فرامرز  صدیقی

فرامرز صدیقی

فرامرز صدیقی، بازیگر، کارگردان و نویسنده سینما و تلویزیون، در آثاری همچون فیلم سینمایی «دلشدگان»، سریال تلویزیونی «گمگشته» و فیلم سینمایی «پسر آدم، دختر حوا» فعالیت داشته است.

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

فرامرز صدیقی یکی از معدود بازماندگان سینمای قبل از انقلاب است. البته شاید استفاده از کلمه بازمانده برای او تا چند سال پیش مناسب‌تر بود. زیرا که از سال 1389 تاکنون (این بیوگرافی اواخر سال 1396 نوشته شده است.) فرامرزخان در هیچ اثر سینمایی و یا تلویزیونی حضور نداشته است. فرامرز صدیقی و کاراکتر متین و پرابهتش را سینمادوستان دهه‌های 60 و 70 بیشتر  به یاد می‌آورند. سال‌هایی شاهد هنرنمایی وی در آثار ماندگاری همچون «دندان مار»، «دلشدگان»، «دادستان»، «آخرین پرواز» و ... بوده‌ایم.

آغاز فعالیت هنری

 فرامرز صدیقی متولد اولین روز از بهار 1328 در شهرستان سقز کردستان است. او تحصیلات خود در رشته تئاتر را در دانشکده هنرهای زیبای تهران به پایان رساند. فعالیت بازیگری صدیقی از همان اوایل ورودش به دانشگاه آغاز شد. او برای اولین بار در نمایش «رستم و سهراب» به روی صحنه رفت. از دیگر نمایش‌هایی که وی در آن بازی کرده می‌توان به «براونینگ»، «روزنه آبی»، «هفت درباری»، «بازرس»، «ارزش» و ... اشاره کرد. او در همان سال‌ها فعالیت سینمایی خود را نیز با ساخت فیلم‌های 8 میلی‌متری ازجمله «پشت اون کوه بلند» آغاز کرد. اما در سال 1350 با بازی در فیلم سینمایی «چشمه» به کارگردانی آربی اوانسیان بود که به‌صورت حرفه‌ای پا به عرصه سینما گذاشت. استاد صدیقی تجربه تدریس درزمینهٔ بازیگرانی را نیز دارد. مهرانه مهین ترابی یکی از بازیگرانی است که اولین بار در کلاس‌های فرامرز صدیقی و توسط او کشف شده است.

آثار به‌یادماندنی

 صدیقی نزدیک به 40 سال در سینما حضور داشت و در 20 فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت. نقش‌هایی که بسیاری از آنان خاطره‌انگیز شدند. فرامرز صدیقی با شمار بسیاری از کارگردانان بزرگ و صاحب سبک سینمای ایران همکاری کرده است. می‌توان گفت «دندان مار» و «تیغ ابریشم» مسعود کیمیایی، «دلشدگان» اثر استاد علی حاتمی، «زمان ازدست‌رفته» ساخته پوران درخشنده، «مارال»، «عشق کافی نیست» به کارگردانی مهدی صباغ زاده، «آخرین پرواز» احمدرضا درویش و «سایه‌های غریب» شاپور قریب از مهم‌ترین آن‌هاست. فرامرزخان 4 بار هم برای دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد کاندید شد و در سال 1370 برای بازی در فیلم «دادستان» برنده این جایزه از دهمین دوره جشنواره فیلم فجر شد.

آخرین بازی

 بازی در فیلم «خاک و آتش» مهدی صباغ زاده آخرین حضور فرامرز صدیقی بر پرده نقره‌ای سینما بوده است. دو سال پیش از آن نیز او در فیلم سینمایی «دختر آدم، پسر حوا» نقش کوتاهی داشت. این بازیگر دوست‌داشتنی در این سال‌ها در هیچ اثری حتی در سریال‌های تلویزیونی نیز بازی نکرده است.

تلویزیون

 فرامرزخان صدیقی علاوه بر تئاتر و سینما در تلویزیون هم حضورداشته است. اولین فعالیت سینمایی وی به‌عنوان بازیگر مربوط به مجموعه «روزنه» در سال 1367 می‌باشد. «روزنه» به کارگردانی جمال شورجه از محبوب‌ترین سریال‌های تلویزیونی در دهه 60 بود. صدیقی بعد از آن در سریال‌هایی همچون «حمله‌دار»، «روزی عقابی»، «داستان یک شهر»، «گمگشته»، «سامیه» و ... نقش‌آفرینی کرده است.

فرامرزخان در نقش فیلم‌ساز

 فیلم سینمایی «طعمه» با نویسندگی و کارگردانی فرامرزی صدیقی در سال 1371 در سینماهای کشور اکران شد. «طعمه» فیلمی بود با موضوع مواد مخدر که هنرپیشگانی همچون فرامرز قریبیان، جمشید هاشم‌پور، رضا رویگری، فخرالدین صدیق شریف و ... در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند

منبع منظوم