مسعود ده نمکی

مسعود ده نمکی

مسعود ده‌نمکی (زاده ۴ فروردین ۱۳۴۸ در اهر) روزنامه‌نگار، فعال سیاسی، فیلمنامه نویس و کارگردان اهل ایران است.

 

بیوگرافی نویسنده

سوابق کاری

مستند

فقر و فحشا (۱۳۸۲)

کدام استقلال؟ کدام پیروزی؟ (۱۳۸۵–۱۳۸۳)

فیلم سینمایی

اخراجی‌ها (۱۳۸۶)

اخراجی‌ها ۲ (۱۳۸۷)

اخراجی‌ها ۳ (۱۳۸۹)

رسوایی (۱۳۹۱)

معراجی‌ها (۱۳۹۲)

رسوایی ۲ (۱۳۹۴)

زندانی‌ها (۱۳۹۷)

سریال

دارا و ندار (۱۳۸۹)

معراجی‌ها (۱۳۹۳)

دادِستان (۱۳۹۹)

منتشر شده از او

اخراجی‌ها

اسارت و آزادگان به روایت تصویر

فرهنگ اصطلاحات اسرای ایران به انضمام دانستنی‌های از اسارت

کتاب‌شناسی اسارت

لبخند در اسارت

مجموعه‌ای از خاطرات اسرای ایرانی

معنویت در اسارت

مقاومت در اسارت دفتر اول

مقاومت در اسارت دفتر دوم

مقاومت در اسارت دفتر سوم

مقاومت در اسارت دفتر چهارم

رسوایی

رسوایی ۲

زندانی‌ها

دادِستان

طیب خان

 

توضیحات

زندگی

مسعود ده نمکی با اصالتی اراکی در اهر متولد شد. او در دهه ۱۳۷۰ از اعضای فعال انصار حزب‌الله بوده‌است، و هم‌زمان با روزنامه‌نگاری در نشریه یالثارات و چند نشریه دیگر، مدت‌ها به عنوان سردبیر و مدیرمسئول نشریه‌های شلمچه و جبهه مشغول به فعالیت بود.

وی دانش‌آموختهٔ رشته علوم سیاسی از دانشگاه آزاد می‌باشد.

مسعود

فعالیت‌های مطبوعاتی

وی سردبیری هفته‌نامه «شلمچه» و «جبهه» و ماهنامه «صبح دوکوهه» را برعهده داشت. او در دوران قدرت اصلاحات از منتقدین دولت خاتمی بود. همچنین در آن دوران ده‌نمکی و اکبر گنجی مقالات آتشینی علیه یکدیگر می‌نوشتند. او همچنین پیشتر از منتقدین دولت هاشمی رفسنجانی بود و با لحنی گزنده و تند به انتقاد از این دولت‌ها می‌پرداخت.

مسعود

دیدگاه‌ها

ده نمکی معتقد است که ایران باید در محدوده یک اسلام سختگیرانه، اما نه به سبک طالبان، مدرنیزه شود. وی گفت: "اگر ما مخالف اسلامی هستیم که طالبان معرفی کرده‌اند، باید بتوانیم الگوی خوبی از اسلام ارائه دهیم که به اعتقاد ما منبع مهربانی و مهربانی است. اما این باید مطابق با نیازهای امروز باشد تا برای جوانان ما قابل قبول باشد. زمانی وجود داشت که من اعتقاد داشتم مردم مشکل هستند. اما این یک اشتباه بود. مشکلات واقعی حاکمان ما هستند که به فساد عادت کرده‌اند و نمی‌توانند به وعده‌های روزهای اول انقلاب در مورد عدالت اجتماعی و برابری عمل کنند. در سال ۲۰۰۶، ده نمکی نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور محمود احمدی نژاد نوشت و وی را نسبت به «طرفداران اصولگرا و عقب مانده» خود، کسانی که «ارتقا فضیلت و جلوگیری از رذایل مبارزه با لباس زنان را کاهش دادند و عدالت در جامعه را نادیده گرفتند» هشدار داد.

مسعود

انصار حزب‌الله و فعالیت‌های سیاسی

نشریه یالثارات، نشریه رسمی انصار حزب‌الله در بیانیه‌ای اعلام داشته‌است: «گفته می‌شود آقای ده‌نمکی در دوران دولت اصلاحات نقش فعالی در سازماندهی تجمعات انصار حزب‌الله داشته، اما به اطلاع می‌رسد ایشان از سال ۱۳۷۵ از انصار حزب‌الله خارج شده ودیگر هیچ گونه عضویت یا فعالیتی در انصار نداشته که بخواهند تجمعات انصار را سازماندهی کنند.

منبع : ویکی پدیا