سید مرتضی آوینی

سید مرتضی آوینی

سید مرتضی آوینی بازیگر در 21 شهریور ماه سال 1326 در شهر ری متولد شدند

 

بیوگرافی نویسنده

توضیحات

سید مرتضی آوینی در 21 شهریور ماه سال 1326 در شهر ری متولد شدند، بعد از گذراندن تحصیلات ابتدایی و متوسطه در شهرهای زنجان، کرمان و تهران و به دلیل علاقه ای که از کودکی به هنر داشتند در سال 1344 در رشته معماری دانشکده هنرهای زیبایی دانشگاه تهران تحصیلات دانشگاهی خود را آغاز کردند و در سال 1354 فوق لیسانس خود را در رشته معماری کسب کردند. در کنار تحصیلات در رشته معماری در زمینه سرودن شعر و مقاله نویسی و نقاشی هم انجام می دادند. شهید آوینی بعد از آشنایی با اندیشه های امام خمینی (ره) به یک جوان انقلابی تبدیل شدند و بعد عضو جهاد سازندگی شدند، و در حوزه فیلمسازی فیلم مستند و روزنامه‌نگاری به فعالیت پرداختند.

کامران چگونه مرتضی آوینی شد؟/ سال‌ها ریش پروفسوری و سبیل نیچه‌ای گذاشته‌ام  - خبرآنلاین

 

مرتضی آوینی کیست

سید مرتضی آوینی که با نام کامران آوینی هم شناخته می شد، در حوزه فرهنگی مستند سازی و روزنامه‌نگاری فعالیت داشتند، که مستندی به عنوان روایت فتح که مربوط به دفاع مقدس را ساخته اند. او در سال 1340 در رشته معماری وارد دانشکده هنرهای زیبایی تهران شدند، در آن دوران شهید آوینی عقاید و علاقه ای متفاوت داشتند و اشعار فروغ فرخزاد، احمد شاملو و مهدی اخوان ثالث را می خواندند. و به فلسفه غرب علاقه‌مند بودند. و ظاهری متفاوت داشتند و بعد از آشنایی با اندیشه امام خمینی (ره) و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی وارد جهادسازندگی شدند و به کارگردانی فیلم های مستند پرداختند.

مرتضی آوینی - ویکی‌گفتاورد

 

شهید آوینی در اوایل پیروزی انقلاب درباره‌ی غائله‌ی گنبد (مجموعه‌ی شش روز در ترکمن صحرا)، سیل خوزستان و ظلم خوانین (مجموعه‌ی مستند خان گزیده‌ها) چند فیلم مستند ساختند.

سید مرتضی آوینی از آغاز تا پایان- اخبار فرهنگی تسنیم | Tasnim | خبرگزاری  تسنیم | Tasnim

 

همسر مرتضی آوینی

مریم امینی همسر شهید آوینی هستند، به گفته مریم امینی آنها قبل از ازدواج به واسطه دوست مشترکی که داشتند با هم آشنا شدند و برای تبادل کتاب و رفتن به کنسرت و سخنرانی (از 15 سالگی) با هم ارتباط داشتند. و 4 سال بعد در سال 1355 با شهید آوینی ازدواج کردند. به گفته همسر شهید آوینی علاقه آنها به موضوعات هنری مثل سینما و موسیقی و خصوصاً ادبیات و شعر باعث نزدیک شدن آنها به هم شده بود.

سلام دنیا