ارسال به دیگران پرینت

تلاش دولت "مودی" برای ازسرگیری خرید نفت هند از ایران

دو منبع دولتی هند گفته‌اند ادامه واردات نفت از ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا از اولویت‌های دولت هند است.

تلاش دولت "مودی" برای ازسرگیری خرید نفت هند از ایران

۵۵آنلاین :

منابع مطلع دولتی در هندوستان از قصد دولت "نارندرا مودی" نخست‌وزیر هندوستان برای ازسرگیری واردات نفت از ایران علی‌رغم تحریم‌های آمریکا خبر داده‌اند.

دو منبع مطلع دولتی هند ضمن اعلام این خبر به پایگاه خبری " پرینت" هندوستان از احتمال ازسرگیری واردات نفت از ایران و پرداخت پول آن از طریق پول ملی هند (روپیه) خبر داده‌اند.

این منابع دولتی گفتند دولت نارندرا مودی پس از کسب پیروزی در انتخابات اخیر سراسری در این کشور، به دنبال گفتگو با ایران برای پیدا کردن راه‌هایی به منظور خرید دوباره نفت از ایران است.

هندوستان که یکی از مهم‌ترین خریداران نفت ایران محسوب می‌شود واردات نفت خود از ایران را از ماه می سال جاری میلادی متوقف کرده است. تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و عدم تمدید معافیت تحریمی برای خریداران نفت ایران، پالایشگاه‌های هندی را که سال‌هاست از ایران خرید می‌کنند، با مشکلاتی عمده مواجه کرده است.

منابع مطلع دولتی به "پرینت" گفتند با وجود ازسرگیری احتمالی واردات نفت هند از ایران، اما میزان واردات در مقایسه با رقم‌های سابق کاهش ملاحظه‌ای خواهد داشت.

یک مقام دولتی هند که نخواسته نامش فاش شود در این باره گفته است:" دولت هند مخالف تحریم‌هاست و می‌خواهد همچنان از ایران نفت وارد کند، اما میزان واردات نفت محدود خواهد بود."

دولت هند از مدت‌ها پیش برای ادامه واردات نفت ایران و مستثنی شدن از تحریم‌های آمریکا با مقامات واشنگتن نیز رایزنی می‌کند ؛ اما مقامات آمریکا گفته اند از ماه می سال جاری میلادی - از 4 هفته پیش - دیگر به هیچ خریدار نفت ایران معافیت تحریمی اعطا نمی‌کنند.

این مقام هندی گفته است به احتمال فراوان در دوره جدید خرید نفت از ایران، دولت هند پول نفت وارداتی را به روپیه و از طریق شعبه بانک پاسارگاد ایران در بمبئی پرداخت خواهد کرد.

او گفته است: ما پول نفت را به روپیه به این شعبه از بانک می‌دهیم و این مقامات ایرانی هستند که درباره نحوه هزینه‌کَرد آن تصمیم خواهند گرفت.

او گفت: ما از مدت‌ها پیش برای نحوه خرید نفت از ایران در دوره پس از تحریم‌های نفتی کامل آمریکا با طرف ایرانی مشغول رایزنی بودیم اما انتخابات اخیر هند وقفه‌ای در گفتگوها بوجود آورد، اما پس از انتخابات ازسرگیری مذاکره با طرف ایرانی برای یافتن راه‌هایی به منظور ادامه خرید نفت هند از ایران، از اولویت‌های دولت نارندرا مودی است.

بر اساس آمارهای وزارت نفت هندوستان، هم اینک کشورهای عراق، عربستان سعودی، ایران، امارات و ونزوئلا 5 تامین کننده عمده نفت هندوستان هستند.

بر اساس آمار وزارت نفت هندوستان به احتمال زیاد برای جبران کسری نفت هندوستان طی هفته‌های آتی، واردات نفت از عربستان سعودی و ایالات متحده آمریکا برای ماه ژوئن سال جاری میلادی، افزایش خواهد یافت. هندوستان سالانه بیش از 80 درصد از نفت مصرفی خود را از خارج وارد می‌کند.

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه