ارسال به دیگران پرینت

اعتصاب انگلیس | اعتصاب اساتید دانشگاه انگلیس

اعتصاب اساتید دانشگاه‌ها و کارکنان شرکت پست | نافرمانی مدنی بالا گرفت

هزاران تن از کارکنان اداره پست، اساتید دانشگاه و آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس روز چهارشنبه در ادامه اعتراض‌های عمومی به مشکلات اقتصادی و حقوق‌هایی که با تورم افسارگسیخته در این کشور سازگاری ندارد، دست از کار کشیدند.

اعتصاب اساتید دانشگاه‌ها و کارکنان شرکت پست | نافرمانی مدنی بالا گرفت

سندیکای کارکنان اداره پست انگلیس موسوم به سی‌دبلیویو (CWU) هشدار داده است که اگر به اعتراض کارکنان ناراضی رسیدگی نشود در ایام کریسمس نیز که اوج فعالیت کاری این سازمان بشمار می‌رود اعتصاب می‌کنند.

«دیو وارد» رئیس سندیکای سی‌دبلیویو به خبرنگاران گفت که با لجاجت و امتناع مدیران اداره پست از رفتار محترمانه با کارکنان این سازمان، کریسمس در معرض خطر است. کارکنان به گفته او مایل هستند که به تحویل هدایا در ایام کریسمس ادامه دهند، اما با تحمیل شرایط نامناسب کاری کنار نخواهند آمد.

اداره پست انگلیس به دلیل مشکلات اقتصادی قصد دارد تا به بهانه نوسازی، ۶ هزار نفر از کارکنان این سازمان را اخراج و کار در روزهای تعطیل یکشنبه را نیز به برنامه فعالیت کارکنان اضافه کند. بر همین اساس معترضان برای نهم دسامبر برگزاری «بزرگترین تظاهراتی را که در انگلیس سابقه نداشته است» تدارک دیده‌اند.

هم زمان هزاران تن از آموزگاران دبیرستان‌های سراسر انگلیس در اعتراض به شرایط شغلی خود، دست از کار کشیده‌اند. به گفته سندیکای ان‌ای‌یو (اتحادیه ملی آموزش) حقوق واقعی معترضان از سال ۲۰۱۰ به این سو ۲۰ درصد کاهش یافته است. مری بوستد رئیس سنندیکای ان‌ای‌یو تصریح کرد که آموزگاران تاکنون تمایلی به برگزاری اعتصاب نداشتند و به همین خاطر از این حرفه کناره‌گیری کرده‌اند. وی افزود: "دولت در حفاظت از حقوق و استانداردهای زندگی اعضای ما کوتاهی می کند و وزیر آموزش وظیفه دارد که در این زمینه تغییر ایجاد کند.

این درحالیست که ده‌ها تن از اساتید معترض در دانشگاه‌های انگلیس نیز علاوه بر اعتصاب، در لندن راهپیمایی کردند. اتحادیه دانشگاه‌ها و کالج‌های انگلیس (یوسی‌یو) اعلام کرد که در این حرکت اعتراضی ۱۵۰ استاد دانشگاه مشارکت کرده‌اند.

«جو گرادی» دبیر کل یوسی‌یو گفت: هفته پیش کارکنان دانشگاه یک اعتصاب تاریخی انجام دادند و این هفته نیز دوباره دست از کار کشیدند. کارکنان دانشگاه آماده هستند تا هر کاری که لازم است برای دریافت حقوق مناسب، شغل ایمن و حقوق بازنشستگی عادلانه انجام دهند؛ اما مدیران دانشگاه باید درک کنند که نمی توانند به سادگی از این مساله چشم‌پوشی کنند.

این تحولات در حالی صورت می‌گیرد که انگلیس به عنوان ششمین اقتصاد بزرگ جهان، با موجی از اعتصاب‌ها در بخش‌های عمومی این کشور به دلیل به مشکلات اقتصادی و تشدید بحران هزینه‌های زندگی روبروست. از سیستم حمل‌ونقل تا مراکز درمانی، هزاران نفر از کارکنان بخش های عمومی انگلیس قصد دارند تا در اعتراض به وضع موجود در واپسین روزهای سال ۲۰۲۲ دست از کار بکشند.

اعتصاب پرستاران انگلیس در روزهای ۱۵ تا ۲۰ دسامبر یکی از تاریخی‌ترین تحولاتی است که در این کشور سابقه‌ نداشته و مدیران بخش سلامت را بشدت نگران کرده است. گفته می‌شود بالغ بر ۱۰۰ هزار پرستار در این حرکت اعتراضی مشارکت خواهند کرد. دولت قرار است برای جبران کمبود پرستاران در مراکز درمانی، از کارکنان ارتش استفاده کند.

پرستاران معترض خواستار افزایش ۵ درصدی دستمزدهای خود علاوه بر نرخ تورم هستند و ادعا می‌کنند که حقوق آن ها از سال ۲۰۱۰ تغییری نکرده است. آن‌ها همچنین با وجود کمبود نیروی کار، خواهان بهبود مزایای کاری هستند و ادعا می‌کنند که اضافه‌کاری‌ به آن پرداخت نمی‌شود.

این درحالیست که جهش بی‌سابقه شاخص تورم و افزایش افسارگسیخته هزینه‌های زندگی در انگلیس، جزیره را در بدترین شرایط اقتصادی نیم قرن گذشته قرار داده است.این واقعیت که دورنمایی از بهبود اوضاع دیده نمی‌شود و مقام های رسمی هم درباره تشدید اوضاع هشدار می‌دهند، مردم را وحشت زده کرده است.

شاخص نرخ تورم در انگلیس براساس تازه‌ترین گزارش اداره آمار ملی این کشور از محدوده ۲ به ۱۱.۱ درصد رسیده و کشور به گفته رئیس بانک مرکزی وارد یک دوره طولانی رکود اقتصادی شده است.

نخست‌وزیر جدید انگلیس چندی پیش با اعتراف به مشکلات عمیق اقتصادی عنوان کرد کرد که مردم نباید توقع داشته باشند که دولت حلال تمام مشکلات آن‌ها باشد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • م ارسالی در

      نوبت خودمون هم میرسه.

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه