ارسال به دیگران پرینت

حکم آزادی لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل لغو شد

حکم غیرمنتظره آزادی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل لغو شد.

حکم آزادی لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل لغو شد

۵۵آنلاین :

حکم غیرمنتظره آزادی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل لغو شد.

قاضی روجریو فاورتو ساعاتی پیشتر حکم غیرمنتظره آزادی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا رئیس جمهور سابق برزیل را از زندان صادر کرده بود.

اما قاضی سرجو مورو قاضی ایالتی مداخله کرد و گفت: "در کمال احترام، قاضی فاورتو صلاحیت لغو حکم قبلی را ندارد."

پس از آن یک قاضی دیگر ژوآئو پدرو پا پیش گذاشت و حکم آزادی را باطل کرد و به پلیس و مقامات زندان دستور داد اقدامی نکنند.

بر اساس حکم قاضی روجریو فاورتو، در زمان رسیدگی به فرجام‌خواهی، آقای لولا نباید در زندان باشد. او در شهر کوریتیبا زندانی است.

آقای لولا که از سال ٢٠٠٣ تا ٢٠١٠ رئیس جمهور برزیل بود به اتهام فساد مالی و پولشویی به دوازده سال زندان محکوم شده است.

او بر بیگناهی خود پافشاری کرده و این اتهام را سیاسی می‌داند.

اتهام فساد مالی به آقای لولا در عملیات ضد فساد مالی برزیل -موسوم به کارواش- صورت گرفت که گروهی از سیاستمداران عالی‌رتبه از احزاب و طیف‌های مختلف را در بر گرفت.

حکم قاضی پس از آن صادر شد که جمعه گذشته اعضای حزب آقای لولا -حزب کارگران- از دادگاه درخواست قرار احضار زندانی را کردند. مطابق این قرار زندانی مقابل قاضی حاضر می‌شود و اگر قاضی شواهد را کافی نبیند می‌تواند او را آزاد کند.

هنوز روشن نیست آیا رئیس جمهور سابق برزیل بزودی از زندان آزاد می‌شود یا قاضی ایالتی سرجو مورو حکم او را باطل می‌کند. قاضی مورو یکی از قضات اصلی عملیات کارواش بوده که به دستگیری آقای لولا منتهی شد.

نظرسنجی‌ها آقای لولا را پیشتاز نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نشان می‌دهند که اوایل پاییز امسال برگزار می‌شود.

آقای لولا چهار ماه پیش با اینکه طرفداران پرشورش در مقابل محل اقامت او سد انسانی ایجاد کرده بودند، با تاکید بر این که خود را "بالاتر از قانون" نمی‌داند، تسلیم ماموران پلیس شد.

لولا داسیلوا حق نشر عکسAFP

Image captionهمایش تبلیغاتی طرفداران لولا

چهره‌ای جنجال‌برانگیز

رئیس جمهور چپ‌گرای برزیل چهره‌ای است که مخالفان و موافقان خود را دارد اما یکی از پرطرفدارترین سیاستمداران این کشور در دهه‌های اخیر بوده است.

اوایل امسال هزاران نفر به خیابان‌ها آمدند و خواستار زندانی شدن فوری او شدند اما جمعیت پرشماری هم تجمع کردند و خواستار آزادی او شدند.

زندانی شدن آقای لولا در برزیل هم بسیار بحث برانگیز بوده است زیرا پیش از این برزیل به متهم اجازه داده می‌شد تا پایان فرجام‌خواهی آزاد باشند.

اما دیوان عالی برزیل با استناد به حکم یک دادگاه سفلی در سال ٢٠١٦ رای به زندانی شدن او داد که بر اساس آن می‌توان متهم را در صورتی اولین درخواست فرجامش رد شود زندانی کرد. رای قضات دیوان عالی بسیار نزدیک بود، شش به پنج.

بسیاری از تحلیلگران می‌گویند به دلیل محکومیت کیفری آقای لولا نخواهد توانست نامزد ریاست جمهوری شود اما طرفداران او ماه پیش با برگزاری همایشی پیش‌تبلیغات را آغاز کردند.

دادگاه انتخابات برزیل ماه آینده درباره صلاحیت آقای لولا تصمیم خواهد گرفت.

لولا

لولا چرا زندانی شد؟

دستگاه قضایی برزیل در سال ٢٠١٤ درباره رشوه گیری مدیران ارشد پتروبرز -شرکت نفت برزیل- تحقیقاتی را آغاز کرد و به این نتیجه رسید که شرکت‌های ساخت و ساز برای عقد قرارداد، به مقامات پتروبرز رشوه داده‌اند.

آقای لولا هم متهم شد که آپارتمانی به قیمت حدود یک میلیون دلار رشوه گرفته بوده است.

وکلای مدافع می‌گویند اینکه مالک آپارتمان آقای لولا بوده تا به حال ثابت نشده و اساس این اتهام اظهارات رئیس سابق همان شرکت ساختمانی است که رشوه‌ها را پرداخته و خود به فساد مالی محکوم شده است.

اولین فرجام‌خواهی آقای لولا در ماه ژانویه انجام شد و دادگاه نه تنها حکم قبلی را ابرام کرد بلکه مجازات آقای لولا را از نه سال و نیم به دوازده سال افزایش داد.

لولا و ایران

آقای لولا در سال ١٣٨٩ در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد به ایران سفر کرد و در آن زمان به همراه ترکیه تلاش کرد تا راه حلی را برای پایان دادن به بن بست مبادله اورانیوم غنی شده ایران پیدا کند و مانع از تصویب قطعنامه‌های بیشتر علیه ایران شود. او با اعمال تحریم علیه ایران مخالف بود و بر گفتگو تاکید داشت.

در زمان ریاست جمهوری آقای لولا درآمدها در برزیل افزایش یافت و بیش از ۲۹ میلیون برزیلی وارد طبقه متوسط جامعه شوند. دوران تحصیل برزیلی‌ها طولانی‌تر و حقوق فارغ التحصیلان بیشتر شد.

باراک اوباما، رییس جمهوری سابق آمریکا درباره او گفته بود "من عاشق این مرد هستم" و تونی بلر، نخست وزیر سابق بریتانیا، هم او را یکی از "رهبران قابل توجه دوران مدرن" خوانده بود.

منبع : بی سی سی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه