ارسال به دیگران پرینت

آغاز اولین اجلاس پارلمان‌های6 کشور همسایه عراق

اولین اجلاس پارلمان‌های شش کشور همسایه عراق با عنوان «عراق؛ ثبات و توسعه» در بغداد آغاز به کار کرد.

آغاز اولین اجلاس پارلمان‌های6 کشور همسایه عراق

۵۵آنلاین :

اجلاس پارلمان‌های کشورهای همسایه عراق با عنوان «عراق؛ ثبات و توسعه» در مقر پارلمان این کشور، امروز شنبه به ریاست «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان این کشور آغاز شد.

خبرگزاری اخبار العراق (واع) گزارش کرد، هیأت‌های پارلمانی از عربستان سعودی، ترکیه، کویت، اردن، سوریه و ایران به ریاست رؤسا یا مقاماتی ارشد از این کشورها در این نشست حضور دارند.

ناظران سیاسی در عراق، نشست مذکور را یکی از مهم‌ترین اتفاقات دیپلماتیک این کشور در دوران پساداعش و به عنوان نشانه‌ای از ورود عراق به مرحله سیاسی و بین‌المللی جدید تعبیر می‌کنند.

علاء سکر الدلفی، عضو پارلمان عراق، این نشست را سمبل آغاز مرحله جدیدی برای نقش پیشگامانه عراق در منطقه برای برقراری صلح و حل بحران‌ها قلمداد کرد.

الدلفی گفت: میزبانی بغداد از چنین اجلاس‌هایی، قدرت و جایگاه راهبردی عراق را برای ایجاد امنیت و ثبات دائمی در منطقه خاورمیانه تقویت می‌کنند.

نماینده عراقی تصریح کرد: عراق از همه چالش‌ها سربلند بیرون آمده و مهم‌ترین آن، جنگ با داعش است که به نیایت از همه کشورهای منطقه و جهان انجام داد.

سه محور اجلاس

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق هم سه محور اصلی مورد بحث در این نشست را امنیت عراق و کشورهای منطقه، اتخاذ ترتیبات مجدد منطقه‌ای به منظور تصمیم‌گیری‌های مهم برای ایجاد یک منطقه امن در مرحله آتی و همچنین بحث در مورد همکاری‌های اقتصادی و سیاسی در میان کشورهای عضو معرفی کرد.

«محمد الکربولی» عضو پارلمان عراق نیز امروز گفت: همه پارلمان‌های کشورهای همسایه عراق در بغداد نقطه‌ای روشن برای عراق هستند.

الکربولی در صفحه توئیتر خود نوشت: انتظار داریم که افق جدیدی از روابط را با ایجاد همگرایی بین کشورهای منطقه باز کرده و منطق جنگ را رها کنیم.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این نشست حاضر نشده و به جای او یک «علاء الدین بروجردی» در رأس هیأتی بلندپایه از مجلس جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس حاضر شده است.

بروجردی شب گذشته با شیخ همام حمودی رئیس مجلس اعلای اسلامی عراق در حضور هادی العامری دبیرکل سازمان بدر و رئیس ائتلاف الفتح دیدار و گفت و‌گو کرد.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه