ارسال به دیگران پرینت

رئیس اداره پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست خوزستان

خشکسالی مانع کاشت گیاهان مبارز با ریزگرد شد

رئیس اداره پایش آلودگی هوای خوزستان با تاکید بر لزوم توزیع رایگان ماسک های نانوی فیلتردار در سطح خوزستان برای کاهش میزان آسیب های ناشی از ریزگردها برای مردم این استان، اظهار داشت: با توجه به محدودیت بارش ها در سال های اخیر و کمبود منابع آبی لازم برای آبرسانی به گیاهان کاشته شده در استان خوزستان در جهت مقابله با ریزگردها، روند کاشت گیاهان بیابانی در سطح استان در یکی دو سال اخیر با مشکل مواجه شده است.

خشکسالی مانع کاشت گیاهان مبارز با ریزگرد شد

با وجود ارائه وعده های متنوع توسط مسئولان دولت های مختلف برای مبارزه با گرد و غبار در خوزستان در چند سال گذشته، همه ساله در فصل های بهار و پاییز شاهد تشدید پدیده ریزگردها در این استان هستیم. در چنین شرایطی به نظر می رسد توزیع رایگان ماسک نانو فیلتردار بین مردم خوزستان در شرایط وقوع گرد و غبار، می تواند حداقل تا حدی از آسیب های ناشی از این پدیده بر سلامتی مردم این استان بکاهد.

تکرار سالیانه گرد و غبار خوزستان با وجود وعده های تکراری مسئولان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سال هاست که بروز معضل ریزگردها در استان خوزستان منجر به تغییر اکوسیستم، آسیب دیدن کشاورزی و تهدید سلامت عمومی مردم این استان شده است و با وجود این که دولت های مختلف یکی پس از دیگری وعده حل معضل ریزگردها در استان خوزستان را سر داده اند، اما هنوز هم هیچ اقدام جامعی برای رفع این مشکل انجام نشده است و در روزهای زیادی از بهار و پاییز هر سال مانند دیروز شاهد شدت گرفتن گرد و غبار در خوزستان هستیم.

تکرار سالیانه بروز گرد و غبار در خوزستان اما در شرایطی رخ داده است که سال هاست مسئولان با وعده اجرای روش هایی مثل مالچ پاشی و همچنین کارشناسان با ارائه راهکارهایی مثل در پیش گرفتن دیپلماسی آب با کشورهای همسایه و کاشت گیاهان بیابانی در کانون های گرد و غبار، بر لزوم مبارزه با ریزگردها تاکید دارند. اما وقوع تغییرات اقلیمی در سطح جهان و بروز بحران آب در خوزستان منجر به تشدید معضلات ناشی از گرد و غبار در چند سال گذشته شده است.

گرد و غبار دیروز اهواز؛ 33 برابر حد مجاز

در همین راستا، علیرضا آذریان، رئیس اداره پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست خوزستان درباره وضعیت دیروز ریزگردها در این استان به خبرنگار رکنا گفت: گرد و غبار روز گذشته خوزستان ناشی از کانون هایی در سوریه و اردن بود که چون زیر ابر تجمع پیدا کرده بودند، پیش بینی بروز آنها برای ما مشکل شده بود و به همین دلیل به صورت ناگهانی شاهد وقوع گرد و غبار در خوزستان بودیم.

وی افزود: گرد و غبار دیروز خوزستان در ساعت 9 صبح در شدیدترین حالت در منطقه دویست دستگاه شهرستان اهواز به رقم 5000 میکروگرم بر مترمکعب یعنی 33 برابر حد مجاز رسید، اما با توجه به شرایط ابرناکی منطقه، رفته رفته از ظهر روز گذشته به این سو، شاهد فروکش کردن گرد و غبار در کانون های مختلف از جمله آبادان و خرمشهر بودیم و بعد از آن هم شاهد کاهش ریزگردها در اهواز و مناطقی از شرق خوزستان شامل ایذه و باغملک بودیم.

افزایش گرد و غبار در خوزستان به دلیل کاهش بارش ها

آذریان در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بارش های گسترده سال های 98 و 99 در استان خوزستان عنوان کرد: وقوع بارش های مناسب در استان خوزستان در سال های گذشته منجر به آن شد که تالاب های مرزی و کانون های ریزگرد در استان سرشار از آب شوند و همین مساله افت محسوس شدت ریزگردها در آن سال ها را به همراه داشت. اما در دو سال گذشته با افت بسیار شدت بارش ها، رطوبت خاک در تالاب ها و کانون های ریزگرد نیز افزایش یافت و همین مساله، افزایش سطح گرد و غبار در استان خوزستان در این دو سال را به همراه داشت.

وی در ادامه تاکید کرد: در یکی دو سال گذشته ما تلاش کردیم که با آبرسانی به تالاب هورالعظیم تا حد امکان، یکی از مهمترین کانون های گرد و غبار در استان خوزستان را کنترل کنیم، اما با توجه به کاهش محسوس رطوبت خاک و مقدار آب های سطحی موجود در منطقه، نتوانستیم به تمام کانون های ریزگرد در استان خوزستان آبرسانی کنیم.

بروز مشکل در کاشت گیاهان لازم برای مبارزه با ریزگردها به دلیل بحران آب

رئیس اداره پایش آلودگی هوای خوزستان درباره سایر اقدامات انجام شده برای مبارزه با گرد و غبار در خوزستان توضیح داد: مهمترین اقدامی که برای مبارزه با ریزگردها در کانون های داخلی انجام شده، کشت گیاهان بیابانی در این کانون ها بوده است، اما با توجه به محدودیت بارش ها در سال های اخیر و کمبود منابع آبی لازم برای آبرسانی به این گیاهان در استان خوزستان، روند کاشت گیاهان برای مبارزه با ریزگردها نیز با مشکل مواجه شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال های اخیر هفت کانون داخلی گرد و غبار در خوزستان شناخته شده است که عمده آنها در شرق و جنوب شرقی استان خوزستان هستند. در این میان باید توجه داشت که جهت اصلی وزش باد در استان خوزستان از شمال غرب به طرف جنوب شرق است، اما در برخی روزها که جهت وزش باد برعکس می شود، کانون های داخلی گرد و غبار به شدت فعال می شوند و حتی غبارهای صنعتی را نیز به شهرهای دیگر استان انتقال می دهند.

کم تاثیر بودن مالچ پاشی برای مقابله با ریزگردها در خوزستان

آذریان با تاکید بر این مالچ پاشی در کانون های داخلی گرد و غبار راهکار موثری برای مقابله با ریزگردها محسوب نمی شود، اظهار داشت: مهمترین محدویت مربوط به مالچ پاشی، کمبود رطوبت خاک کانون های داخلی ریزگرد است و کارشناسان منابع طبیعی معتقدند مالچ پاشی در آن دسته از اراضی می تواند چسبندگی لازم را ایجاد کند که خاک بین 10 تا 15 درصد رطوبت داشته باشد. در چنین شرایطی نیز با توجه به کاهش محسوس رطوبت خاکِ کانون های گرد و غبار خوزستان در سال های اخیر به دلیل بروز پدیده خشکسالی، ما نتوانستیم با استفاده از مالچ پاشی به مقابله با ریزگردها برویم.

رئیس اداره پایش آلودگی هوای خوزستان ادامه داد: با توجه به محدودیت عملیاتی مالچ پاشی برای مبارزه با گرد و غبار در سال های اخیر، اداره کل منابع طبیعی خوزستان موضوع کاشت گیاهان مقاوم در برابر شوری و گرما را در دستور کار قرار داد. اما نکته اساسی این است که این گیاهان نیز صرفا در شرایطی می توانند رشد کنند که اولا خاک کانون های ریزگرد دارای حد معینی از رطوبت باشد و ثانیا در سال های ابتدایی کاشت این گیاهان، آبرسانی به آنها به اندازه کافی انجام شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که کاشت گیاه می تواند نقش موثری در مقابله با ریزگردها داشته باشد، ولی متاسفانه در یکی دو سال گذشته به دلیل کمبود منابع آبی استان خوزستان، آبرسانی به گیاهان کاشته شده در کانون های داخلی گرد و غبار با مشکل مواجه شده است. در چنین شرایطی مسئولان اداره کل منابع طبیعی استان خوزستان به آبرسانی با تانکر به این گیاهان روی آورده اند که قطعا این راهکار نمی تواند در بلندمدت پاسخگو باشد و بهتر است که ما برای حل این معضل، به فکر آبیاری قطره ای، آبیاری با استفاده از لوله های اسفنجی یا سایر روش های نوین آبیاری گیاهان بیابانی باشیم.

مسئولان بهداشتی استان ماسک های نانو فیلتردار رایگان به مردم بدهند

آذریان در بخش پایانی اظهاراتش با تاکید بر لزوم توزیع رایگان ماسک های نانو فیلتردار در سطح خوزستان در جهت کاهش میزان آسیب های ناشی از ریزگردها برای مردم این استان، عنوان کرد: ماسک های نانو فیلتردار بهترین ماسک هایی هستند که در حال حاضر می توانند برای کاهش آسیب های ناشی از گرد و غبار به مردم خوزستان و سایر مناطق درگیر با ریزگردها کمک کنند. البته در سال های اخیر با توجه به شرایط کرونایی حاکم بر جامعه، اقبال عمومی به استفاده از ماسک در میان مردم خوزستان افزایش یافته و به همین دلیل، ترویج فرهنگ لزوم استفاده از ماسک در شرایط گرد و غبار برای ما ساده تر شده است.

وی در پایان تصریح کرد: در سال های اخیر مسئولان بهداشتی استان خوزستان برای توزیع ماسک در جهت مقابله با کرونا و کاهش آسیب های ناشی از گرد و غبار فعالیت مناسبی داشته اند، اما بهتر است اعتبارات لازم توسط دولت محترم تامین شود تا شبکه بهداشت خوزستان بتواند با توجه به رسالتی که بر عهده دارد، ماسک های نانو فیلتردار را به شکل رایگان در سطح استان توزیع کند.

 

منبع : رکنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه