هادی  محمدیان

هادی محمدیان

هادی محمدیان، کارگردان و نویسنده‌ی انیمیشن است.

اولین کار هادی محمدیان، یک کار فانتزی تبلیغاتی (1383) و سرآغاز ورود جدی‌اش به عرصه‌ی انیمیشن کار «پرواز تا بی‌نهایت» است.

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

هادی محمدیان، مقام اول دومین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار و مقام دوم در جشنواره‌ی ایران هزار و چهارصد و چهار برای انیمیشن «پرواز تا بینهایت»، مقام چهارم جشنواره‌ی مردمی عمار برای انیمیشن «آی‌کیو پانصد و هفتاد» و لوح تقدیر ویژه‌ از سی و سومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، تقدیر ویژه‌ی نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی رویش و تقدیر ویژه‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی برای انیمیشن «شاهزاده‌ی روم»، را در کارنامه دارد.

هادی محمدیان را تا قبل از اکران انیمیشن «شاهزاده روم» نمی‌شناختیم. اما وقتی آن فیلم پرفروش‌ترین انیمیشن ایران شد، نگاه‌ها به سمت این جوان خلاق جلب شد. او و گروهش بعد از موفقیت «شاهزاده روم» از پای ننشستند و با امید به آینده کاری‌شان انیمیشن دیگری را به نام «فیلشاه» ساختند. هادی محمدیان کسب مقام اول دومین دوره‌ی جشنواره‌ی عمار، مقام دوم در جشنواره‌ی ایران هزاروچهارصدوچهار برای انیمیشن «پرواز تا بی‌نهایت»، مقام چهارم جشنواره‌ی مردمی عمار برای انیمیشن «آی‌کیو پانصدوهفتاد»، لوح تقدیر ویژه‌ از سی‌وسومین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر، تقدیر ویژه‌ی نهمین دوره‌ی جشنواره‌ی رویش و تقدیر ویژه‌ی چهارمین دوره‌ی جایزه‌ی سینمایی گفتمان انقلاب اسلامی برای انیمیشن «شاهزاده‌ی روم» را در کارنامه دارد.

علاقه به نقاشی

 محمدیان از همان کودکی علاقه زیادی به طراحی و نقاشی داشت. استعداد خوبی هم در این زمینه داشت. اما در دبیرستان وارد رشته تجربی شد. خودش می‌گوید دلیلش این بود که آن زمان مشاوری وجود نداشت تا علاقه‌مندان را به سمت رشت هنر سوق دهد. هادی محمدیان در دوران دبیرستان با انمیشین‌های مکتب آشنا شد و علاقه زیادی به ترکیب داستان با نقاشی پیدا کرد. بعد از به پایان رساندن خدمت سربازی هم کنکور هنر داد و در رشته گرافیک دانشگاه تهران پذیرفته شد.

انیمیشن

 او فعالیت هنری خود را در سال 1383 با ساخت یک کار فانتزی تبلیغاتی شروع کرد. بعد از آن با حامد جعفری آشنا شد و همکاری‌اش با گروه هنر پویا را آغاز نمود. آشنایی با این گروه پلی بود برای ورود محمدیان به دنیای حرفه‌ای انیمیشن. انمیشین کوتاه «پرواز تا بی‌نهایت» اولین فعالیت جدی و حرفه وی در این عرصه بود. هادی محمدیان و دوستانش پس از آن ساخت یک اثر بلند سینمایی را آغاز نمودند. «شاهزاده روم» با موضوع زندگی حضرت نرگس (مادر حضرت مهدی (عج) در سال 1393 به اکران درامد. این انیمیشن رکورد فروش انیمیشن در سینما ایران را شکست و جوایز زیادی در جشنواره‌های مختلف کسب کرد. محمدیان پس از آن به سراغ قصه‌ای از قرآن کریم رفت و «فیلشاه» را کلید زد. «فیلشاه» نیز یکی از عظیم‌ترین و پرهزینه‌ترین انیمیشن‌های ایرانی به‌حساب می‌آید. برخی هادی محمدیان را به‌واسطه ساخت این اثر به‌نوعی تأثیرگذارترین فرد در صنعت انیمیشن ایران می‌دانند. «راز مانا» نیز سومین همکاری هادی محمدیان با هنر پویا خواهد بود. محمدیان علاوه بر کارگردانی، نگارش فیلم‌نامه هر سه اثر را نیز بر عهده داشت.

عشق اول و آخر

 هنرمند جوان علاقه بی‌اندازه خود به انیمیشن را این‌گونه بیان می‌کند.: «من عشق زیادی به انیمیشن داشتم که گاهی زندگی‌ام را تحت‌الشعاع قرار می‌داد. اما تلاش می‌کردم که کارم به زندگی شخصی‌ام ضربه نزند. خیلی دنیای شیرین و جذابی است. در هر لحظه زندگی درگیر این دنیا هستم. از صبح که بیدار می‌شوم درگیر انیمیشن هستم؛ موقع کار، خواب یا حتی بعضی‌اوقات که خوابم نمی‎برد و بلند می‌شوم مطلبی می‌نویسم، مجسمه‌هایی می‌سازم، نقاشی می‌کنم یا روی طرح فیلم‌نامه‌ای کار می‌کنم. خلاصه زندگی‌ام به‌صورت 24 ساعته وقف انیمیشن شده است.»

دیدار با رهبر

۵ بهمن‌ماه سال ۱۳۹۶ در آستانه آغاز سی‌وششمین جشنواره فیلم فجر هادی محمدیان به همراه ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، محمدعلی باشه‌آهنگر، سعید ملکان، عبدالحسن برزیده و بهروز افخمی، با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند.

منبع: منظوم