ارسال به دیگران پرینت

سرپرست علوم پزشکی اهواز | وضعیت دو شهر خوزستان هنوز قرمز است

در مورد ابتلای بیماران و آمار موارد بستری با مردم شفاف هستیم بنابراین برخی افراد غرض‌ورز این اعتماد متقابل بین ما و مردم را مخدوش نکنند زیرا اگر اعتماد نبود، مردم توصیه‌های ما را رعایت نمی‌کردند و عمل به دستورالعمل‌ها، نشان از این است که مردم ما را امین خود می‌دانند.

سرپرست علوم پزشکی اهواز  | وضعیت دو شهر خوزستان هنوز قرمز است

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه دو شهر خوزستان هنوز در وضعیت قرمز هستند، بر لزوم تداوم اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کرد.

دکتر فرهاد ابول‌نژادیان در خصوص چگونگی تعیین وضعیت هر منطقه در بیماری کرونا، اظهار کرد: زمانی وضعیت قرمز اعلام می‌شود که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت، سه نفر یا بیشتر بیمار مثبت قطعی کرونا بستری شوند؛ اگر شهری ۲۰۰ هزار نفر جمعیت داشته باشد و به مدت هفت تا ۱۴ روز، روزانه به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر، سه نفر یا بیشتر به دلیل کرونا بستری شوند، وضعیت این شهر قرمز اعلام می‌شود.

وی افزود: در صورتی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دو بیمار و بالاتر بستری شوند وضعیت هشدار قرار می‌گیرند و در صورتی که روزانه کمتر از دو بیمار یعنی یک یا کمتر از یک بیمار مثبت کرونا بستری شوند، این شهرها از وضعیت هشدار خارج می‌شوند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به خروج خوزستان از وضعیت قرمز و هشدار گفت: زمانی که اعلام می‌شود استان از وضعیت هشدار بیماری کرونا خارج شده است به معنی این نیست که بیمار بستری نداریم بلکه تعداد بیماران بستری به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان در طول هفت تا ۱۴ روز کمتر از یک یا حداکثر یک نفر بوده است.

ابول‌نژادیان با اشاره به وضعیت شهرهای خوزستان، ادامه داد: همچنان دو شهر آغاجاری و رامهرمز در وضعیت قرمز هستند و وضعیت بیماران بستری این شهرها بیشتر از خط اعلام شده است اما در سایر شهرها وضعیت بهتری حاکم است. تعدادی از شهرهای خوزستان نیز کاملا بیمار بستری ندارند یا تعداد بیماران بستری بسیار کم است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز عنوان کرد: در یک برهه زمانی در اهواز، شش بیمارستان به کرونا اختصاص داده شد اما اکنون صرفا در بیمارستان رازی پذیرای بیمار مبتلا به کرونا هستیم و بنابراین مردم به بیمارستان‌های دیگر مراجعه نکنند. در بیمارستان سینا نیز صرفا حدود هشت بیمار در ICU و در بیمارستان فاطمه‌الزهرا(س) نیز دو بیمار در بخش‌های عادی و هفت بیمار در بخش ویژه بستری هستند.

وی افزود: در حال حاضر مجموع بیماران بستری در بیمارستان رازی اهواز نیز دوسوم ظرفیت بیمارستان را اشغال کرده‌اند.

ابول‌نژادیان با بیان اینکه در حال حاضر در بیمارستان‌های آیت‌الله طالقانی و شهید منفرد نیاکی اهواز هیچ بیمار مبتلا به کرونا بستری نیست، بیان کرد: در بیمارستان‌های امیرالمؤمنین(ع)، شهید منفرد نیاکی، فاطمه‌الزهرا(س)، آیت‌الله طالقانی و سینا دیگر بیمار جدید مبتلا به پذیرش نمی‌شود و بیماران مشکوک به کرونا باید تنها به رازی اهواز مراجعه کنند.

وی افزود: در شهرهای اطراف اهواز که تک‌بیمارستانی هستند نیز بیمار جدید مبتلا به کرونا پذیرش نمی‌شود و بیماران را به اهواز منتقل می‌کنند. ما با این کار به دنبال افزایش بیمارستان‌های سبز هستیم و می‌خواهیم خاطرجمعی برای مردم ایجاد کنیم زیرا بسیاری از مردم به دلیل ترس از کرونا به بیمارستان‌ مراجعه نمی‌کنند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: در اعلام خروج خوزستان از وضعیت قرمز و هشدار، آمارسازی نشده است و قصد و نیتی نیز نداشته‌ایم و تحت شرایط خاصی نیز این آمارها اعلام نشده است. اعلام وضعیت هر شهر یا استان بر اساس تعریف‌هایی در خصوص تعداد بیماران بستری به ازای جمعیت، انجام می‌شود.

ابول‌نژادیان در خصوص شرایط بستری یک بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان، ادامه داد: بیمارانی بستری می‌شوند که مشکل و سختی در تنفس، تب بالا یا اختلال در وضعیت هوشیاری داشته باشند؛ هر کسی که اعلام کند دچار ضعف خفیف یا فاقد حس بویایی یا چشایی است بستری نمی‌شود و این موارد از قبل نیز بستری نمی‌شدند. برای هر بیمار بستری باید دلایل توجیهی داشته باشیم زیرا بستری کردن، ریسک عفونت‌های بیمارستانی را بالا می‌برد و هزینه‌هایی‌ نیز بر خانواده تحمیل می‌کند و همچنین استرس ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به مدیریت بیماری با همکاری مردم و تلاش کادر بهداشت و درمان، گفت: طبق آخرین برآوردها میزان استفاده از ماسک در جامعه، ۶۵ تا ۷۰ درصد است که امیدواریم این وضعیت تداوم یابد. قهرمان شدن سخت نیست اما قهرمان ماندن سخت است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز افزود: در حال حاضر شرایط خوبی در خوزستان داریم و آمار بیماران بستری کاهش یافته است و این کاهش آمار با همکاری مردم میسر شده است بنابراین باید اجرای این دستورالعمل‌های بهداشتی تداوم یابد تا شرایط حتی بهتر از این شود.

وی با اشاره به نزدیک شدن به فصل پاییز و همزمانی بروز آنفلوآنزا و کرونا، گفت: در مورد ابتلای بیماران و آمار موارد بستری با مردم شفاف هستیم بنابراین برخی افراد غرض‌ورز این اعتماد متقابل بین ما و مردم را مخدوش نکنند زیرا اگر اعتماد نبود، مردم توصیه‌های ما را رعایت نمی‌کردند و عمل به دستورالعمل‌ها، نشان از این است که مردم ما را امین خود می‌دانند.

ابول‌نژادیان تصریح کرد: با این حال وضعیت شکننده است؛ اگر مردم فکر کنند با اعلام وضعیت سفید همه چیز تمام شده است و ماسک‌ها را کنار بگذارند، در کمتر از ۱۰ روز بعد شاهد سیر صعودی بیماری خواهیم بود؛ حفظ شرایط موجود منوط به همکاری مردم و خودداری از شرکت در تجمعات و استفاده از ماسک است.

وی در خصوص تأثیر رطوبت در کاهش آمار ابتلا به کرونا، بیان کرد: این موارد، تئوری‌هایی هستند که مطرح می‌شوند اما اگر بخواهیم رطوبت را دلیل کاهش آمار ابتلا مطرح کنیم باید توجه شود که در بوشهر و هرمزگان رطوبت بیشتری وجود دارد بنابراین شاید این تئوری‌ها زیر سؤال بروند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص مواجهه با مراجعه بیماران تنفسی به مراکز درمانی در اوایل فصل پاییز، گفت: در چند سال گذشته شهرداری‌های اهواز، آبادان و خرمشهر و دیگر شهرهایی که موارد مراجعه بیماران تنفسی دارند، ملزم به هرس درختان کنوکارپوس شده‌اند تا مانع گل‌دهی این درختان در فصل پاییز شوند. هر ساله این کار توسط شهرداری‌ها انجام می‌شود و وضعیت بیماران تنفسی مدیریت شده است.

وی افزود: امسال نگرانی ما از همزمانی آنفلوآنزا و کرونا است که می‌تواند بسیار خطرناک باشد. به همین دلیل از هم‌اکنون که وضعیت در خوزستان پایدار شده است، ستاد ویژه‌ای برای تأمین امکانات و تجهیز کردن بیمارستان‌ها برای مقابله با بحران احتمالی کرونا در پاییز تشکیل شده است؛ بسیاری از بیمارستان‌ها دستگاه‌ اکسیژن‌ساز نداشتند که در ایام شیوع کرونا تعدادی دستگاه اکسیژن‌ساز نصب شد و اکنون در حال تکمیل این دستگاه‌ها هستیم. بخش‌ها و ICUها نیز به تهویه‌ تجهیز می‌شوند.

ابول‌نژادیان گفت: قبل از کرونا تنها ۲۰۰ تخت ICU در بیمارستان‌های خوزستان وجود داشت که در دوران کرونا، ۱۵۷ تخت ICU دیگر در خوزستان راه‌اندازی شد. خوشبختانه هیچ بیماری پشت در ICU یا پشت درهای بخش‌های عادی نماند. در روزهای اوج کرونا در اوایل تیرماه، ظرفیتی در تخت‌های ICU نداشتیم اما به صورت مستمر ظرفیت ایجاد می‌کردیم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: از مردم می‌خواهیم در صورتی که مشاهده کنند سازمان، فروشگاه و یا هر مکان دیگری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند حتما با سامانه ۱۹۰ تماس بگیرند. در روزهای گذشته در ادامه فعالیت‌های قبلی حوزه بهداشت محیط، بسیاری از اماکن اخطار شفاهی یا کتبی دریافت کرده‌اند و برخی مواقع این بازدیدها به پلمب منجر شده است، این کار حتی در یک بانک نیز انجام شده است.

وی با اشاره به آخرین آمار شیوع کرونا در خوزستان گفت: بر اساس مصوبه شورای اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، اجازه اعلام آمار را نداریم اما آمار فوتی‌های خوزستان تک‌رقمی است. آخرین تعداد بستری در خوزستان نیز در روز گذشته ۵۰ نفر و روز قبل از آن نیز ۴۱ نفر بوده است.

ابول‌نژادیان با اشاره به در پیش رو بودن ماه محرم و رسم نذری، بیان کرد: مردم می‌توانند ماسک نذر کنند و در اختیار اقشار ضعیف قرار دهند که امیدواریم این موضوع، به فرهنگی تبدیل شود و در پاییز هم از این فرهنگ خوب استفاده کنیم و آمار بیماران کاهش یابد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به کمبود ماسک در خوزستان، تصریح کرد: در دوران شروع بحران، هیچ کارخانه تولید ماسک در خوزستان وجود نداشت و از راه دور ماسک برای پرسنل درمان تهیه می‌کردیم اما اکنون با همت ستاد استانی مدیریت کرونا، دو کارخانه صنعتی در حال تولید ماسک هستند و ماسک به قیمت ۱۴۰۰ تومان در داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود اما تعداد، محدود و کم است.

ابول‌نژادیان ادامه داد: اکنون میزان تولید روزانه ماسک در خوزستان حدود ۲۵۰ هزار عدد است که برای جمعیت ۵ میلیون نفری خوزستان کم است بنابراین دو کارخانه دیگر نیز مجوز فعالیت گرفته‌اند. همچنین دو کارخانه تولید پارچه اصلی ماسک در خوزستان راه‌اندازی شده است و از هفته جاری تولید خود را آغاز می‌کنند. این کارخانه‌ها برای ۵۰۰ نفر اشتغال‌زایی داشته‌اند و امیدواریم به زودی شاهد تولید بالای ماسک و دسترسی بیشتر مردم باشیم.

وی گفت: کمبود ماسک وجود دارد اما استفاده ۷۰ درصدی به معنی در دسترس بودن ماسک است و باید با شرایط بهتری ماسک در دسترس مردم قرار بگیرد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با اشاره به وضعیت ابتلای کادر درمانی خوزستان به کرونا نیز بیان کرد: تعداد زیادی از کادر بهداشتی و درمانی به کرونا مبتلا شدند اما در حوزه دانشگاه علوم پزشکی اهواز، هیچ پزشک یا پرستاری به دلیل کرونا فوت نکرده است. نیروهایی که به کرونا مبتلا شدند اما نیازی به بستری نداشتند، در محلی که برای آن‌ها تعیین کرده‌ایم قرنطینه می‌شدند اما برخی از آن‌ها به دلیل علاقه به خدمت، در بخش‌های ویژه بیماران مبتلابه کرونا نسبت به ارائه خدمت اقدام می‌کردند.

وی در خصوص تاخیر در پرداخت کارانه کادر درمان، افزود: در برخی سازمان‌ها به محض اینکه حقوق و کارانه پرسنل دو تا سه ماه عقب می‌افتد اعتراض می‌کنند اما کادر بهداشت و درمان ما که کارانه عقب‌افتاده دارند، چنین کاری نکردند و در ارائه خدمات کم نگذاشتند. در حال حاضر در حال پرداخت کارانه‌ها هستیم و امیدواریم شرایط مالی دانشگاه به نحوی شود که فاصله زمانی پرداخت کارانه‌ها کوتاه‌تر شود.

ابول‌نژادیان که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، با اشاره به تاثیر شیر مادر در جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‌ها، بیان کرد: تغذیه با شیر مادر می‌تواند از بسیاری از بیماری‌های آلرژی جلوگیری کند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه