ارسلان ارسلان امیری

ارسلان ارسلان امیری

متولد : 1354-02-01

ارسلان امیری : زادهٔ ۲ اردیبهشت ۱۳۵۴ در سنندج، مستندساز، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و کارگردان کُرد اهل ایران است.

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

سریال و مجموعه های تلویزیونی

  • گمشده در تاریکی
  • قصه داوود و قمری
  • هم سایه
  • پروین اعتصامی
  • و…

فیلم ها

  • ناهید
  • ویلایی‌ها
  • اسرافیل
  • گیج‌گاه
  • زالاوا
  • و…

 

توضیحات

ارسلان امیری : زادهٔ ۲ اردیبهشت ۱۳۵۴ در سنندج، مستندساز، فیلم‌نامه‌نویس، تدوین‌گر و کارگردان کُرد اهل ایران است. در ادامه به معرفی بیوگرافی ارسلان امیری کارگردان و همسرش آیدا پناهنده + زندگینامه و آثار و همسرش و فرزندانش و اینستاگرام وی می پردازیم. با ما همراه باشید.

او پس از گذراندن دوره یک‌ساله فیلم‌سازی در انجمن سینمای جوانان ایران شعبه سنندج، در رشتهٔ کارگردانی سینما از دانشکده سینما و تئاتر دانشگاه هنر تهران و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. و توانست  از سال ۱۳۸۳ علاوه بر فیلم‌نامه‌نویسی، تدوین و مستندسازی، به عنوان مجری طرح و تهیه‌کننده نیز فعالیت‌های متنوعی داشته‌است.

بایگانی‌های ارسلان امیری - بانی فیلم

ساخت فیلم های مستند

در سال ۱۳۸۹، امیری فیلم مستند اتاق امن را با موضوع کودکان کار و خیابان برای مجموعه پرسه در شهر شبکه چهار سیما به تهیه کنندگی جعفر صانعی مقدم تولید کرد. امیری برای ساخت این مستند از چهارمین جشنواره فیلم پلیس، لوح تقدیر و از جشنواره شاپرک‌های شهر، جایزه ویژه هیئت داوران را دریافت کرد. همچنین در سال ۱۳۸۹، امیری تدوین مستندهای بلند خانه قمر خانم به کارگردانی آیدا پناهنده را بر عهده داشته‌است. در سال ۱۳۹۴، امیری به عنوان تدوین‌گر در مستند زمناکو به کارگردانی مهدی قربان‌پور همکاری داشته‌است که موفق به دریافت جوایز متعددی از جمله تندیس بهترین فیلم از هفدهمین جشن خانه سینما در سال ۱۳۹۴، تندیس شهید آوینی از نهمین جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت در سال ۱۳۹۴ و جایزه بزرگ بین الادیان از سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سال ۱۳۹۵ شده‌است.

بیوگرافی ارسلان امیری کارگردان و همسرش + زندگی شخصی و هنری با عکس

سوابق هنری

در سال ۱۳۸۷، امیری اولین همکاری حرفه‌ای خود را به همراه آیدا پناهنده به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در تله فیلم گمشده در تاریکی آغاز کرد. سپس در سال ۱۳۸۸، به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوینگر در تله فیلم قصه داوود و قمری به کارگردانی آیدا پناهنده همکاری کرد. در سال ۱۳۹۲، امیری با نگارش فیلم‌نامه و تدوین فیلم تلوزیونی آبروی از دست رفته آقای صادقی به کارگردانی آیدا پناهنده، جایزه بهترین فیلمنامه بخش فیلم‌های تلویزیونی در سومین دوره جشنواره تلویزیونی جام جم و جایزه یاس زرین بهترین فیلمنامه از اولین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های ویدئویی را مشترک با آیدا پناهنده دریافت کرد. وی در سال ۱۳۹۳،  به عنوان فیلم‌نامه‌نویس و تدوین‌گر در فیلم سینمایی ناهید به کارگردانی آیدا پناهنده همکاری نموده‌است. در سال ۱۳۹۵، امیری دومین همکاری سینمایی خود را با آیدا پناهنده در نگارش فیلم سینمایی اسرافیل انجام داد. به دلیل حرکت درونی متن در جهت تغییر ساختار فیلمنامه بر مبنای شخصیت، لوح تقدیر بهترین پیرنگ داستانی از هفتمین شب فیلم‌نامه‌نویسان سینمای ایران به ارسلان امیری و آیدا پناهنده اهدا شد. همچنین در سال ۱۳۹۵، امیری سومین فیلمنامه سینمایی خود را به نام ویلایی‌ها همراه با منیر قیدی به نگارش درآورد.

ارسلان امیری کیست

همچنین در سال ۱۳۹۷، امیری به عنوان فیلم‌نامه‌نویس در فیلم سینمایی پاییز نیکایدوها (The Nikaidos’ Fall) به کارگردانی آیدا پناهنده و تهیه‌کنندگی نایومی کاواسه فیلمساز مشهور ژاپنی همکاری کرده‌است.

درخشش با فیلم زاوالا

وی توانست با ساخت نخستین فیلم سینمایی خود به نام زالاوا موفق شد جایزهٔ بزرگ بهترین فیلم از سی و ششمین دورهٔ هفتهٔ بین‌المللی منتقدان فیلم ونیز، جایزه بهترین فیلم از نگاه هیئت داوران از فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم و همچنین از سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر، دو سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی فیلم اول و بهترین فیلم‌نامه را کسب کند و توانست با ساخت این فیلم جذاب به شهرت بیشتر برسد. یک نکته مهم درباره ایشان که او بیشترین همکاری با همسرش آیدا پناهنده را داشته و آنها توانسته اند با ساخت فیلم های خود به شهرت برسند.

همسر ارسلان امیری کیست

همسر ایشان خانم آیدا پناهنده کارگردان میباشد.

منبع : حرف تازه