بهروز  افخمی

بهروز افخمی

متولد : 1335-08-02

بهروز افخمی (زاده ۳ آبان ۱۳۳۵ در تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است. 

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

كارگردانی بهروز افخمی : 

۱ -  روباه (۱۳۹۳)

۲ -  آذر، شهدخت، پرويز و ديگران (۱۳۹۲)

۳ -  سن پترزبورگ (۱۳۸۸)

۴ -  فرزند صبح (۱۳۸۷)

۵ -  گاوخوني (۱۳۸۱)

۶ -  شوكران (۱۳۷۷)

۷ -  جهان پهلوان تختي (۱۳۷۶)

۸ -  عقرب (۱۳۷۵)

۹ -  روز شيطان (۱۳۷۳)

۱۰ -  روز فرشته (۱۳۷۲)

۱۱ -  عروس (۱۳۶۹)

 

توضیحات

بهروز افخمی (زاده ۳ آبان ۱۳۳۵ در تهران) کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس اهل ایران است. او نماینده اصلاح طلب (حزب مشارکت) مردم تهران در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی بوده‌است. بهروز افخمی همچنین در رأی‌گیری مجلهٔ نقد سینما از ۵۵ فیلم‌شناس ایرانی در سال ۱۳۸۱، یکی از ده فیلم‌ساز برتر تاریخ سینمای ایران شناخته شده‌است.

بهروز افخمی فعالیت هنری را با ساخت فیلم های کوتاه آغاز کرد. افخمی پس از ساخت چند فیلم مستند در تلویزیون، فعالیت در سینمای حرفه‌ای را با فیلم «زیر باران» به کارگردانی سیف الله داد به عنوان مدیر فیلمبرداری آغاز کرد.

فرارو | (ویدئو) حرف‌های جنجالی بهروز افخمی درباره محدودیت‌های کرونا

 

در سال 1364 و در پی انصراف ناصر تقوایی از ساخت مجموعه تلویزیونی «کوچک جنگلی» کارگردانی آن را به عهده گرفت. وی با کارگردانی فیلم عروس دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را از نهمین جشنواره فیلم فجر دریافت کرد. از دیگر فعالیت‌های جانبی وی می‌توان به تدریس سینما، عضویت در شورای هنرستان روایت فتح و نماینده مردم در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی اشاره کرد. بهروز افخمی پس از ساخت «سن‌پترزبورگ» به کشور کانادا مهاجرت کرد.

بهروز افخمی: هنرمند باید فیلم خوب بسازد تا ماندگار شود - ایرنا

 

زندگی شخصی بهروز افخمی :

بهروز افخمی یکبار ازدواج کرده، همسر سابقش ناهید طلوع بوده است، خانوم طلوع از فعالان عرصه پشت صحنه در کار چهرپرداری، طراح صحنه و منشی صحنه فعالیت داشته است و بعد از جدایی از او با مرجان شیرمحمدی ازدواج کرده است. مرجان شیرمحمدی متولد سال ۱۳۵۲ است او نیز پیش از ازدواج با افخمی یک ازدواج ناموفق داشته است. این زوج معروف در سال ۸۳ ازدواج کرده و در سال ۸۸ صاحب پسری به نام اهیل شدند . 

بیتوته