ارسال به دیگران پرینت

چرا کمپ‌ها در هرمز جمع می‌شود؟ / ادامه ممنوعیت چادر مسافرتی

خشدار هرمز از ممنوعیت استقرار چادرهای مسافرتی در تعطیلات نوروزی خبر داد و با اشاره به پیش‌بینی ورود روزانه شش تا هفت هزار مسافر به این جزیره، گفت: چهار کمپ برای اسکان نوروزی مسافران آماده شده که نصب چادر مسافرتی فقط در این محدوده آزاد است.

چرا کمپ‌ها در هرمز جمع می‌شود؟ / ادامه ممنوعیت چادر مسافرتی

۵۵آنلاین :

سید مجدالدین حسینی درباره محدودیت‌هایی که در تعطیلات نوروز ۹۸ برای برپا کردن چادرهای مسافرتی در جزیره هرمز، همانند قشم و کیش اعمال خواهد شد، توضیح داد: بعضی از نقاط جزیره هرمز صعب‌العبور و راه دسترسی به آن فقط از طریق دریا امکان‌پذیر است، با این وجود گروه‌هایی از مسافران در این مناطق اسکان می‌کنند، این در حالی است که در تعطیلات بهمن‌ماه، بارندگی و طوفان باعث گرفتاری آن‌ها در این بخش کوهستانی جزیره شد و ما با کمک نیروهای دریابانی و کلوپ غواصی موفق شدیم ۵۷ مسافر گرفتار در این منطقه را نجات دهیم، برای همین شب‌مانی در این بخش از جزیره ممنوع شده است.

او اضافه کرد: ما به همه مسافران هرمز که قصد برپا کردن کمپ دارند، توصیه می‌کنیم فقط در چهار محدوده تعیین شده‌ی این جزیره اقامت کنند، چون چادر زدن در بخش‌های دیگر جزیره ممنوع است و در صورت مشاهده ناچاریم چادرهای مسافرتی را که در خارج از این مناطق برپا شده است جمع کنیم. این اقدام فقط برای حفظ امنیت و سامان‌دهی مسافران و همچنین خدمات‌رسانی بهتر به آن‌ها انجام می‌شود. بیشتر مناطق کوهستانی هرمز دسترسی به آنتن تلفن همراه ندارد و در صورت بروز مشکل یقیناً دریافت کمک و کمک‌رسانی دشوار می‌شود.

سفر گردشگران به هرمز ۱۸۰ درصد بیشتر شده

بخشدار هرمز با بیان این‌که سفر گردشگران و مسافران به این جزیره در مقایسه با سال ۹۶ حدود ۱۸۰ درصد رشد داشته است، افزود: پیش‌بینی شده است در تعطیلات نوروز ۹۸ روزانه جمعیتی بالغ بر شش تا هفت هزار نفر به جزیره هرمز سفر کنند.

حسینی سپس درباره آماده‌سازی این جزیره گردشگری برای نوروز، گفت در پنج روز تعطیلی بهمن‌ماه ۲۸ هزار نفر به این جزیره سفر کردند، درحالی‌که جمعیت ساکن در هرمز نزدیک به شش هزار نفر است. فقط در ۱۸ بهمن‌ماه ۸ هزار و ۳۶۱ نفر به جزیره هرمز سفر کردند که ۱.۸ برابر جمعیت جزیره بود. این رکود بزرگی برای هرمز محسوب می‌شود که شاید کمتر شهری تجربه آن را داشته باشد. با وجود این، هیچ کمبودی نه در اسکان و نه در تأمین مواد غذایی نداشتیم و ورود و خروج مسافران هم به خوبی مدیریت شد، فقط مقداری در سامانه حمل و نقل با توجه به شرایط جوی دریا، مشکلاتی ایجاد شد که این تدبیر اندیشیده شده تا در تعطیلات نوروز مشکلات حمل و نقل دریایی کمتر شود.

او با بیان این‌که میانگین اقامت مسافران در جزیره هرمز یک شب و دو روز است، افزود: برای پوشش جمعت مسافر پیش‌بینی شده ۷۰ بومگردی تجهیز و آماده شده و یک هتل سه ستاره با ظرفیت اسکان ۶ نفر در فاز اول و ۹۰ نفر در فاز دوم بهره‌برداری، پیش از تعطیلات به مجموعه‌های اقامتی این جزیره اضافه می‌شود. علاوه‌بر این در دو بوستان جزیره و دو محدوده ساحلی هرمز، فضایی برای اسکان و برپا کردن کمپ‌های مسافرتی آماده شده است که امکان اسکان نزدیک به ۸۰۰ نفر را دارد. همچنین ۱۰۰ تخته چادر هلال احمر هر کدام به ظرفیت ۱۶ نفر برای مواقع اضطراری تهیه شده و ستاد اسکان به همراه سه مدرسه و سالن‌های ورزشی در جزیره نیز برای استقرار مسافران آماده شده‌اند.

وی درباره سامان‌دهی مسافری که خارج از ظرفیت تحمل به این جزیره سفر می‌کند، گفت: در تعطیلات بهمن‌ماه با آن‌که تعداد مسافران دوبرابر جمعیت ساکن بود، هیچ مشکلی پیش نیامد، هرمز طرح جامع توسعه پایدار دارد که با درنظر گرفتن همه اصول درحال اجرا است. علاوه‌بر این برای آموزش و توانمندسازی بومی‌ها با همراهی بنیاد برکت، کلاس‌های آموزش اجتماعی، صنایع دستی و راهنمای گردشگری درحال برگزاری است. در کنار آن کمیته امداد با دفتر امام جمعه بندرعباس هماهنگ کرده است که برای مردم و راهنماهای گردشگری ساکن در این منطقه کلاس‌های آموزش زبان انگلیسی برگزار کند. محیط زیست نیز در اجرای همه برنامه‌های گردشگری همراه است.

بخشدار هرمز با بیان این‌که تردد شناورها به این جزیره در نوروز محدودیت خاصی ندارد، توضیح داد: برنامه حرکت شناورها طبق روال انجام می‌شود، حرکت این شناورها از سمت بندرعباس به این جزیره از ۶:۳۰ صبح آغاز می‌شود تا ۹:۳۰ شب ادامه دارد و برعکس از هرمز به بندرعباس تا ۷ شب این شناورها در حرکت‌اند، هرچند سعی شده بازه فعالیت آن‌ها برای نوروز بیشتر شود. از جزیره قشم نیز جابه‌جایی مسافران در دو سرویس صبح و عصر انجام می‌شود.

یک گرم از خاک معدن سرخ صادر نمی‌شود

حسینی درباره سامان‌دهی فروش خاک در تعطیلات نوروز با توجه به حجم مسافری که پیش‌بینی می‌شود به این جزیره سفر کند، با تاکید بر این‌که حتی یک گرم از خاک سرخ معدن هرمز، صادر نمی‌شود و هیچ برداشتی برای فروش انجام نمی‌شود، افزود: خاک‌هایی که به عنوان هنر و صنایع دستی این جزیره در حال فروش است در حجمی نیست که آسیب برساند. یقیناً اگر بتوان جامعه محلی را توانمند کرد می‌توان این بخش را ساماندهی کرد.

وی به انتزاع جزیره هرمز از قشم و الحاق به بندرعباس اشاره کرد و افزود: این طرح چند سال است به خواسته مردم ساکن در این جزیره پیگیری می‌شود که خوشبختانه در کمتر از چهار ماه پس از سفر استاندار هرمزگان به این جزیره، به نتیجه رسید و نخستین جلسه شورای اداری بندرعباس با حضور فرماندار این شهر در هرمز برگزار شد که توجه این مسؤولان جای قدردانی دارد.

او اضافه کرد: جزیره هرمز از نظر اداری و بعد مسافت به بندرعباس نزدیک‌تر از قشم است، تمام فعالیت‌های اداری این جزیره حتی مسائل مربوط به آب و برق هم در بندرعباس پیگیری می‌شود.

وی با تاکید بر این‌که توسعه جزیره هرمز بر محور گردشگری تعریف شده است، اظهار کرد: اقتصاد این جزیره در حال حاضر از طریق گردشگری در چرخش است که تقویت آن را با توجه به نظر استاندار هرمزگان پی‌گیری می‌کنیم. امیدواریم این انتزاع و الحاق در توانمندسازی بومیان جزیره در امور گردشگری و توسعه عمران مؤثر باشد.

بخشدار این جزیره درباره طرحی که سال‌ها پیش درباره تبدیل هرمز به منطقه آزاد اقتصادی همچون قشم مطرح شد، گفت: بر اساس آن طرح قرار بود ۵۰ درصد از جزیره زیر نظر منطقه آزاد قشم مدیریت شود که با توجه به رویکرد گردشگری هرمز، نظر و پیگیر مسؤولان استان، طرح دیگری برای این جزیره پیگیری و اجرا شد. جزیره هرمز پس از انتزاع می‌تواند به منطقه آزاد گردشگری ایران تبدیل شود.

حسینی از معرفی نماینده میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جزیره هرمز خبر داد، درحالی‌که سال‌ها از حضور مسؤولی مرتبط با این حوزه‌ها در جزیره محروم بود و در ادامه گفت: ما در حال ایجاد چارت اداری جدید در هرمز و فعال‌سازی اتاق اصناف، هلال احمر و دیگر بخش‌های اداری هستیم. دولت توجه ویژه‌ای به توانمندسازی هرمز دارد و ما امیدواریم اقداماتی که در راستای توسعه این جزیره آغاز شده است را کامل و درست بتوانیم انجام دهیم، یقیناً در این مسیر توجه و نگاه همراه استاندار کمک خواهد کرد.

منبع : ایسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه