ارسال به دیگران پرینت

باغ باشکوه ایرانی در میان دو کویر

باغ گلشن در یکی از خیابان های اصلی شهر طبس در شرق ایران قرار دارد. وجود این باغ در میان دو کویر ایران یعنی دشت لوت و دشت کویر همچون یک معجزه به نظر می رسد

باغ باشکوه ایرانی در میان دو کویر

۵۵آنلاین :

در سال 2008 وبسایت انگلیسی دیلی تلگراف (The Daily Telegraph) فهرستی از 50 باغ زیبای دنیا منتشر کرد و نام باغ گلشن را نیز در میان آن ها قرار داد.

زمان ساخت این بنا مصادف با آخرین روزهای حکومت لطف‌علی خان زند بود؛ روزهایی که آقامحمد خان قاجار نیز تلاش می کرد که به حکومت برسد. به همین دلیل کارشناسان، قدمت این باغ را اواخر زندیه و اوایل قاجاریه می دانند.

در باغ گلشن دو گذرگاه اصلی وجود دارد که به صورت متقاطع هستند و محوطه را به چهار مربع بزرگ تقسیم کرده اند. در مرکز و در محل برخورد دو گذرگاه، استخر نسبتا بزرگی خودنمایی می کند.

تنها یک ساختمان در این باغ پهناور قرار دارد که از آن با عنوان عمارت سردرب یاد می شود.

نمای این عمارت از گچ سفید است و از دیدگاه معماری، بنایی معمولی به شمار می رود؛ اما یکی از بناهای شاخص طبس محسوب می شود و اهمیت زیادی برای این شهر دارد.

در عمارت سردرب باغ گلشن موزه ای با عنوان میراث زمین طبس برپاست که می توان در آن میراث به جا مانده از فعالیت های طبیعی و بشری زمین و آثار مرتبط با زمین شناسی را مشاهده کرد.

منبع : پرشیا دایجست
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه