محمد اصفهانی

محمد اصفهانی

متولد : 1345-04-13

محمدمهدی واعظی اصفهانی معروف به محمد اصفهانی (زادهٔ ۱۴ تیر ۱۳۴۵ در تهران)،خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی ایرانی و دارای گواهینامه درجه یک هنری در رشته خوانندگی موسیقی سنتی ایرانی است.

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

۱۶ شِکوه ۱۳۹۳، ۹ دی آوای هنر آلبومی ۵قطعه‌ای به سفارش «مؤسسهٔ تنظیم و نشر آثار امام خمینی» با موضوعیت «هشت سال دفاع مقدس»
۱۵ بی‌واژه ۱۳۹۰، ۱۲ اردیبهشت ایران‌گام -
۱۴ حضور ۲ ۱۳۸۹، خرداد هنر اول دومین آلبوم تصویری از کنسرت سالن میلادِ تهران به رهبری پویا نیک‌پور
۱۳ حضور ۱ ۱۳۸۶، ۸ دی هم‌آواز آهنگ اولین آلبوم تصویری از کنسرت باغ غدیرِ اصفهان به رهبری بهروز صفاریان
۱۲ اخراجی‌ها ۱۳۸۶، فروردین ایران‌گام موسیقی متن فیلم سینمایی اخراجی‌ها به آهنگسازی فریدون شهبازیان
۱۱ برکت ۱۳۸۴، مهر هم‌آواز آهنگ آلبومی با همکاری چندین آهنگساز و چندین ترانه‌سرا
۱۰ هفت‌سین ۱۳۸۱ مشکات مجموعهٔ هفت اثر کلاسیک ایرانی به آهنگ‌سازی کامبیز روشن‌روان
۹ نون و دلقک ۱۳۸۱ ایران‌گام به گفته وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ تا به امروز است.
۸ ماه غریبستان ۱۳۸۰، شهریور هم‌آواز آهنگ آلبومی دربارهٔ علی بن ابی‌طالب
۷ تنها ماندم ۱۳۷۹، دی پیام اسلام آلبوم باسازی‌شده از هفت اثر خاطره‌انگیز و ماندگار با آهنگسازی همایون خرم
۶ النور ۱۳۷۹ سروش مجموعه ادعیه، مناجات و تواشیح به همراهی عباس سلیمی
۵ ولایت عشق ۱۳۷۹ سروش موسیقی متن سریال ولایت عشق با آهنگسازی بابک بیات
۴ فاصله ۱۳۷۸، زمستان پیام اسلام سومین آلبوم استودیویی مستقل
۳ حسرت ۱۳۷۷ پیام اسلام دومین آلبوم استودیویی مستقل
۲ گلچین ۱۳۷۶ سروش اولین آلبوم استودیویی مستقل
۱ تنهاترین سردار ۱۳۷۵ سروش موسیقی متن سریال تنهاترین سردار با آهنگسازی مجید انتظامی

توضیحات

محمدمهدی واعظی اصفهانی معروف به محمد اصفهانی (زادهٔ ۱۴ تیر ۱۳۴۵ در تهران)،خواننده و آهنگساز پاپ و سنتی ایرانی و دارای گواهینامه درجه یک هنری در رشته خوانندگی موسیقی سنتی ایرانی است.او از خانواده‌ای اصالتاً اصفهانی در تهران به دنیا آمد. محمد اصفهانی از دانشگاه علوم پزشکی ایران به سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شد. او با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجریان و علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت.

محمد اصفهانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

او در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین تجربه کاری خود تیتراژ سریال آوای فاخته با ترانه‌سرایی ساعد باقری و کارگردانی بهمن زرین‌پور را به عنوان اولین تیتراژ اجرا کرد که از شبکه ۱ پخش شد. او تا به امروز بیش از ۱۵ تیتراژ سریال‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی را اجرای نموده که از این مجموعه می‌توان به تیتراژ سریال‌های یه تیکه زمین، ارمغان تاریکی، ولایت عشق، زیر هشت، تا ثریا، معصومیت ازدست‌رفته، آخرین دعوت، پهلوانان نمی‌میرند، وفا و فیلم سینمایی بوسیدن روی ماه و اخراجی‌ها اشاره کرد.

محمد اصفهانی تا به امروز ۱۴ آلبوم منتشر کرده‌است. او در آلبوم‌های خود با استادان بزرگ موسیقی چون همایون خرم، بابک بیات، فریدون شهبازیان کار کرده‌است. در میان آلبوم‌های او، آلبوم النور اولین آلبوم او بود که بدون موسیقی منتشر شد که شامل مجموعه ادعیه، مناجات و تواشیح می‌باشد که تک‌خوان آن عباس سلیمی و محمد اصفهانی هستند و با گروه تواشیح اهل بیت ضبط شده‌است و سه آلبوم تنهاترین سردار، ولایت عشق و اخراجی‌ها به ترتیب موسیقی متن سریال‌های تنهاترین سردار، ولایت عشق و فیلم سینمایی اخراجی‌ها می‌باشد و آلبوم تنها ماندم، آلبوم باسازی‌شده از هفت اثر خاطره‌انگیز و ماندگار با آهنگسازی همایون خرم می‌باشد و آلبوم نون و دلقک در مورد چارلی چاپلین می‌باشد که بدلیل پرداختن به مسائل اجتماعی در آن زمان بسیار مورد توجه واقع شد بطوریکه طبق آمار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرفروش‌ترین آلبوم موسیقی پاپ تا به امروز در ایران می‌باشد. آلبوم حسرت که با ملودی خود او و تنظیم فؤاد حجازی تهیه شد نیز به علت پخش هم‌زمان نماهنگ آن در صدا و سیما به فروش بالایی دست یافت.

محمد اصفهانی: روی آتش این روزها نفت نمی‌ریزم | می‌ترسم از خون جوانان، تجزیه  ایران و ... - همشهری آنلاین

بی‌واژه نام یکی دیگر از آثار محمد اصفهانی است که در ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۰ برابر با ۲ مه ۲۰۱۱ توسط شرکت نشر موسیقی ایران‌گام انتشار یافت، بی‌واژه در فضایی کاملاً جدید منتشر شد، بی‌واژه با نماهنگی دربارهٔ علی بن موسی الرضا همراه بوده که در این آلبوم منتشر شده‌است. شرکت پخش‌کننده آلبوم اعلام کرده‌است که در ۲ هفته اول انتشار این اثر ۲۰۰٬۰۰۰ هزار نسخه از آن فروش رفته‌است.

اصفهانی در سال ۹۳ نیز آلبومی ۵ قطعه‌ای به نام شِکوه با موضوعیت «هشت سال دفاع مقدس» منتشر کرد که آهنگسازهای آن‌ها به عهدهٔ کسانی چون مجید اخشابی، علیرضا کهن‌دیری و پدرام کشتکار، و شعر ترانه‌ها از کسانی چون سید روح‌الله خمینی، سید حسن حسینی و عبدالجبار کاکایی بود.

محمد اصفهانی به عنوان بهترین خواننده پاپ دهه ۸۰ از سوی مجله ترانه‌ماه، نشریه موسیقی پاپ ایران و به عنوان بهترین خواننده تیتراژ سال ۹۱ از طرف موسیقی ما به خاطر تیتراژ سریال یه تیکه زمین انتخاب شد.

زندگی‌نامه

زندگی شخصی

۱۳۴۵ تا ۱۳۷۳: اوایل زندگی تا شروع کار حرفه‌ای

محمدمهدی واعظی سحرگاه روز ۱۴ تیر ماه سال ۱۳۴۵[۸] در خیابان ۱۷ شهریور تهران به دنیا آمد. پدر او محمدعلی واعظی، پزشکی بود که مدتی کوتاه پس از انقلاب نیز استانداری اصفهان به عهده او بود، اصالتی اصفهانی داشت و مادر او نیز متولد تهران بود. محمدمهدی تحصیلات ابتدایی و دبیرستان را در مدرسه علوی به پایان برد و در مسابقات قرآن قبل از انقلاب در رده نوجوانان مقام کسب کرد. به خاطر کسب مقام در مسابقات قرآن قرار شد به کویت اعزام شود که این سفر به خاطر مخالفت مادرش لغو شد. او از اوایل کودکی قرائت قرآن کریم را به سه روایت نزد استادان وقت آموخته و از شیوه‌های مختلف این فن به ویژه شیوه مصطفی اسماعیل بهره‌مند شده‌است. محمدمهدی به دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ایران راه یافت و در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل شد. وی متأهل است و سه فرزند دارد.

دانلود آهنگ دیده بگشا از محمد اصفهانی | متن و کیفیت عالی

ورود روح‌الله خمینی

۱۲ بهمن ۱۳۵۷، مراسم استقبال از خمینی با حضور هزاران نفر از مردم سراسر ایران در فرودگاه مهرآباد تهران، برگزار شد. در این مراسم تلاوت آیات قرآن توسط محمد اصفهانی که توسط حمید شاهنگیان برای تلاوت قرآن هنگام ورود خمینی به فرودگاه مهرآباد انتخاب شد، گفته‌های زهرا شجاعی رئیس سازمان مشارکت زنان را از ۱۲ بهمن سال ۱۳۵۷ این‌گونه است:

«روزی که قرار بود امام وارد ایران شود، دوازدهم بهمن، کمیته‌ای برای استقبال اولیه از ایشان در فرودگاه شکل گرفت. کمیته، نمایندگانی از قشرها مختلف مردم را برای حضور در سالن فرودگاه انتخاب کرد. از میان دانشجویان نیز ۱۵۰ نفر انتخاب شدند، از هر دانشکده‌ای یک خانم و یک آقا انتخاب می‌شد. من هم به عنوان نماینده خانم دانشکده خودمان برای استقبال انتخاب شدم و مهندس علاقه‌مندان از میان آقایان، دانشجویان و دانش‌آموزان چون از نظر سنی از همه کوچکتر بودند، به بالکن برده شدند، اتفاقاً بالکن مشرف به سالن بود. اول قرآن توسط دکتر محمد اصفهانی‌واعظی که آن موقع ۱۲ ساله بود، قرائت شد و بعد پیام دانشجویان اجرا شد. آنگاه سرود خمینی ای امام را دانشجویان و دانش‌آموزان اجرا کردند.»

دخترخاله محمد اصفهانی

محمد اصفهانی در مراسم روز جهانی بهداشت سال ۱۳۹۱ ضمن اجرای آهنگ گفت:

«خانم دستجردی به خانواده ما محبت بسیاری دارند و به من خیلی کمک کرده‌اند و در دوران بیماری مادرم نیز همراهی و کمک زیادی داشتند. ما نسبت فامیلی با خانم دکتر داریم و مادر بنده، خاله خانم وزیر بهداشت هستند.»

مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن جمهوری اسلامی ایران، فرزند سیف‌الله وحید دستجردی رئیس پیشین هلال احمر است و الهه وحید دستجردی، رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کلینیک دندانپزشکی خبرنگاران، نیز خواهر وزیر بهداشت است. مرضیه وحید دستجردی اگر چه در تهران متولد شده‌است اما خانواده او اصالتاً اصفهانی هستند.

زندگی حرفه‌ای

۱۳۷۳ تا ۱۳۷۷: شروع کار حرفه‌ای

اصفهانی آواز را با بهره‌مندی از مکتب محمدرضا شجریان و علی جهاندار موسیقی ایرانی آموخت. او در سال ۱۳۷۳ به عنوان اولین تجربه کاری خود تیتراژ سریال آوای فاخته با ترانه‌سرایی ساعد باقری و کارگردانی بهمن زرین‌پور را به عنوان اولین تیتراژ اجرا کرد که از شبکه ۱ پخش شد، سپس از اساتیدی چون همایون خرم، فریدون شهبازیان و بابک بیات در زمینه تصنیف‌خوانی، ترانه و زیبایی‌شناسی در الحان موسیقی ملی ایران بهره‌برد. اصفهانی ابتدا با اجرای آثاری روی اشعار شعرای معاصر مانند فریدون مشیری و همچنین اجرای تیتراژ سریال، پا به عرصه خوانندگی گذاشت. هر ترانه‌ای که برای سریال‌ها خوانده شود، بعد از پایان آن در اولین اثر صوتی وی نیز منتشر می‌شد.