پروین میکده

پروین میکده

پروین میکده بازیگر سینما و تلویزیون ایران است.

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

بیوگرافی پروین میکده

پروین میکده بازیگر سینما و تلویزیون ایران است. وی سال 1314 چشم به جهان گشود. از مهم‌ترین آثار پروین میکده می‌توان به بازیگری در سریال دودکش، سریال مدار صفر درجه و سریال خانه به‌دوش اشاره کرد.

پروین میکده نخستین بار در سینما حضور یافته و سال 1372 در 58 سالگی در فیلم عبور از تله به کارگردانی غلامرضا رمضانی بازی کرده است. گرچه موفقیت این اثر نسبت به آثار شاخص بعدیش مانند سریال دودکش، بیشتر نبود اما تجربه خوبی برای پروین میکده محسوب می‌شود و همکاری با هنرمندانی همچون داوود رشیدی، حبیب دهقان‌نسب، شمسی فضل‌الهی و عبدالرضا فیاضی را تجربه کرد.

پروین میکده در سال 1392 دوره‌ی پرتلاشی را در عرصه سینما و تلویزیون گذراند و در آثار مهمی بازی کرده است. او در این سال با بازی در 3 سریال مهم تلویزیون خود را به مردم معرفی کرد. آثار مهم پروین میکده در این سال، بازیگری در سریال پایتخت ۲ به کارگردانی سیروس مقدم، سریال دودکش به کارگردانی محمدحسین لطیفی و سریال پژمان به کارگردانی سروش صحت محسوب می‌شود.

این حق زنده‌یاد پروین میکده نبود/ خاکسپاری بازیگر پیشکسوت در سکوت خبری -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

 

شاید یکی از مهم‌ترین بخش‌های بیوگرافی پروین میکده بازی در سریال دودکش بوده است. پروین میکده سال 1392 در 78 سالگی در سریال دودکش نقش مهمی بازی کرده است که توانست با مهارت خود، آن نقش و همچنین خودش را میان مخاطبان تلویزیون مطرح کند. او در این سریال با محمدحسین لطیفی همکاری داشته است. پروین میکده توانست با بازی در سریال دودکش تجربه بازیگری موفقی برای خود رقم بزند و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر هومن برق‌نورد، بهنام تشکر، امیرحسین رستمی و سیما تیرانداز بر تجارب او افزود.

پروین میکده علاوه‌بر سریال دودکش، سال 1386 در 72 سالگی در سریال مدار صفر درجه نیز بازی کرده است. پروین میکده این‌بار با حسن فتحی یعنی کارگردان سریال مدار صفر درجه و هنرمندانی چون سید شهاب حسینی، ناتالی متی، رویا تیموریان و مسعود رایگان همکاری داشت.

در این سال‌ها پروین میکده با هنرمندان بسیاری تجربه‌ی کار داشته است اما جالب است بدانید که در میان بازیگران گیتی معینی با 6 مرتبه، مریم امیرجلالی با 5 مرتبه، حمید لولایی با 4 مرتبه، علی صادقی با 4 مرتبه و ثریا قاسمی با 4 مرتبه بیشترین همکاری را با پروین میکده داشته‌اند.

یکی از ویژگی‌های حرفه‌ای بیوگرافی پروین میکده آن هست که در مدت زمان بازیگری خود، هم در تلویزیون و هم در سینما بازی کرده است. پروین میکده را باید بیشتر بازیگر سینما بدانیم چرا که 53% آثار وی سینمایی و 47% آثارش تلویزیونی است. در واقع پروین میکده از مجموع 39 اثری که در کارنامه دارد، در 21 اثر در سینما با نام‌های فیلم گناهکاران، فیلم یک خانواده محترم، فیلم نارمک، فیلم پوپک و مش ماشاالله، فیلم خاله سوسکه، فیلم پسر تهرونی، فیلم دلداده، فیلم بی وفا، فیلم خوابگاه دختران، فیلم عروس فراری، فیلم بانوی من، فیلم شام آخر، فیلم مربای شیرین، فیلم من ترانه پانزده سال دارم، فیلم همسر دلخواه من، فیلم عشق شیشه‌ای، فیلم زخمی، فیلم بالاتر از خطر، فیلم روزی که خواستگار آمد، فیلم افسانه دو خواهر و فیلم عبور از تله به ایفای نقش پرداخته و در 18 اثر در تلویزیون با نام‌های سریال پایتخت ۲، سریال دودکش، سریال پژمان، سریال راستش را بگو، سریال تکیه بر باد، سریال راه شب، سریال بزنگاه، سریال مدار صفر درجه، سریال روزگار قریب، سریال تا صبح، سریال متهم گریخت، سریال خانه به‌دوش، سریال پشت کنکوری‌ها، سریال زیر آسمان شهر، سریال گل‌های آفتابگردان، سریال خودرو تهران 11، سریال بهاران در بهار و سریال عیاران بازی کرده است.

در مجموع در کارنامه 79 ساله و بیوگرافی پروین میکده آثار مهمی وجود دارد. اگر می‌خواهید با بیوگرافی پروین میکده و زندگی حرفه‌ای و آثار او بیشتر آشنا شوید، حتما به صفحه هر یک از آثار پروین میکده در منظوم سر بزنید. همه 39 اثر مهم پروین میکده در منظوم یک پروفایل اختصاصی دارند که اطلاعات کامل معرفی آنها تهیه شده است. امتیازی که هر یک از آثار پروین میکده در منظوم دارند، نمره و امتیازی است که مردم از یک تا ده به آنها داده‌اند. در واقع هر چقدر پروین میکده در آثار ارزشمندتری بازی کرده باشد، توانسته نمره‌ی بیشتری از سوی مردم بگیرد، در نتیجه سوابق کاری و بیوگرافی پروین میکده درخشان‌تر خواهد شد. مثلا اثری که در بیوگرافی پروین میکده بیشترین امتیاز را از مردم گرفته است، سریال دودکش محسوب می‌شود و اثری که در بیوگرافی پروین میکده کمترین امتیاز را گرفته است، فیلم نارمک محسوب می‌شود.

منظوم