امین  حیایی

امین حیایی

امین حیایی بازیگر ایرانی در ۱۹ خرداد ۱۳۴۹ در تهران در محلهٔ قیطریه به دنیا آمد.نام پدر ش تقی حیایی و او دارای شغل آزاد بود.وی در سال ۱۳۸۶ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فیلم فجر برای بازی در فیلم شب شد.

 

 

بیوگرافی نویسنده

مدرک تحصیلی

در دوران تحصیل به فعالیت در تئاتر پرداخت و پس از گرفتن دیپلم، ضمن خدمت سربازی در مرکز هنرهای نمایشی عقیدتی-سیاسی نیروی هوایی فعالیتش را آغاز کرد.تا دیپلم ریاضی فیزیک مدرک دارد و دانشجوی انصرافی رشته کامپیوتر می باشد

 

سوابق کاری

آثار او را مشاهده کنید:

شروع فعالیت هنری
اولین تجربه سینمایی او دو همسفر به کارگردانی اصغر هاشمی است که ثریا قاسمی او را کشف و به این کارگردان معرفی نمود. امین حیایی زندگی هنری خود را مدیون اوست.
از سال ۱۳۷۰ وارد عرصه‌ی هنر شده است، شروع کار طنز او با فیلم عروس خوش قدم بود.برای بازی در فیلم «زن زیادی» به کارگردانی تهمینه میلانی برنده‌ی سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد شد، نقش مکمل عروس خوش قدم کاندیداتوری جشن خانه‌ی سینما را برایش به ارمغان آورد و هم‌چنین نقش اصلی «دختر ایرونی» که با بازی روانش جایزه‌ی حافظ جشن دنیای تصویر را از آن خود کرد.
 
امین حیایی در پانزدهمین جشنواره فیلم فجر نامزد دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش دوم مردبرای فیلم «براده‌های خورشید» شد. از نظر او زیاد بازی کردن اشکالی ندارد، زیرا دوران اوج و سرحالی یک بازیگر چندان طولانی نیست، پس بهتر است از این سال‌های طلایی نهایت استفاده را بکنی! می‌گوید سعی می‌کنم در هر فیلمی بهترین بازی‌ام را ارائه دهم تا فیلم در گیشه با فروش خوبی روبرو شود و خیلی به این موضوع که امین حیایی بازیگر بفروشی است اعتقاد ندارم.
 
در سال 1381،6 فیلمبا بازی او در سینماهای تهران به روی پرده رفت که برای خود رکوردی محسوب می‌شود. بازی‌های متفاوت او در سال 1382: عروس خوش قدم و دختر ایرونی و در سال 1383 با فیلم‌های «کما» و «مهمان مامان» نام او را به‌ عنوان یک بازیگر توانا سر زبان‌ها انداخت تا جایی که او به عنوان یکی از دو بازیگر برگزیده سال برای بازی در فیلم «دختر ایرونی» از جشن سالیانه ماهنامه دنیای تصویر تندیس حافظ دریافت کرد.
 
بازی کم نقص و تحسین برانگیز او در فیلم «زن زیادی» در جشنواره بیست و سوم فیلم فجر همچنان نشان از سیر صعودی او در زمینه بازیگری دارد.حیایی همچنان خوش درخشید: شام عروسی، مهمان، اخراجی‌ها و بخصوص بازی منحصر بفردش در اپیزود دوم « ستاره‌ها » با عنوان «ستاره است» بی‌شک او را به عنوان ستاره برتر دهه هشتاد سینمای ایران معرفی می‌کند.
 
فروش میلیاردی اخراجی‌ها او را به یکی از پول‌ساز‌ترین بازیگران مرد سینمای ایران تبدیل کرد، می‌گوید اگر سی‌دی غیر مجاز اخراجی‌ها وارد بازار نمی‌شد این فیلم به راحتی در تهران سه میلیارد تومان می‌فروخت.

محمد رضا شریفی نیا از حضور او در بیشترفیلم‌های سینمایی استفاده می‌کند و جدیدترین همکاری مشترک آنها در فیلم دایره‌ی زنگی به کارگردانی پریسا بخت آور است.

 
حیایی قرار بود در سال ۲۰۰۹ در فیلم My leader در کمپانی برادران وارنر بازی کند. او جز بازیگری در فیلم بوی بهشت و سرود تولد چند ترانه هم خوانده است. پس از بازی در فیلم قلاده‌های طلا امین حیایی در گفت وگویی رادیویی ضمن اعلام رقم 270 میلیون تومانی برای دستمزد بازی در فیلم ”قلاده‌های طلا" گفته است پس از بازی در این فیلم هیچ پیشنهادی در سینمای ایران نداشته‌ام و از سوی تهیه‌کننده‌گان بایکوت شده‌ام.
 
از بازیگری تا خوانندگی
امین حیایی موسيقی را كماكان ادامه می‌دهد، سال‌ها پيش نواختن گيتار را آموخته است و حالا همچنان آن را ادامه مي‌دهد، دنبال يك فرصت است تا كاری خوب در زمينه موسيقی انجام دهد. به اين شرط كه وقت كند تا كاری خوب، نو و جديد به موسيقی كشور ارائه دهد. امین حیایی تا به امروز دو کاست با صدای خودش روانه‌ بازار کرده است و چندین کنسرت با محمدرضا گلزار برگزار کرده است.

 

توضیحات

در سال ۱۳۷۰ بازیگر یک تئاتر کودکان به کارگردانی ثریا قاسمی بود. در پانزدهمین جشنوارهٔ فیلم فجر نامزد دریافت جایزهٔ بازیگر نقش دوم برای فیلم «براده‌های خورشید» شد. او در نخستین نقش‌آفرینی‌اش به عنوان بازیگر نقش اول در فیلم «سیب سرخ حوا» (۱۳۷۸) حاضر شد. وی در سال ۱۳۸۱ با بازی در شش فیلم: مزاحم، مانی و ندا، مونس، اثیری، رز زرد و بوی بهشت روی پردهٔ سینماهای تهران رفت. حیایی همچنین تا به حال در چهار فیلم هتل کارتن، دست‌های آلوده، مزاحم و تله از ساخته‌های سیروس الوند به ایفای نقش پرداخته‌است. وی در سال ۱۳۸۶ برندهٔ جایزهٔ بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنوارهٔ فیلم فجر برای بازی در فیلم شب شد.

وی با بازی در فیلم برف آخر توانست برای دومین بار، سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد را در چهلمین جشنواره فیلم فجر از آن خود کند.

او همچنین برندهٔ دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد در جشنوارهٔ سی و ششم فیلم فجر برای فیلم شعله‌ور شد.همسر وی نیلوفر خوش‌خلق از بازیگران سینمای ایران است.همچنین مونا بانکی‌پور، همسر سابق حیایی، و فرزندشان دارا حیایی نیز از بازیگران سینما هستند.

ناگفته های جدید از زندگی امین حیایی:

 

دو بار ازدواج کرده ، ساکن لواسان است و در خوانندگی و کافه داری نیز فعال است.

ازدواج اول و طلاق:

امین حیایی در سال 1371 در 22 سالگی با مونا بانکی پور ازدواج کرد اما این زندگی خیلی زود با به دنیا آمدن فرزندشان دارا حیایی به جدایی و طلاق ختم شد.

امین حیایی با مونا بانکی

امین حیایی

ازدواج دوم امین با نیلوفر خوش خلق

امین حیایی با نیلوفر خوش خلق

گفتگو با امین حیایی

شما یکی از اصلی‌ترین بازیگران سه فصل سریال «ساخت ایران» هستید، برخی از دوستانی که به فصل جدید این مجموعه اضافه شدند می‌گویند حضور شما در پیوستن‌شان به این سریال بی تاثیر نبوده، حضور شما چقدر در دور هم جمع کردن این تیم نقش داشته؟

من همه تلاشم را ‌کردم با دوستانی که در فصل اول و دوم شروع کردیم ادامه دهیم، ولی متاسفانه برنامه‌های دوستان با برنامه‌ریزی این مجموعه جور نبود و این فرصت را نداشتیم که در خدمت‌شان باشیم و از همکاری با آنها لذت ببریم. اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم که فصل سوم این پروژه باید ساخته شود و با مشورت و همفکری با دوستان به نتایج خیلی خوبی رسیدیم و اتفاقات خوبی در انتخاب تیم بازیگران افتاد. حضور مجید صالحی عزیز که در این فصل به ما پیوست اتفاق خوبی بود، حسین امیدی، خانم آناهیتا درگاهی، هومن برق نورد، آقای رضا نیکخواه، آقای سعید امیرسلیمانی عزیز و خیلی از دوستان دیگر در طول سریال نتیجه کارشان را می‌بینید نیز حتما اتفاق‌های خوبی را رقم خواهد زد. امیدوارم که نتیجه تلاش همه ما مورد توجه مردم عزیز قرار بگیرد و سریال را دوست داشته باشند.

از همکاری با مجید صالحی و تجربه‌ بازی با او برایمان بگویید

فصل سوم «ساخت ایران» چهارمین همکاری من با مجید عزیز است که لذت همکاری با او را بردم. ما دو کار طنز با هم کار کردیم اما فیلم سینمایی «برف آخر» که در جشنواره فجر سال 1400 به نمایش درآمد اولین تجربه جدی ما بود که 2 ماهی را در برف و سرمای واقعی کار کردیم و تجربه سختی هم بود. اما رفاقت و دوستی‌ها کار را برایمان شیرین‌تر و آسان‌تر کرده بود و توانستیم کار را به خوبی به پایان برسانیم. بعد از فیلم «برف آخر» من و مجید صالحی سر این سریال آمدیم که تجربه فوق‌العاده جذاب و دوست‌داشتنی شده است. شخصیت‌ها همه به خوبی شکل گرفتند و سکانس‌های مشترک‌مان بی‌نظیر شدند. خودمان واقعا هیجان تماشای سریال را داریم. با تماشای این سریال مخاطب تاثیر همراهی یک تیم همدل را می‌بیند، اینکه چطور همه تلاش کردند تا یک کار به بهترین نحو به نتیجه برسد.


فصل‌های قبلی «ساخت ایران» را هر کدام یک کارگردان ساختند، کارگردانی فصل سوم این مجوعه هم به بهمن گودرزی رسیده، از این تجربه متفاوت هم برایمان می‌گویید؟ بهمن گودرزی کارگردان جوانی است که سابقه‌ ساخت کمدی هم دارد، نگرانی از بابت همکاری با این کارگردان داشتید؟

نه نگرانی نداشتم چون با بهمن گودرزی چند سال پیش فیلم سینمایی «شیش و بش» را کار کرده بودم، «ثبت با سند برابر است» هم تجربه مشترک دیگر ما بود. به او کاملا اعتماد داشتم و می‌دانستم نتیجه همکاری ما با هم خوب از آب در می‌آید. بهمن طنز را خوب می‌شناسد و همین شناخت در طول کار به شکل گرفتن طنز صحنه‌ها کمک می‌کند. همه اعضای تیم در این سریال همدلانه کار می‌کردند، نه فقط بازیگران حتی مدیر فیلمبرداری ما آقای گل‌سفیدی کنسه‌‌های خوبی در طول کار می‌دادند که کمک‌کننده بود. متن این فصل متن بسیار جذابی است و داستان جالبی را روایت می کند، همه اینها دست به دست هم داده تا کلیت کار دلچسب شود.

این حیایی و گلزار در ساخت ایران

شما به عنوان بازیگر در سه فصل از این سریال حضور داشتید، خود این تجربه چه چالش‌هایی را برایتان به همراه داشت؟ حفظ راکورد یا همکاری با تیم جدید، اینها برایتان چالش‌برانگیز است یا جذاب؟

بحث مهمی که ما در پیش تولید این مجموعه داشتیم بحث فیلمنامه و ارتباطش با فصل‌های قبل و حضور بازیگرانی که در فصل‌های قبل بودند و حالا به دلایلی حضور ندارند بود. تلاش کردیم تا نبود آنها را در داستان توجیه کنیم و علت اینکه نیستند را توضیح دهیم. البته همه اینها در قالب داستان اتفاق افتاد تا اگر فصل بعدی هم خواست ساخته شود و شرایطی برای حضور دوستان بازیگر فصل‌های قبل فراهم شد، جا برای حضورشان باشد و بتوانیم همه را دوباره در کنار هم داشته باشیم. نکته مهم جای خالی دوستان بود، اما به هر حال کار جلو رفت و قبل از اینکه وارد مرحله تولید شویم با فیلمنامه‌نویس و کارگردان و بازیگران اصلی درباره همه این مسائل صحبت کردیم و به قول معروف سنگ‌هایمان را با هم وا کندیم. من در برخی سکانس‌ها در دیالوگ‌هایی که دارم سعی کردم فلش‌بک‌هایی از فصل اول و دوم نیز داشته باشم. به نظرم همه اینها باعث می‌شود تا تماشاگر آن نخ تسبیح را گم نکند و بداند شخصیت‌ها از گذشته‌ای آمدند و حالا به این نقطه رسیدند. در فصل سوم به خانواده غلام می‌پردازیم که باعث خلق لحظات دوست داشتنی شده و مخاطبان در آینده خواهند دید.