ارسال به دیگران پرینت

شرکت دولتی نفت چین واردات از ایران را متوقف کرد

سه شرکت فرآورده‌های نفتی در دو کشور چین و ژاپن در پی اتمام مهلت معافیت‌های آمریکا، واردات نفت از ایران را متوقف کردند.

شرکت دولتی نفت چین واردات از ایران را متوقف کرد

۵۵آنلاین :

بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت ملی نفت چین و شرکت سینوپک این کشور به دلیل نگرانی از تحریم‌های ایالات متحده از سفارش نفت ایران در ماه مه خودداری کردند.

یک مقام شرکت ملی نفت چین گفت: «ارزش ندارد به خاطر یک مقدار خیلی کوچک کل مجموعه را به خطر بیاندازیم.»

مطابق گزارش‌ها، مصرف نفت این شرکت روزانه دو میلیون بشکه نفت است که از این میزان، ۶۷ هزار بشکه از ایران تامین می‌شده است.

شرکت سینوپک چین نیز که طی قراردادی با ایران در سال ۲۰۱۲ موافقت کرده است روزانه ۲۶۵ هزار بشکه نفت از ایران خریداری کند، در ماه مه از ایران نفت وارد نخواهد کرد. قرارداد این شرکت و ایران تا پایان سال ۲۰۱۹ اعتبار دارد.

یک منبع که نخواست نامش فاش شود به رویترز گفت شرکت سینوپک که بخش اعظم نفت ایران را وارد می‌کند تمایل ندارد قرارداد بلندمدت خود برای خرید نفت ایران را لغو کند، اما در حال حاضر به جهت نگرانی‌ها در خصوص تحریم نمی‌تواند محموله‌های جدید سفارش دهد.

چین با واردات ۴۷۵ هزار بشکه در روز در سه ماهه نخست سال جاری بزرگترین واردکننده نفت ایران محسوب می‌شد.

انصراف شرکت فوجی ژاپن از خرید نفت ایران

از سوی دیگر شرکت نفتی فوجی ژاپن روز پنجشنبه ۹ مه اعلام کرد در پی انقضای معافیت‌های نفتی آمریکا این شرکت در پی جایگزین کردن نفت ایران است.

آتوسو شیبوتا، رئیس شرکت نفتی فوجی، گفت که مشکلی در تامین نفت جایگزین نمی‌بیند اما انتظار دارد این جابجایی چیزی حدود ۱۰۰ میلیون ین در ماه (معادل ۹۱۱ هزار دلار آمریکا) هزینه به همراه داشته باشد

آقای شیبوتا که در کنفرانسی مطبوعاتی در توکیو شرکت کرده بود اضافه کرد: «ما در موقعیتی هستیم که می‌توانیم نفت را از بازار آزاد خریداری کنیم به همین دلیل بدون نفت ایران خللی در کار ما به وجود نخواهد آمد.»

بنابراطلاعات خبرگزاری رویترز، فوجی برای جایگزین کردن نفت ایران، در ماه آینده میلادی ۱.۵ میلیون بشکه نفت از عمان، بحرین و امارات متحده عربی خریداری کرده است.

شرکت فوجی معادل ۲۰ درصد نفت سالانه مصرفی خود را از ایران وارد می‌کرد که در پی آغاز تحریم‌ها این مقدار ۳۰ درصد کاهش داشت.

رویترز

نفتکش ایرانی در حال عبور از تنگه هرمزرویترز

«ایران ردیاب نفتکش‌های خود را خاموش کرده است»

همزمان گزارش می‌رسد در پی اتمام معافیت‌های نفتی آمریکا، ایران سیستم ردیاب نفتکش‌های خود را خاموش کرده است.

خبرگزاری اقتصادی بلومبرگ گفته است بر طبق داده‌های ردیابی در ماه جاری خروج «حتی یک کشتی نفتکش ایرانی» از خلیج فارس به سوی بندرگاه‌های خارجی ثبت نشده است.

علاوه بر قطع سفارش نفت ایران از سوی کشورهای دارای معافیت که می‌تواند مسبب بخشی از این اتفاق باشد، خاموش کردن عمدی سیستم ردیاب نفتکشی‌ها عاملی است که ایران می‌توانسته با بهره‌گیری از آن مسیر حرکت نفتکش‌ها را پنهان نگاه دارد.

کشتی‌ها با توسل به این شیوه که ایران از ماه نوامبر و آغاز تحریم‌های نفتی بدین سو آن را به کار بسته است، به هنگام خروج از بندر نفتی در خلیج فارس ردیاب خود را خاموش و چند روز بعد به وقت نزدیکی به گلوگاه‌هایی همچون کانال سوئز آن را روشن می‌کنند.

واشنگتن اعلام کرده است که با وضع تحریم‌ها درصدد به صفر رساندن صادرات نفتی ایران است.

مقامات جمهوری اسلامی گفته‌اند اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

منبع : یورونیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه