مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی

متولد : 1320-05-06

مسعود کیمیایی (زاده ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان ری تهران) فیلم‌ساز و رمان‌نویس و شاعر ایرانی است

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

۱ -  قاتل اهلي (۱۳۹۵)

۲ -  متروپل (۱۳۹۲)

۳ -  جرم (۱۳۸۹)

۴ -  محاكمه در خيابان (۱۳۸۷)

۵ -  رئيس (۱۳۸۵)

۶ -  حكم (۱۳۸۴)

۷ -  سربازهاي جمعه (۱۳۸۲)

۸ -  اعتراض (۱۳۷۸)

۹ -  فرياد (۱۳۷۷)

۱۰ -  مرسدس (۱۳۷۶)

۱۱ -  سلطان (۱۳۷۵)

۱۲ -  ضيافت (۱۳۷۴)

۱۳ -  تجارت (۱۳۷۳)

۱۴ -  ردپاي گرگ (۱۳۷۰)

۱۵ -  گروهبان (۱۳۶۹)

۱۶ -  دندان مار (۱۳۶۸)

۱۷ -  سرب (۱۳۶۷)

۱۸ -  تيغ و ابريشم (۱۳۶۴)

۱۹ -  خط قرمز (۱۳۶۰)

۲۰ -  سفر سنگ (۱۳۵۶)

۲۱ -  غزل (۱۳۵۵)

۲۲ -  گوزنها (۱۳۵۳)

۲۳ -  خاك (۱۳۵۲)

۲۴ -  بلوچ (۱۳۵۱)

۲۵ -  داش آكل (۱۳۵۰)

۲۶ -  رضا موتوري (۱۳۴۹)

۲۷ -  قيصر (۱۳۴۸)

۲۸ -  بيگانه بيا (۱۳۴۷)

 

دستيار كارگردان :

۱ -  خداحافظ تهران (۱۳۴۵)

۲ -  ضربت (۱۳۴۳)

 

توضیحات

مسعود کیمیایی (زاده ۷ مرداد ۱۳۲۰ در خیابان ری تهران) فیلم‌ساز و رمان‌نویس و شاعر ایرانی است. کیمیایی از چهره‌های برجسته سینمای ایران به‌شمار می‌رود. حرفه فيلمسازي را با دستياري ساموئل خاچيكيان در فيلم «خداحافظ تهران» آغاز كرد. او نخستين تجربه حرفه اي خود را در فيلم «بيگانه بيا» آموخت. اکثراً وی را کارگردانی مؤلف و مؤثر دانسته‌اند که در شکل‌گیری بدنه اصلی سینما در ایران نقشی مهم داشته‌است. او با ساخت فیلم قیصر در سال ۱۳۴۸ دو قطب هنری و تجاری سینما را به هم پیوند داد و همراهِ ناصر تقوایی و بهرام بیضایی و هژیر داریوش و فریدون گله و داریوش مهرجویی و علی حاتمی و چند فیلم‌ساز دیگر از آغازگران دوره‌ای بود که موج نو در سینمای ایران شناخته شد.

بیوگرافی مسعود کیمیایی کارگردان معروف ایرانی

 

او علاوه بر فعالیت‌های سینمایی، نوشتن رمان و شعر را نیز تجربه کرده‌است.  

تم فیلم‌های مسعود کیمیایی با باورها و ارزش‌های انسانی در جایگاه یک فیلمساز جامعه‌گرا ساخته شده‌اند. تمی که خود او به آن پایبند است اما با گذشت زمان در نگاه برخی‌ها یا از بین رفته یا کمرنگ شده‌اند. مسعود کیمیایی از جوانمردی، غیرت و رفاقت تا سر حد مرگ قصه می‌گوید و قهرمانانش را با این صفات در بستر جامعهٔ امروزی با مشکلات سیاسی و اجتماعی درگیر می‌کند تا از ارزش‌های خود دفاع کنند. ارزش‌هایی که مردم عامه‌پسند دوستشان دارند. باور به آرمان‌خواهی انسانی و شخصی نیز ویژگی اثرهای وی به شمار می‌آیند.

بخش مهمی از جذابیت فیلم‌های مسعود کیمیایی در آفرینش شخصیت قهرمان است. قهرمانی که در دل اجتماع مبارزه می‌کند تا جهانِ خواستهٔ خود را بسازد. مفهوم کلمات و داستان و روایت هدف شخصی و تیمی در آثار کیمیایی جایگاه ویژه‌ای دارد. از دیگر ویژگی های کیمیایی معرفی تعداد زیادی بازیگر به سینمای ایران است. به لحاظ ساختاری سینمای، کیمیایی از سه عنصر عمده موسیقی، دیالوگ‌ها و ارتباط انسانی – عاطفی کاراکترهای آن بهره می‌گیرد.

مهشید/ همسر اول مسعود کیمیایی

مسعود کیمیایی برای اولین بار سال ۱۳۴۲ زمانی که تنها ۲۲ سال سن بیشتر نداشت با دختری به نام مهشید ازدواج کرد، حاصل این ازدواج یک دختر بود, کیمیایی بعد از سه سال از وی جدا شد.

بیوگرافی مسعود کیمیایی و همسرش + داستان زندگی کامل

 

گیتی پاشایی/همسر دوم مسعود کیمیایی

گیتی پاشایی یکی از خواننده های معروف دوران زمان شاه می باشد .

حاصل ازدواج مسعود کیمیایی و گیتی پاشایی یک پسر بود, پولاد کیمیایی بازیگر مطرح حال حاضر سینمای ایران دومین فرزند مسعود کیمیایی است . گیتی پاشایی بر اثر بیماری سرطان درگذشت. البته یک مدت طولانی به همراه فرزندش پولاد خارج از کشور زندگی می کرد, پولاد کیمیایی به اسرار پدرش برای بازیگری در فیلم تجارت وارد ایران شد و از آن پس ماندگار شد. 

بیوگرافی مسعود کیمیایی و ماجرای ازدواج با گوگوش | ستاره

 

گوگوش/همسر سوم مسعود کیمیایی

در سال ۱۳۷۶ با فائقه آتشین یا همان گوگوش خواننده مشهور لس آنجلسی ازدواج کرد و در سال ۱۳۸۲ از وی جدا شد.

گوگوش یکی از خواننده های سرشناس زمان شاه همسر سوم مسعود کیمیایی است . پس از اینکه انقلاب شد گوگوش برخلاف دیگر خواننده های زمان شاهی خاک کشور را ترک نکرد و در کنار مسعود کیمیایی زندگی عاشقانه ای را ادامه داد . البته گوگوش بیشتر از چند سالی دوام نیاورد و خاک ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد . 

بیتوته