ارسال به دیگران پرینت

یمن توان دریایی، هوایی و زمینی خود را به رخ می‌کشد خط و نشان یمنی‌ها برای سعودی و امارات

یمن این روزها محور تحولاتی است که تا محور آن را پاسخ‌های همه جانبه ارتش و مقاومت مردمی یمنی به تجاوزات ائتلاف آمریکایی- سعودی تشکیل می‌دهد که از زمین، هوا و دریا مواضع استراتژیک امارات و سعودی را هدف قرار می‌دهد.

یمن توان دریایی، هوایی و زمینی خود را به رخ می‌کشد  خط و نشان یمنی‌ها برای سعودی و امارات

۵۵آنلاین :

همزمان با ادامه حملات ائتلاف آمر یکایی- سعودی به یمن المیادین در خبر کوتاهی نوشت:‌ اطلاعات ویژه‌ای که به دست ما رسیده، نشان می‌دهد، نیروهای صنعاء بیش از ده عملیات نظامی اعلام نشده علیه اهدافی مهم در عمق عربستان سعودی انجام داده‌اند. المیادین این خبر را 24 ساعت پس از «عملیات بزرگ» یمن علیه تأسیسات نفتی سعودی منتشر و در توضیح بیشتر، زمان این ده عملیات را «اخیراً» اعلام کرد.

در حمله پهپادی که صنعاء آن را «بزرگ‌ترین عملیات» علیه عربستان سعودی موسوم به «عملیات نُهم رمضان» اعلام کرد، دست‌کم هفت پهپاد به برخی «تأسیسات حیاتی» سعودی حمله کردند.

پدافند هوایی ارتش یمن یک فروند هواپیمای MQ1 ساخت آمریکا را که در حال پرواز بر فراز یمن بود، منهدم کرد. در همین حال سخنگوی نیروهای مسلح یمن با تاکید بر اینکه «عملیات پهپادی امروز به ایستگاه پمپاژ نفت سعودی با هفت پهپاد یمنی انجام گرفت»، تهدید کرد که در صورت ادامه تجاوزات ائتلاف، «عملیات‌هایی در سطح گسترده‌تر در عمق خاک متجاوزان صورت خواهد گرفت».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه گفت که «با هفت پهپاد، ایستگاه پمپاژ نفت عربستان در نزدیکی منطقه ینبع را هدف قرار دادیم که به دنبال آن، فرآیند انتقال نفت به طور کامل متوقف شد».

وی با بیان اینکه ارتش از همه امکانات و توان خود برای ممانعت از ادامه حملات دشمن به ملت یمن استفاده خواهد کرد، افزود: «پیشتر اعلام کرده بودیم که اماکن حساس و راهبردی دشمن را هدف قرار می‌دهیم».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اظهار داشت که «خط لوله‌ای را هدف قرار دادیم که روزانه سه میلیون نفت را انتقال می‌داد». وی با تاکید بر «پایبندی نیروهای یمنی در هدف قرار دادن تاسیسات راهبردی و مناطق نظامی دشمن و نه اهداف غیرنظامی»، گفت که «قادریم عملیات‌هایی را در سطح گسترده‌تر در عمق خاک کشورهای متجاوز انجام دهیم». وزیر انرژی سعودی نیز این حمله را تأیید و اعلام کرد تأسیسات نفتی دو استان الدوادمی و عفیف در غرب ریاض و نزدیک شهر «ینبع» در غرب این کشور، هدف قرار گرفته و پمپاژ نفت شرق به غرب عربستان متوقف شده است

شبکه المیادین ، از وقوع انفجارهای قوی در بندر الفجیره امارات خبر داده بود که طولی نکشید که شیخ‌نشین الفجیره این خبر و وقوع انفجارها را منکر شد. اما پس از آن امارات اعلام کرده است چهار فروند کشتی تجاری آن در نزدیکی آب‌‌های منطقه‌ای هدف حمله قرار گرفته است.وزارت خارجه امارات اعلام کرد چهار کشتی تجاری آن در معرض اقدامات خرابکارانه قرار گرفته است. منابع خبری پس از آن از پرواز جنگنده‌های آمریکایی و فرانسوی بر فراز بندر الفجیره و تمام آسمان منطقه خبر دادند. بر اساس این گزارش، حدود 7 تا 10 نفتکش دچار آتش‌سوزی شدند.

بندر الفجیره، بندر نفتی و صنعتی اماراتی‌ها در ساحل دریای عمان به‌شمار می‌رود. چند سال پیش بود که اماراتی‌ها یک خط لوله انتقال نفت به‌طول 370کیلومتر از ابوظبی به این بندر کشیدند تا به‌زعم خودشان تنگه هرمز را دور بزنند. در همین حال طی چند روز گذشته هم انصارالله بندر ینبع در عربستان را که محل صادرات اصلی نفت این کشور است با موشک هدف قرار داده بود.

پیام‌های عملیات‌ها

حال این سوال مطرح می‌شود که این عملیات‌ها چه پیامی دارد و چه تاثیری بر معادلات آینده خواهد داشت. این عملیات‌ها نشان می‌دهد که ارتش و نیروی مردمی یمن در حوزه زمین، دریا و هوا توانسته به ارتقا توانایی هایش دست یابد عملیات‌های مذکور شکست ائتلاف آمریکایی سعودی پس از 4سال کشتار و جنگ در یمن است در همین حال عملیات پهپادی بزرگ 9 رمضان توان دفاعی یمن را به رخ سعودی کشیده و نشانگر فاز جدید مقاومت یمن است و می توان گفت عملیات‌های یمنی‌ها گرفتن انتقام خون شهدای رمضان است که طی این روزها به دست سعودی به شهادت رسیده‌اند

اما نکته مهم دیگر آنکه انفجارهای فجیره برگرفته از رفتارهای ائتلاف آمریکایی - سعودی است که ارتباطی به مقاومت یمن ندارد و بهانه کردن آن برای کشتار یمن بی معناست. یمن در صورت هر اقدامی مسئولیت آن را می پذیرد چنانکه مسئولیت عملیات پهپادی را پذیرفت در این میان کابینه عربستان سعودی در بیانیه‌ای بروز حادثه برای نفت‌کش‌های این کشور در نزدیکی آب‌های سرزمینی امارات را «حمله تروریستی» توصیف کرد. لازم به ذکر است سعودی خود محور تروریسم پروری است و لذا سعودی خود عامل آن انفجارهاست .انفجارهای الفجیره نشان داد که دنیا نمی تواند روی ادعای امارات و عربستان مبنی بر تامین نفت جهانی حساب باز کند چرا که آنها توان تامین امنیت نفت کشها را ندارند نکته دیگر آنکه نسبت دادن بحران الفجیره به ایران ادرس غلط دادن به افکار عمومی است چرا که ایران هرگز به دنبال ناامنی در منطقه نبوده و نیست. در پایان نیز می‌توان گفت که عملیات‌های اخیر یمنی‌ها، تغییر معادلات منطقه را رقم خواهد زد که محور آن را نیز آشکارتر شدن ناتوانی نظامی سعودی و امارات به رغم میلیاردها دلار هزینه تسلیحاتی و حمایت غربی‌هاست در همین حال نشانگر عدم قابل اعتماد بودن این کشورها برای تامین نفت جهان که توهم جایگزین کردن نفت به جای ایران را آشکارتر می سازد و نشان می دهد که این کشورها هرگز نمی توانند شرکای قابل اعتمادی برای تامین نیازهای نفتی سایر کشورها باشند.

منبع : 55آن‌لاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه