب دارید مزاج تان سرد و تر است. هرچه مو قوی باشد، مزاج گرم تر و هرچه مو نازک تر باشد مزاج سردتر است.

9.هر حرفی را می زنید یا از گفتن بسیاری از حرف ها شرم می کنید ؟

الف:هر حرفی را می زنم.

ب:از گفتن بسیاری از حرف ها شرم می کنم.

پاسخ:اگر اهل خجالت کشیدن نیستید مزاج تان گرم و خشک است و اگر هر حرفی را به زبان می آورید، مزاج تان سرد و تر است. البته شرایط رشد و تربیت نیز تاثیر گذار است.

10. هر روز عصبانید یا خیر ؟

الف:بله

ب:خیر

پاسخ:گزینه «الف» نشانه گرم و خشک مزاج و گزینه «ب» نشانه سرد و تر مزاج است.

11.عصبانیت شما طولانی است یا زودگذر؟

الف:عصبانیتم طولانی است.

ب:فروکش کرده و پشیمان می شوم.

پاسخ:مزاج شما گرم و خشک است اگر عصبانیتتان طولانی مدت است و اگر پاسختان گزینه «ب» است شما دارای طبع گرم و تر هستید.

12.گرمی مانند شیرینی را ترجیح می دهید یا خورن سردی مثل خیار؟

الف:به خوردن گرمی ها مثل شیرینی

ب:به خوردن سردی ها مثل خیار

پاسخ:اگر انتخاب تان گزینه «الف» است، مزاج تان سرد و تر و اگر دوست دارید سردی مانند خیار بخورید، مزاج تان گرم و خشک است.

13. اشتهای تان چگونه است؟

الف:زیاد

ب:کم

ج:معمولی

پاسخ:اگر اشتهایتان زیاد است، مزاج تان سرد و تر، اگر اشتهایتان کم است، مزاج تان گرم و خشک و اگر گزینه «ج» را انتخاب کرده اید، مزاج تان معتدل است؛ یعنی بین مزاج گرم و تر است.

14.در صحبت کردن معمولا آغازگر و تاثیرگذارید و یا آرام و تاثیر پذیر؟

الف:تاثیرگذار

ب:تاثیرپذیر

پاسخ:مزاجتان گرم و خشک است اگر الف گزینه انتخابی شماست و اگر پاسختان «ب» است، دارای مزاج گرم و ترهستید.

15. اطرافیانتان شما را کم حرف می دانند یا پرحرف یا گزیده گو؟

الف:پرحرف

ب:کم حرف

ج:گزیده گو

پاسخ:مزاج شما گرم و خشک است ، اگر پاسخ «الف» است. مزاج تان سرد و تر است اگر کم حرفید و اگر گزیده گویید و گزینه ج را انتخاب کرده اید، مزاج شما گرم و تر است.

16. روی حرفتان می ایستید حتی اگر نادرست باشد یا اینکه در صورت اشتباه بودن آن را عوض می کنید و یا دائم حرفتان را عوض می کنید؟

الف:می ایستم حتی اگر نادرست باشد.

ب:می ایستم اما اگر اشتباه باشد، از حرفم بر می گردم.

ج:دائما تغییر رای می دهم.

پاسخ:طبع شما گرم و خشک است اگر روی صحبتتان می ایستید حتی اگر نادرست باشد. اگر پاسخ تان گزینه «ب» است یعنی مزاج شما گرم و تر است و مزاج تان سرد و تر است اگر دائما تغییر موضع می دهید.

شما می توانید مزاجتان را با حل این تست بشناسید و بهترین انتخاب ها را در راستای سلامتی داشته باشید.

نتیجه تست مزاج شناسی

اگر در جواب بسیاری از سوال ها پاسخ شما یک مزاج در آمده مثلا پاسخ 10 سوال شما مرتبط به مزاج گرم باشد، مزاج شما گرم است.

سرد و خشک:

این افراد کارهایشان را خوب انجام نمی دهند و فعال نیستند و انرژیشان پایین است. پوستشان تیره و کم خونی دارند و مستعد ابتلا به افسردگی و وسواس هستند و استخوانی و لاغر اندامند.

سرد و تر:

این افراد دارای اشتهای خوب و اخلاق خوب هستند و اضافه وزن دارندو چربی بدن آنها زیاد است. انرژی انجام کاری ندارند. رطوبت بدنشان زیاد است و با وجودی که زیاد غذا نمی خورند، چاق می شوند. سوخت و ساز بدنشان پایین است.

گرم و خشک:

این افراد طعم دهانشان ابتدای صبح تلخ است و افرادی علاقمند به مدیریتند و زود عصبانی می شوند اما عصبانیتشان دوام ندارد و گرمایی هستند و فعالیت بدنی زیاد دارند و باید از خوردنی های سرد استفاده کنند تا دچار مشکل نشوند.

گرم و تر:

این افراد خوش اخلاقند و فشار خونشان بالاست و اشتهای خوب دارند و زیاد می خوابند. کارهایشان را در صورت یادآوری مکرر به خوبی انجام می دهند و درگیری فکری زیاد دارند و جوش های پوستی زیادی می زنند پس باید مواظب خوراک شان باشند.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه