ارسال به دیگران پرینت

مراقبت‌های پزشکی آقایان در هر گروه سنی

سلامت روان نیز از جمله مواردی است که باید در این گروه سنی مورد بررسی قرار بگیرد. افسردگی، اضطراب و اختلالات کمبود توجه، در مردان بیست تا سی ساله، شایع است

مراقبت‌های پزشکی آقایان در هر گروه سنی

۵۵آنلاین :

مترجم : مینا شهری گروه سنی 20 تا 30 سال

نتایج آزمایشات در این گروه سنی، سلامتی پایه و عمومی بدن را تعیین می‌کند. از جمله عواملی که در این دهه باید مورد بررسی سالیانه قرار بگیرند عبارتند از: قد، وزن، شاخص توده‌ی بدنی، بینایی، سلامت پوست، فشار خون و سطح کلسترول.

سلامت روان نیز از جمله مواردی است که باید در این گروه سنی مورد بررسی قرار بگیرد. افسردگی، اضطراب و اختلالات کمبود توجه، در مردان بیست تا سی ساله، شایع است. اما اکثر افراد از بررسی سلامت روان خود امتناع ورزیده و به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند. بهتر است بدون ترس و خجالت، برای غربالگری روان به پزشک و مشاور مراجعه کنید، زیرا ریشه‌ی بسیاری از مشکلات روانی، از سنین جوانی نشات می‌گیرد.

در این دهه، اگر فعالیت جنسی دارید، سالی یک بار آزمایش HIVبدهید. سایر بیماری‌های مقاربتی نیز باید هر دو سال یک بار مورد بررسیقرار بگیرند، اما در صورتی که علایم مشکوک داشتید، فورا به پزشک مراجعه کنید.

در این سنین، از سلامت دندان‌های خود غافل نشوید. در صورتی که به هر دلیلی در این بازه ی سنی، نسبت به دندان‌های خود بی‌توجه باشید، در سنین میان‌سالی با مشکلات جدی دهان و دندان مواجه می‌شوید.

مردان بهتر است به طور منظم آزمایشات لازم برای سرطان بیضه را انجام بدهند. این سرطان گرچه به ندرت کشنده است، اما از شایع‌ترین سرطان‌ها در آقایان زیر 35 سال محسوب می‌شود.

گروه سنی 30 تا 40 سال

این گروه سنی، از نظر مراقبت‌های پزشکی، تفاوت چندانی با گروه سنی پیشین ندارد. با این حال، در صورتی که سوابق بیماری‌های قلبی را در خانواده‌ی خود دارید، برای آزمایشات قلب و عروق، فشار خون، کلسترول و تری‌گلیسیرید، به پزشک مراجعه کنید.

در صورتی که یکی از والدین شما در اثر حمله‌ی قلبی یا سکته‌ی مغزی از دنیا رفته باشد، اهمیت این آزمایشات دوچندان می‌شود. فشار خون موضوع بسیار مهمی است و باید حداقل هر شش ماه یا یک سال یک‌بار مورد بررسی قرار بگیرد. در صورتی که دارای اضافه وزن بوده و تحرک بدنی زیادی ندارید، این آزمایشات را پشت گوش نیاندازید.

گروه سنی 40 تا 50 سال

در این بازه‌ی سنی، سوابق خانوادگی بیماری‌ها بیشترین نقش را ایفا می‌کنند. در صورتی که در خانواده‌ی خود سابقه‌ی سرطان روده و پروستات را دارید، در این بازه باید هر 5 سال یک‌بار از این نظر تحت آزمایش قرار بگیرید.

در این گروه سنی، هر سه سال یک‌بار باید آزمایشات کامل چربی، فشار خون و کلسترول انجام شود. کلسترول LDL در بین چربی‌ها، بیشترین اهمیت را در این بازه‌ی سنی دارد. برخی افراد تصور می‌کنند که اگر میزان HDL(کلسترول خوب) آن‌ها بالا باشد، نیازی نیست که نگران LDL(کلسترول بد) باشند. این تصور کاملا اشتباه است. بالا بودن کلسترول LDL، در هر شرایطی مضر و آسیب‌زننده است.

از آنجایی‌که در جامعه‌ی امروز دیابت شیوع بیشتری پیدا کرده، در این بازه‌ی سنی باید دیابت و قند خون خود را نیز بررسی نمایید. به خصوص اگر شاخص توده‌ی بدنی یا BMI شما بالاتر از 25 باشد. اما به یاد داشته باشید که افراد لاغراندام نیز ممکن است به دیابت نوع 2 مبتلا شوند.

گروه سنی 50 تا 60 سال

تمامی مردان بالای پنجاه سال، باید هر 10 سال یک‌بار آزمایش کولونوسکوپی را انجام بدهند. در صورتی که نتایج آزمایش مشکوک بود و سوابق خانوادگی سرطان روده نیز وجود داشت، باید آزمایشات تکمیلی صورت بگیرند.

در این بازه‌ی سنی، باید به طور سالیانه آزمایش پروستات را انجام داده و هر یک یا دو سال یک‌بار، فشار خون، چربی و قند خون خود را بررسی نمایید.

در این سنین، انجام آزمایشات مربوط به بینایی و شنوایی نیز بسیار اهمیت دارد، حتی اگر علایم چشمگیری از کاهش بینایی یا شنوایی در خود مشاهده نمی‌کنید.

بسیاری از افراد در این گروه سنی، احساس خستگی و ضعف مداوم دارند. به همین دلیل بهتر است سطح تستسترون خود را بررسی نموده و از نظر کمبود مواد مغذی نظیر منیزیوم و فولات نیز آزمایش بشوید.

گروه سنی 60 سال به بالا

در این بازه‌ی سنی، تمام آزمایشات دهه‌ی پیشین باید ادامه پیدا کنند. علاوه بر آن، از نظر آلزایمر و مشکلات فراموشی نیز باید به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرید. به پوست خود توجه دوچندان داشته باشید، زیرا ملانوما یا خال‌های بدخیم پوستی در مردان این گروه سنی بسیار بیشتر است. آزمایش تراکم استخوان نیز باید در این سنین انجام شود. پوکی استخوان گرچه در بین زنان شیوع بیشتری دارد، اما در مردان کشنده‌تر است.

در این بازه، سلامت ذهن و روان اهمیت بسیاری دارد. بسیاری از مردان در این بازه‌ی سنی و پس از بازنشستگی، با مرور سال‌های از دست رفته، دچار افسردگی و مشکلات اضطرابی می‌شوند. بنابراین باید از این نظر به آن‌ها توجه ویژه داشت.

در صورتی که به مصرف سیگار عادت داشته‌اید، در این سنین از نظر بیماری آنورسیم آئورت شکمی نیز باید مورد بررسی قرار بگیرید. در این بیماری، رگ‌های خونی در شکم بزرگ می‌شوند. این بیماری پر خطر اغلب علایم خاصی ندارد. بنابراین حتما بررسی‌های لازم را انجام بدهید.

منبع : ۵۵ آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه