ارسال به دیگران پرینت

پیشنهاد بی‌‌شرمانه ترامپ

دونالد ترامپ از فدرال‌رزرو آمریکا درخواست کمک برای پیروزی در جنگ تجاری علیه چین کرد. وی در اظهارات خود پیروزی را در صورتی که سیاست فدرال‌رزرو همسو با برنامه انبساطی چین اجرا شود، اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. ترامپ در ادامه صحبت‌های خود درخصوص سابقه این‌گونه سیاست‌های پولی در چین، پایان بازی جنگ تجاری را به سود ایالات‌متحده دانست و عنوان کرد چینی‌ها در هر صورت نیاز دارند که توافقی صورت گیرد.

پیشنهاد بی‌‌شرمانه ترامپ

۵۵آنلاین :

دونالد ترامپ از فدرال‌رزرو آمریکا درخواست کمک برای پیروزی در جنگ تجاری علیه چین کرد. وی در اظهارات خود پیروزی را در صورتی که سیاست فدرال‌رزرو همسو با برنامه انبساطی چین اجرا شود، اجتناب‌ناپذیر توصیف کرد. ترامپ در ادامه صحبت‌های خود درخصوص سابقه این‌گونه سیاست‌های پولی در چین، پایان بازی جنگ تجاری را به سود ایالات‌متحده دانست و عنوان کرد چینی‌ها در هر صورت نیاز دارند که توافقی صورت گیرد.

ترامپ در گفت‌وگو با خبرگزاری‌ها وضعیت اقتصادی آمریکا را براساس مقیاس‌های مختلف مناسب توصیف کرد و درخصوص اقتصاد چین اظهار کرد که چینی‌ها به مرور شروع به پمپاژ پول به درون سیستم اقتصادی خود خواهند کرد و نرخ بهره خود را نیز کاهش خواهند داد. مانند گذشته این اقدامات برای سرپا نگه داشتن کسب‌و‌کارهای این کشور انجام خواهد شد که نتیجه آن شکست مطلق است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا ظرف ماه‌های پایانی سال گذشته میلادی بارها از سیاست‌های فدرال‌رزرو در راستای افزایش نرخ بهره انتقاد کرده و نهاد پولی این کشور را بزرگ‌ترین تهدید موجود برای خود و رشد اقتصادی ایالات‌متحده توصیف کرده بود؛ اما این‌بار لحن ترامپ خطاب به فدرال‌رزرو با دفعات قبل تفاوت داشت. از آنجا که سیاست‌گذاران پولی آمریکا در واکنش به انتقاد‌های پیشین ترامپ استقلال خود را با جدیت بیشتری حفظ کردند؛ ترامپ با لحن ملایمی درخواست کمک خود را به پاول انتقال داد. هرچند این لحن نیز تفاوتی در بی‌شرمانه بودن پیشنهاد ترامپ ایجاد نخواهد کرد و قصد ترامپ استفاده از قدرت فدرال‌رزرو برای اجرای سیاست‌های اقتصادی دلخواه وی است.

عملی شدن پیشنهاد ترامپ از یکسو به معنای خدشه‌دار شدن استقلال نهاد پولی ایالات متحده است و از طرف دیگر فدرال‌رزرو را به دستکاری المان‌های اقتصادی وادار خواهد کرد؛ اتخاذ سیاست انبساطی مشابه با چین به معنای انجام اقداماتی است که خود ترامپ چینی‌ها را به اجرای آنها متهم می‌کرد. ترامپ با متصل کردن سیاست پولی به نوسانات بازار سهام قصد تحریک فدرال‌رزرو و ساخت تصویری از ارتباط این دو مولفه به یکدیگر دارد. در واقع، ترامپ هرگونه نوسان شدید یا ریزش در بازار سهام آمریکا را به سیاست‌های پولی غلط فدرال‌رزرو نسبت می‌دهد تا عوامل دیگر را کمرنگ جلوه دهد. دونالد ترامپ همچنین در توییتر خود نوشت، اگر فدرال‌رزرو همسو با رقیب چینی سیاست‌گذاری کند، بازی تمام خواهد شد و ما برنده این جنگ تجاری خواهیم بود.

ترامپ در مصاحبه سه‌شنبه‌شب (به وقت تهران) با خبرگزاری‌ها اذعان کرد. براساس مقیاس‌های مختلف اقتصاد ایالات‌متحده در شرایط مناسبی به سر می‌برد. البته درگیری تجاری با چین نیز در این میان اثراتی داشته که به حد قابل‌ملاحظه‌ای نبوده است. جنگ تجاری که به راه افتاده به‌دلیل تجارت ناعادلانه از سوی این کشور بوده و باعث بروز کسری تجاری سنگینی برای مردم آمریکا شده است. اما پیش‌بینی این موقعیت به نحو مثبتی به سود ما است و دست بالا را در این نبرد تجاری ایالات‌متحده خواهد داشت. دونالد ترامپ فشار بر رئیس فدرال‌رزرو، «جرومی پاول» را دوباره کلید زد و خواستار کاهش نرخ‌های بهره کوتاه‌مدت در دوره نوسانات بازارهای سهام در اقصی نقاط جهان شد؛ به‌ویژه در بحبوحه جنگ تجاری میان دو کشور که در حال تشدید است.

دونالد ترامپ مکررا از فدرال‌رزرو به‌دلیل ریسک‌های پیش روی رشد اقتصادی آمریکا خواهان کاهش نرخ بهره شده بود؛ اما فدرال‌رزرو در آخرین نشست خود سیگنالی را مخابره کرد که نشانگر ثابت باقی ماندن شرایط پولی در آمریکا بود. برخی از سرمایه‌گذاران گمان می‌کنند با بالا گرفتن تب تنش‌های تجاری احتمال چرخش سیاست پولی آمریکا با کاهش نرخ بهره محتمل است. در این حالت نیمه دوم سال‌جاری میلادی زمانی است که ممکن است بانک مرکزی آمریکا نرخ‌های بهره را اندکی کاهش دهد. پس از آنکه دولت آمریکا روز جمعه تعرفه واردات گمرکی بر ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد، چینی‌ها نیز از یک ژوئن بر واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از آمریکا تعرفه اعمال می‌کنند. وزیر اقتصاد چین اعلام کرد از روز اول ژوئن واردات ۶۰ میلیارد دلاری کالای آمریکایی مشمول تعرفه ۲۰ و ۲۵ درصدی خواهد شد.

این اقدام تلافی‌جویانه یا «این به آن در» (Tit for Tat) پس از آنکه روز جمعه دولت آمریکا تعرفه وارداتی ۲۰۰ میلیارد دلار کالا از چین را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد اتخاذ شد. از طرفی آمریکا تهدید کرد در صورتی که چین به توافق تجاری با آمریکا دست نیابد شرایط برای این کشور بسیار بدتر خواهد شد. «گنگ‌شوآنگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هشدار داد که کشورش هرگز در برابر فشارهای خارجی تسلیم نخواهد شد. بیش از یک سال است که جنگ تجاری بین چین و آمریکا آغاز شده و آمریکا در قدم اول بر واردات فولاد و آلومینیوم تعرفه اعمال کرد. تاکنون مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نتیجه قابل‌توجهی نداشته است.

هشدار ترامپ به چین

دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، به چین هشدار داد که در برابر تعرفه‌های اعمال‌شده علیه واردات این کشور مقابله به‌مثل نکند. ترامپ همچنین گفت که «چنانچه به توافق نرسیم چین ضربه بسیار بدی خواهد دید. وی در پیامی توییتری نوشت: دلیلی ندارد که مصرف‌کنندگان آمریکایی هزینه تعرفه‌ها را که از امروز عملی می‌شوند بپردازند. اگر از طریق کشوری که شامل تعرفه‌ها نشده کالاها را خریداری کنید یا آنکه محصولات داخل ایالات‌متحده را بخرید، هیچ تعرفه‌ای در کار نخواهد بود. تمام شرکت‌هایی که شامل تعرفه می‌شوند چین را به مقصد ویتنام و دیگر کشورهای آسیایی ترک می‌کنند. برای همین است که چین می‌خواهد هر طور شده به توافق برسد. رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه گفت: «دیگر کسی نمی‌ماند که بخواهد با چین مذاکره کند. این برای چین بد، اما برای آمریکا بسیار خوب است! چین مدت‌هاست که از آمریکا سوءاستفاده کرده و همین باعث شده جلو بیفتد؛ بنابراین چین نباید مقابله‌به‌مثل کند. این کار فقط قضیه را بدتر می‌کند!»

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین در کنفرانس خبری روزانه خود در ارتباط با فشارهای اخیر واشنگتن از طریق وضع تعرفه بر واردات چین تاکید کرد که پکن هرگز مقابل فشارهای خارجی تسلیم نخواهد شد. پس از اعمال تعرفه‌ها روی کالاهای وارداتی از چین و به‌دنبال آن اقدام تلافی‌جویانه چین وضعیت بازارهای جهانی سهام نوسانی شد. شاخص آمریکا روز سه‌شنبه بخشی از زیان عکس‌های پیشین را جبران کردند در وال‌استریت شاخص S&P ۵۰۰، ۳/ ۱ درصد رشد کرد؛ درحالی‌که در روز دوشنبه نزدیک به ۵/ ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود که بدترین بازدهی روزانه از ابتدای ماه ژانویه سال‌جاری میلادی محسوب می‌شد. تحلیلگران اقتصادی معتقدند که تنش‌های مربوط به جنگ تجاری بین آمریکا و چین موجب نوسانات شدید در بازارهای مالی شده، ولی این عامل به تنهایی برای افزایش قیمت طلا کافی نبوده است. کاهش ارزش سهام در بازارهای بین‌المللی تاثیر مهمی بر رشد تقاضا و قیمت طلا در روزهای اخیر داشته است، ولی قیمت طلا هنوز نتوانسته مقاومت ۱۳۰۰ دلاری را بشکند و در یک محدوده مشخص قیمتی گرفتار شده است.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه