ارسال به دیگران پرینت

چگونه مدرسه خوب برای دانش‌آموزان انتخاب کنیم؟

مدرسه خوب یکی از الزامات مهم برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است. بدون مدرسه خوب و معلم خوب، جامعه خوبی را نمی توان انتظار داشت چرا که پایه علم و تربیت، از مدرسه است و در همه جای دنیا، این اصل، پذیرفته شده و روی آن سرمایه گذاری عظیمی می شود تا ماحصلش را در دانشگاه و جامعه و صنعت و فرهنگ، مشاهده کنند.

چگونه مدرسه خوب برای دانش‌آموزان انتخاب کنیم؟

۵۵آنلاین :

در ایران، ۱۴ میلیون دانش آموز و بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه در ۳۱ استان وجود دارد و سالانه صدها میلیارد تومان توسط جامعه خیرین مدرسه ساز برای نوسازی، بازسازی و احداث کلاس های درس، اختصاصی می یابد. وزارت آموزش و پرورش، بزرگ ترین و در عین حال، کم بودجه ترین وزارت‌خانه کشور بوده که بار سنگین تربیت نسل آینده را بر عهده دارد.

در روزهای پایانی بهار، والدین به دنبال انتخاب مدرسه خوب برای فرزندانشان هستند تا فرآیند ثبت نام را بر اساس شرایط و قوانین آموزش و پرورش و مدرسه مربوطه از نظر دولتی یا غیرانتفاعی، دنبال کنند. به نظر می رسد، یک مدرسه خوب برای فرزند شما، بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشد که البته شرط لازم یا شرط کافی برای انتخاب یک مدرسه خوب نیست.

حتما ببینید: مدارس لاکچری تهران از ۴۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان

مدرسه خوب

معماری کلاس ها در یک مدرسه خوب، شادی آفرین است

در ایران، ۱۴ میلیون دانش آموز و بیش از ۱۱۰ هزار مدرسه در ۳۱ استان وجود دارد و سالانه صدها میلیارد تومان توسط جامعه خیرین مدرسه ساز برای نوسازی، بازسازی و احداث کلاس های درس، اختصاصی می یابد. وزارت آموزش و پرورش، بزرگ ترین و در عین حال، کم بودجه ترین وزارت‌خانه کشور بوده که بار سنگین تربیت نسل آینده را بر عهده دارد.

در روزهای پایانی بهار، والدین به دنبال انتخاب مدرسه خوب برای فرزندانشان هستند تا فرآیند ثبت نام را بر اساس شرایط و قوانین آموزش و پرورش و مدرسه مربوطه از نظر دولتی یا غیرانتفاعی، دنبال کنند. به نظر می رسد، یک مدرسه خوب برای فرزند شما، بهتر است ویژگی های زیر را داشته باشد که البته شرط لازم یا شرط کافی برای انتخاب یک مدرسه خوب نیست.

حتما ببینید: مدارس لاکچری تهران از ۴۰ میلیون تا ۱۰۰ میلیون تومان

مدرسه خوب

معماری کلاس ها در یک مدرسه خوب، شادی آفرین است

ویژگی های مدرسه خوب

موارد زیر را می توان بخشی از معیارهای مهمی دانست که مدرسه خوب برای تعلیم و تربیت فرزند شما باید دارا بوده و از آن به عنوان استانداردی در انتخاب و تصمیم نهایی خود برای محل آموزشی فرزندان، بهره برد. مدرسه خوب ، نقطه اغاز مهارت دوست یابی و اندیشه سازی است.

مدرسه خوب همیشه معلم خوب دارد.

حتی اگر محیط مدرسه و ابزارهای تعلیم و تربیت، معمولی و سنتی و غیر فناورانه باشد، اما کادر آموزشی مجرب و کارآزموده در مدرسه مشغول به کار باشند، احتمالا یکی از ویژگی های مهم یک مدرسه خوب را در این مکان آموزشی پیدا کرده اید. اگر مدرسه مورد نظر شما، کارد آموزشی حرفه ای دارد، حتما به فهرست انتخاب های شما اضافه شود.

آن چه که موفقیت اصلی فرزند شما را در ۹ ماه تحصیلی تضمین می کند، معلم خوب است. معلم خوب، فقط فردی با مدرک دکتری در فلان رشته نیست. معلمی، یک حرفه و یک هنر است و نیاز به تجربه و آموزش دارد. معلم خوب، معلمی است که معلم خوب داشته و آموزش خوب دیده است. معلم خوب در یک مدرسه خوب، ضامن موفقیت خواهد بود.

برای فهم این که معلمان مدرسه خوب هستند یا نه، به سابقه تدریس نگاه کنید. به موفقیت اموزشی مدرسه در آزمون های علمی و ورزشی و هنری سالانه و نتایج اخذ شده توجه کنید. به سن و تحصیلات و پوشش معلمان، بی توجه باشید. این ها، برای فرزند شما، علم به ارمغان نمی اورد و آن چه مهم است، سواد معلم است. از طریق اولیا دانش آموزانی که سال قبل، فرزندان خود را در این مجموعه، ثبت نام کرده اند، درباره معلمان سال تحصیلی مورد نظر فرزند خود، استعلام کنید.

مدرسه خوب همواره فضای اموزشی کافی دارد

فضای آموزشی کلا در ۳۱ استان کشور چه در مدارس غیر انتفاعی، چه دولتی، چه تیزهوشان، مناسب نیست و ناگفته پیداست که ۱۴ میلیون دانش آموز در چند صد هزار کلاس درس، جای کافی برای استقرار و توسعه اموزش و تربیت ندارند. مدرسه خوب را باید مدرسه ای دانست که فضای آموزشی کافی دارد. فضای کافی، الزاما، خیلی بزرگ نیست. حیاط مدرسه، جایی است که فرزند شما قرار است ۹ ماه از ۱۲ ماه سال، خود را با آن وفق داده و در ان ورزش کند و با هم کلاسی هایش صحبت کند.

اگر فضای آموزشی، کافی نباشد، یعنی راهرو ها کوچک باشد،‌سقف کلاس ها کوتاه باشد، حیاط کوچک و دارای پستی و بلندی باشد، فضای آزمایشگاه ها، محدود و استقرار دانش آموزان در یک کلاس، بیش از حد مجاز باشد، حتما این مدرسه خوبی برای دانش آموز شما نیست. حتما همین حالا، شما به عنوان فردی که چند دهه پیش در مدارس کوچک و شلوغ دهه هفتاد و دهه شصت و ماقبل، تحصیل کرده اید، خاطر خوبی ندارید.

مدرسه خوب بایستی مهارت محور است

مدرسه خوب معمولا ابزار کمک آموزشی مناسب دارد

ابزار کمک آموزشی، فوق العاده برای تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در ۱۲ سال تحصیلی، اهمیت دارد. به خصوص برای پایه ابتدایی که همه چیز را به صورت تصویری و لمسی و تجسمی، می توان به راحتی منتقل کرد و هوش و سواد کودک را ارتقا داد. اگر به دنبال پایه ابتدایی برای تحصیل فرزند خود هستید، به ابزارهای کمک آموزشی هر ۶ سال تحصیلی در این مقطع، توجه کنید.

به آزمایشگاه ها بروید، به کلاس های درس بروید، با ابزارهای اینترنتی و فناورانه آشنا شوید. در جریان برنامه های آموزشی بیرون مدرسه قرار بگیرید. گزارشی از فعالیت های سال پیش فلان مقطع را از مدیر مجموعه درخواست کنید. نظر والدین را درباره فیدبک آن ها از ابزارهای کمک آموزشی در پیشرفته دانش آموزانشان جویا شوید.

مدرسه خوب همواره برای دانش آموز لذت بخش است

فضای مدرسه، باید برای دانش آموز شما، جذاب و هیجان انگیز باشد. مدرسه خوب،‌مدرسه ای نیست که بر در و دیوار آن، فقط شعارهای مذهبی و حماسی درشت درج شده باشد و پیام های تربیتی را القا کند. فضا، باید متناسب با سن فرزند شما، زیبا و دلنشین بوده و دانش آموز را هر روز برای مراجعه مجدد به مدرسه، ترغیب کند.

محیط مدرسه درالفنون

خودتان را جای فرزندتان بگذارید. آیا چیدمان کلاس درس، راهروها، حیاط، رنگ بندی کلاس ها و فضای آموزشی و معماری فضای آموزشی، المان های زیباشناسی و جذابیت سازی را دارد؟ آیا از این که در این محیط هستید، احساس لذت می کنید؟ آیا دوست دارید دوباره به این مکان برگردید؟ آیا در اطراف مدرسه،‌کارخانه یا کارگاه پر سر و صدا هست؟ آیا مدرسه، وسط یک خیابان شلوغ یا نزدیگ اتوبان است؟ آیا این مجموعه، فضای سبز دارد؟

یکی از مهم ترین علت های فرار دانش آموزان از کلاس های درس، لذت بخش نبودن فضای اموزشی و دلگیر بودن آن از نظر روشنایی و طراحی و چیدمان است که باید توجه داشت.

مدرسه خوب برای فرزند شما، استرس ایجاد نمی کند

مدرسه خیلی شلوغ، مدرسه کوچک، مدرسه ای که آلودگی صوتی زیادی در اطرافش تولید می شود و در مکانی آلوده قرار دارد یا معلمانی خشن، تندخو و نامهربان دارد، حتما محیط آموزشی خوبی نیست حتی اگر مدرسان شماره ۱ ایران در آنجا تدریس کنند. مدرسه، خانه دوم کودک شما در ۹ ماه از ۱۲ ماه سال است.

مدرسه خوب

اگر معلم مدرسه فرزند شما، دوست فرزند شما می شود، حتما یکی از معیارهای مدرسه خوب را یافتید

این فضا، باید محفل علاقه و عشق ودوستی و انرژی مثبت باشد. اگر فکر می کنید این فضا، به شما انرژی مثبت نداده و فرزند شما نمی تواند یک سال از عمر خود را به خوبی و نیکی در آن سپری کند، از این مکان خارج شوید.

محیط پر استرس، به خصوص برای دانش آموزان مقطع ابتدایی، فرصت آفرین نیست و توصیه می شود که به این المان در معیارهای انتخاب یک مدرسه خوب، توجه کنید.

مدرسه خوب جایی است که فاصله زیادی با محل سکونت شما ندارد

می دانیم که لزوما، مدرسه خوب، نزدیک محل سکونت شما نیست. اما، فاصله زیاد مدرسه تا محل سکونت دانش آموز، یعنی هر روز، ۱ یا ۲ ساعت، صرف رفت و آمد شده و دانش آموز را خسته می کند. مخصوصا در مقطع ابتدایی. به این موضوع توجه کنید. فاصله مدرسه تا خانه، برای دانش آموزانی که خودشان طی مسیر می کنند، اهمیت دارد و می تواند، بستر ناهنجاری های زیادی باشد. برای همین، این فاصله با معقول باشد.

به فاصله مدرسه تا خانه مثل فاصله محل کار تا خانه نگاه نکنید. در اولی، تربیت یک انسان مهم است و در دومی، درآمد زایی. با هم، از نظر فرم و محتوا، بسیار تفاوت دارند. دانش اموزان از فاصله زیاد خانه تا مدرسه همواره شاکی هستند. یک مدرسه خوب نزدیک محل سکونت شما، بهتر از یک مدرسه عالی بسیار دور است. مگر این که شما برای ۱-۲ سال پایانی تحصیل، گزینه های ایده آلی پیدا کنید.

مدرسه خوب جایی است که پول محور نباشد

هزینه تحصیل و زندگی زیاد شده است. بعضا، برای یک سال تحصیلی در یک مدرسه غیرانتفاعی، همان پولی را باید پرداخت کرد که برای تحصیل در سال اول مقطع دکتری رشته مهندسی یا علوم انسانی یا هنر باید به دانشگاه بدهیم. اگر قرار باشد هر ماه، نامه ای برای شما ارسال و تقاضای پول شود یا برنامه ای غیر پیش بینی شده برای دانش آموز تعیین شود که نیاز به جذب نقدینگی باشد، این رویه برای شما که کارمند یا کارگر هستید، دردسر ساز می شود.

حتی اگر در مدرسه غیرانتفاعی، فرزند خود را ثبت نام کرده اید، از مدیریت، درخواست کنید تا فهرست برنامه های سال پیش و هزینه های اخذ شده از والدین را در اختیار شما قرار دهد یا از والدین دانش آموزان سال های قبل، استعلام کنید. برگزاری دوره های کمک آموزشی مثل زبان خارجی، سفر به فلان نقطه کشور، دعوت از فلان روانشناس و چهره ورزشی و فرهنگی و . . . ، مصداق هایی برای پول محوری یک محیط آموزشی است که مغایر با قوانین است.

مدرسه خوب همواره کلاس خوب دارد

همه چیز به معلم خوب و کلاس خوب مرتبط است. کلاس، خانه اصلی کودک شما است که قرار است از ۷ صبح تا ۱۴ عصر در آن جا باشد و یاد بگیرد. این جا، محل آموختن است. محل آموختن را محل عبادت می دانند. آیا شما حاضرید در جایی تنگ و تاریک یا سرد و خیلی گرم و بدون تهویه و پنجره، عبادت کنید؟ کلاس خوب، معیارهایی دارد که باید به آن توجه کرد.

مدرسه خوب سیستم گرمایش و سرمایش مناسب دارد

ضعف بزرگ در مدارس ایران. این معیار برای شما مهم باشد. قرار نیست به موتورخانه مدرسه بروید یا استاندارد کولر و چیلر و رادیاتور را بررسی کنید. این معیار در نظر باشد.

مدرسه خوب مدیر خوب دارد

مدرسه ای که مدیر خوب و مجرب ندارد، معمولا بازدهی ندارد و دانش آموزانش، موفقیت تحصیلی ندارند. در انتخاب، اول به ظرفیت های کادر مدیریتی توجه کنید.

مدرسه خوب جامعه اولیا و مربیان فعال دارد

جامعه اولیا مربیان و مربیان مدرسه در عرصه های مختلف، نقش تعیین کننده در هدایت آموزشی دانش آموزان دارد. به این قضیه توجه کنید تا نگاه شما، فقط معطوف به کلاس و محیط آموزشی نباشد.

مدرسه خوب هوشمند تهران

یک سوم مدارس تهران، هوشمند هستند

مدرسه خوب بایستی به فناوری اطلاعات و ارتباطات مجهز باشد

آموزش هوشمند مبتنی بر ICT است. مدرسه فرزند شما، بایستی به این ابزار ها مجهز باشد تا عنوان یک مدرسه عالی را بتوان به آن اطلاق کرد. تعامل مدرسه با والدین از طریق آی تی، موضوعی است که باید توجه کنید. این که کلاس مدرسه، مجهز به دوربین مدار بسته باشد یا جدیدترین مدل رایانه در کلاس ها مستقر شود، این ها، نشان های مدرسه هوشمند نیست. چه نرم افزار آموزشی، چه مدل آموزش دیجیتالی، چه راهبرد آموزش هوشمند و چه مدرسانی به عنوان راهبران این سیستم، استفاده می شود؟ به دنبال پاسخ این پرسش ها باشید.

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه