ارسال به دیگران پرینت

نگاهی بر آنچه سعودی در نشست مکه جستجو می کند : بازنده‌ای با ادعای برنده بودن

روز پنج شنبه مکه به دعوت «ملک سلمانم پادشاه سعودی میزبان یک نشست میان سران کشورهای عربی در زمینه تحولات منطقه و به ویژه حادثه اخیر حمله به کشتیهای نفتی در بندر الفجیره است. روز جمعه نیز یک نشست دیگر از سوی سازمان همکاریهای اسلامی در مکه قرار است برگزار شود.

نگاهی بر آنچه سعودی در نشست مکه جستجو می کند :    بازنده‌ای با ادعای برنده بودن

۵۵آنلاین :

روز پنج شنبه مکه به دعوت «ملک سلمانم پادشاه سعودی میزبان یک نشست میان سران کشورهای عربی در زمینه تحولات منطقه و به ویژه حادثه اخیر حمله به کشتیهای نفتی در بندر الفجیره است. روز جمعه نیز یک نشست دیگر از سوی سازمان همکاریهای اسلامی در مکه قرار است برگزار شود. این نشست در حالی مطرح می‌شود که سران سعودی اصرار دارند آن را نشستی در قبال ایران معرفی نمایند چنانکه «عبد الله بن یحیى المعلمی» نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل، در مصاحبه به روزنامه «ایندیپندنت عربی»، نشست‌های فوق‌العاده مکه در آخر ماه مبارک رمضان را برای مقابله با رفتار ایران توصیف کرد. ایندیپندنت عربی نوشت: المعلمی گفت، همه امیدوارند جنگی رخ ندهد اما این به رفتار ایران بستگی دارد. امیدوارم به سمت جنگ نرویم چون به سود هیچ کس نیست... من اطمینان دارم که سران عربستان سعودی تمایلی به جنگ ندارند. اما اگر تحمیل شود «ما مرد جنگ هستیم» همانطور که این حرف از سعود الفیصل وزیر خارجه فقید نقل شده است. از نظر المعلمی هر چند برخی کشورهای عربی زمینه‌ را برای دخالت ایران در امور عربی مهیا کرده‌اند اما سعودی‌ها در یکپارچه کردن صفوف عربی علیه تهران در نشست‌های فوق‌العاده سران در مکه مکرمه مطمئن هستند. المعلمی گفت، عرب‌ها با اجماع بزرگ در دو کنفرانس سران عربی که اخیرا در ظهران عربستان برگزار شد و در تونس (اجلاس سالانه سران عرب) بیانیه‌هایی صادر کردند که رفتار ایران در منطقه را محکوم می‌کند... فکر نمی‌کنم عرب‌ها در مقابله با دخالت‌های ایران دچار اختلاف‌[نظر] باشند. بله شاید در شیوه و تاکتیک اختلاف نظر داشته باشیم اما مسئله اساسی مقابله، فکر می‌کنم بر سرش اجماع عربی هست و ان شاء الله در نشست سران عربی در مکه ، این را خواهیم دید.نکته قابل توجه آنکه سعودی برای نشان دادن اراده عربی خود حتی از قطر نیز دعوت کرده است حال آنکه در حوزه رسانه‌ای همچنان علیه قطر اقدام و این کشور را مخل امنیت منطقه معرفی می‌کند.

آنچه در مکه قابل توجه است

مولفه ایران هراسی در حالی محور تحرکات برگزار کنندگان نشست مکه شده است که در باب این نشست و تحرکات سعودی نکاتی چند قابل توجه است. بسیاری از ناظران سیاسی بر این عقیده‌اند که برگزار کنندگان این نشست اگر واقعا به دنبال ثبات منطقه هستند باید محور نشست را اجرایی کردن طرح ایران مبنی بر پیمان عدم تجاوز میان کشورهای منطقه قرار دهند که طرحی ریشه‌ای برای امنیت منطقه است عدم چینن رویکردی بی صداقتی این کشورها در باب ادعای اقدام به ثبات منطقه را نشان می‌دهد . سعودی اگر به فکر امنیت منطقه است چرا برای پایان محاصره غزه اقدامی صورت نداده است ؟ و یا اینکه در کنار سوریه و عراق علیه تروریسم قرار نگرفته است.

جالب توجه آنکه عربستان تاکنون دهها نشست برگزار کرده که عدم حضور سران کشورها و نیز عدم اجرایی شدن مصوبات به رسوایی برای سعودی مبدل شده است. اما نکته قابل توجه آن است که برگزاری این نشست‌ها در حالی که بحرین به دنبال برگزاری نشست سازش است نشانگر عدم صداقت رفتاری برگزار کنندگان این نشست است چرا که اگر سعودی واقعا به دنبال امنیت منطقه است باید این نشست علیه نشست بحرین باشد نشست‌های مذکور برای تطمیع و بعضا تهدید کشورهای عربی برای حضور در نشست بحرین است که خیانت آشکار به فلسطین است . در شرایطی که رژیم صهیونیستی در حال کشتار در فلسطین و تجاوز به لبنان و سوریه است برگزاری این نشست با ادعای مقابله با ایران ادرس غلط دادن به افکار عمومی و فریبکاری سعودی است محور این نشست باید اقدام علیه رژیم صهیونیستی باشد حال آنکه به خواست آمریکا باادعاهای واهی علیه ایران، این اصل حاشیه شده است . تحریم نشست بحرین از سوی تمام گروه‌های فلسطینی نشانگر شکست زودهنگام نشست مکه است که هدف اصلی آن سوق دادن کشورها به حضور در نشست بحرین است.

در همین حال با توجه به وضعیت بحرانی سعودی در جهان چنانکه در بسیاری از کشورها علیه سعودی تظاهرات برگزار و روابط اروپا و آمریکا با آن زیر سوال می رود می‌توان گفت که سعودی سعی دارد با این نشست انزوای منطقه‌ای و جهان اسلامی خود را پنهان سازد .

اما مسئله دیگر در قبال نشست‌های مذکور جایگاه تحولات یمن در این نشست است. ائتلاف سعودی - آمریکایی در یمن شکست خورده و با این نشست‌ها به دنبال پنهان سازی این شکست‌هاست دستاوردها و عملیات‌های پهپادی یمنی ها به رسوایی برای سعودی مبدل شده و سعودی خشمگین از این رسوایی به دنبال نشان دادن همگرایی کشورهای عربی با طرح کشتار بیشتر غیر نظامیان است حال آنکه جهانیان اذعان دارند تا زمانی که تجاوز به یمن ادامه دارد سعودی نمی‌تواند انتظار تسلیم شدن یمنی‌ها را داشته و در نهایت بازنده این نبرد است و نشست‌های مذکور نیز کمکی به آن نمی کند عربستان با بحران نیرو در یمن مواجه شده و با چنین نشست‌هایی به دنبال گرفتار سازی سایر کشورها در جنگ و شریک کردن آنها در جنایاتش است این وضعیت چنان است که سعودی برای کسری نیرو حتی به دنبال جمع آوری مزدور در آفریقا بوده است. نکته دیگر در باب این نشست‌ها وضعیت داخلی سعودی است. نهادهای حقوق بشر در باب وضعیت اعدام ها در سعودی هشدار داده‌اند لذا این نشست اقدامی برای پنهان سازی این پرونده هاست در همین حال سعودی با این نشست‌ها به دنبال بهره گیری از ایران هراسی برای توجیه خرید‌های تسلیحاتی است در حالی که این سلاح‌های غربی برای کشتار مردم یمن به کار می رود افکار عمومی به دلیل مسئله حقوق بشر مخالف فروش سلاح به عربستان هستند و لذا سعودی با این نشست با چهره‌ای حقوق بشری و البته مدعی حمایت جهانی از اقداماتش سعی در شکستن این مخالفت‌ها دارد.

جان کلام

با توجه به آنچه ذکر شد می توان گفت بانیان نشست مکه نه به دنبال برقراری ثبات و امنیت در منطقه بلکه به دنبال توجیه تحرکات بحران ساز خود در منطقه هستند چرا که ماهیت سعودی بر اساس سیاست بحران‌سازی در چارچوب منافع آمریکا و وهابیت بنا نهاده شده است چنانکه نمود آن را در رویکرد این رژیم به رژیم صهیونیستی ، کشتار مردم یمن و حمایت از تروریسم می توان مشاهده کرد. در این میان هر چند سعودی تلاش دارد تا خود را محور تحولات سایر کشورها را حامی طرح‌هایش معرفی نماید اما روند تحولات نشانگر ماهیت صرفا تبلیغاتی این روند است چرا که شواهد نشان می‌دهد سعودی هر روز تنهاتر از گذشته می شود و صرفا ثروت و رشوه‌های سعودی است که تاکنون این کشور را حفظ کرده اما در عمل ساختاری فروپاشیده بدون جایگاه خاص منطقه‌ای و جهانی است که تاکنون نتوانسته به هیچ کدام از اهدافش دست یابد.

منبع : 55آن‌لاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه