ارسال به دیگران پرینت

مسخره‌بازی صداوسیما با ترویج خشونت علیه زنان

پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس صدا و سیما از او خواست این سازمان به جای تضعیف نهاد خانواده با عادی سازی خشونت علیه زنان، برنامه‌هایی آموزشی درباره حقوق خانواده تولید کند

مسخره‌بازی صداوسیما با ترویج خشونت علیه زنان

۵۵آنلاین :

برنامه ای به نام «فرمول یک» که از شبکه یک سیما پخش می شود چند روز پیش با اقدامی تعجب برانگیز که موجب شوک بینندگان شد، داستان زندگی مردی را به روی صحنه برد که در نهایت وقاحت از کتک زدن همسرش صحبت می‌کرد. مرد با لبخند و با کمال افتخار تعریف کرد که ۲۷ بار به دادگاه مراجعه کرده است تا به درخواست طلاق همسرش پاسخ دهد ، اما هر بار تأخیر در برگزاری جلسه دادگاه یا پادرمیانی بستگان و نزدیکان آن‌ها را از جدایی منصرف کرده اند.

این برنامه واکنش های زیادی را روی شبکه های اجتماعی به دنبال داشت و به سوژه دست اول کاربران تبدیل شد. برخی از مقامات و چهره های سیاسی از جمله آذری جهرمی وزیر ارتباطات و پروانه مافی نماینده مجلس به این اقدام صدا و سیما واکنش نشان دادند.

واکنش‌‎ها به برنامه تلویزیونی مردی که 27 زنش را زد / مسخره‌بازی صداوسیما با ترویج خشونت علیه زنان

پروانه مافی: مسخره‌بازی صداوسیما درباره خشونت علیه زنان

پروانه مافی، نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رییس صدا و سیما از او خواست این سازمان به جای تضعیف نهاد خانواده با عادی سازی خشونت علیه زنان، برنامه‌هایی آموزشی درباره حقوق خانواده تولید کند .

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پروانه مافی، رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی در واکنش به پخش یک گفت‌وگوی جنجالی در برنامه «فرمول یک»، نامه‌ای اعتراضی به علی عسگری، رییس صدا و سیما نوشت.

سه‌شنبه هفته پیش (۳۰ بهمن) شبکه یک سیما در برنامه «فرمول یک » با اجرای علی ضیا، در اقدامی عجیب، داستان زندگی مردی را به تصویر کشید که در نهایت افتخار از ضرب و شتم همسرش صحبت می‌کرد و با لبخند می‌گفت که ۲۷ بار به دادگاه رفته تا به درخواست طلاق همسرش پاسخ دهد.

پخش این برنامه، واکنش‌های زیادی را برانگیخت. از جمله پروانه مافی، در این رابطه در نامه‌ای هشدارآمیز و اعتراضی به رییس صدا و سیما از رویکردهای این سازمان نسبت به حقوق زنان انتفاد کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

«جناب آقای علی عسگری

ریاست محترم صدا و سیمای جمهوری اسلامی

با سلام

همانطور که مستحضرید صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان یک رسانه "ملی " باید محل ترویج امید و اعتماد اجتماعی باشد، در صورتی که طی ماههای اخیر بارها با تولید برنامه‌هایی گفت‌وگو محور که خواسته و یا ناخواسته بر تضعیف امید و اعتماد عمومی متمرکز بودند، امید، منزلت و اعتماد اجتماعی خدشه‌دار شده و موجب بروز نگرانی و دلزدگی نسبت به تلاش مسئولان برای حل معضلات آسیب‌های اجتماعی در میان مردم شده است که رسالت آن رسانه در این راستا را محل تردید قرار می‌دهد .

در همین راستا پخش گفت‌وگویی از شبکه یک رسانه "ملی" در (برنامه فرمول یک) از یک زن و شوهر جوان پیرامون کشمکش یک خانواده برای طلاق آنهم در حضور فرزندان دختر، در تداوم تولیدات گذشته، به ظاهر حکایت از طراحی سنایوریی می‌کند که قصد دارد تا به عادی‌سازی خشونت علیه زنان در خانواده بپردازد که ارائه مجوز نسبت به پخش چنین برنامه‌ای آنهم از شبکه یک صدا و سیمای ملی نه تنها موجب تاسف و تامل گردید بلکه ابهامات و سوالاتی را به اذهان جامعه متبادر ساخت، که انتظار می‌رود آن مقام مسئول با رویکردی شفاف و بدور از حاشیه بدانها پاسخگو باشد .

جناب آقای عسگری

شما بیش از دیگران مستحضرید که رهبر معظم انقلاب همواره "خشونت علیه زنان در خانواده " را تقبیح کرده و خواستار برنامه‌ریزی مسئولانه از سوی همه دستگاه‌ها و نهادهای مسئول برای "منع" آن شده‌اند، و همین رویکرد موجب شده تا مجلس دهم و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری به حمایت از ارائه لایحه منع خشونت علیه زنان بپردازند و لذا جای سوال است که چگونه وقتی دستگاههای قانون‌گذار و مجری به سیاست‌گذاری کلان در این حوزه می‌پردازند صدا و سیمای تحت اداره شما بعنوان دستگاه همراه در این حوزه، بر خلاف منویات رهبر معظم انقلاب به عادی‌سازی و سخره گرفتن خشونت علیه زنان در خانواده می‌پردازد !

از سویی دیگر باید بگویم شما به‌عنوان یکی از اعضای شورای اجتماعی کشور نه‌تنها به خوبی در جریان گزارش‌های موجود درباره تعمیق آسیب‌های اجتماعی هستید، بلکه در صحبت‌های خود در جمع اعضای این شورا از رویکرد رسانه "ملی " برای تحکیم خانواده و آموزش اشاره داشته‌اید، پس چگونه است که به برنامه‌ای مجوز پخش داده می‌شود که هدف آن برجسته‌سازی یکی از جلوه‌های زشت و ناپسند آسیب‌های اجتماعی است و البته در تعالیم مذهبی ما نیز به کراهت آن تاکید زیادی شده است .

جناب آقای عسگری

در طی دو روز اخیر جامعه زنان کشور اعتراضات بسیاری را به رویکرد برنامه‌های صدا و سیما در نگرش نسبت به "زن" مطرح می‌کنند ، ولی نباید این اعتراضات به منزله منفعت‌طلبی‌های سیاسی نگریسته شود بلکه باید با نگاهی عمیق‌تر به موضوع توجه کرد و آن اینکه جامعه زنان با هر تفکر و اندیشه‌ای با هرگونه "خشونت علیه زنان" مخالف است و این دقیقا برگرفته از متن اسلام و قرآن است که زن را محور خانواده و سلامت اجتماع می‌داند، و حال این ابهام به وجود می‌آید که چگونه در آستانه روز زن به جای تکریم از مادران و زنان، صدا و سیما به پخش گفت‌وگویی می‌پردازد که مروج عادی‌سازی خشونت علیه زنان در خانواده و آنهم با نگاهی فاقد حمایتگری است و به نظر شما این اقدام رسانه تحت اداره جنابعالی آیا پیامی جز تضعیف جایگاه و نقش زن در محیط خانواده دارد، در حالی‌که در بسیاری از کشورهای دنیا به مناسبت این روز به تکریم مقام زن و مادر می‌پردازند .

جنابعالی به‌عنوان یک بیینده تلویزیون چه احساسی خواهید داشت، زمانی‌که یک مرد در مقابل دوربین "ملی" با خنده می‌گوید که از روز ازدواج، همسرش را کتک می‌زده و در مقابل زنی در کنار دخترانش نشسته و از رجوع‌های مکرر به دادگاه برای طلاق صحبت کرده که ناکام مانده است! آیا این گفت‌وگو یک طنز خانوادگی و یا یک برنامه آموزشی است که چالش زندگی یک خانواده را در بدترین شکل آن، مقابل دوربین قرار دهیم !

جای بسی تاسف است که رسانه "ملی" تضعیف نهاد خانواده را با به سخره گرفتن "خشونت علیه زنان" در دستور کار خود قرار داده است و لذا پرسش اساسی در این است که آیا هیات نظارت بر سازمان صدا و سیما سیاستی برای مدیریت چنین شرایطی ندارد ؟

در پایان انتظار می‌رود ضمن ارایه توضیحات شفاف نسبت به علل پخش این برنامه به جای برخورد با عوامل پخش آن به اجباری کردن آموزش‌های حقوق خانواده در سازمان صدا و سیما بپردازید تا شاهد اثر بخشی بر محتوای برنامه‌های تولیدی باشیم.

پروانه مافی

رییس فراکسیون خانواده مجلس شورای اسلامی

- رونوشت : دفتر مقام معظم رهبری جهت استحضار »

واکنش چهره‌ها سیاسی به یک برنامه تلویزیونی / مسخره‌بازی صداوسیما درباره خشونت علیه زنان

وزیر ارتباطات: جای ترویج کتک خوردن زن، باید فرهنگ ادب کردن مرد کتک‌زننده را جا انداخت

- به جای ترویج فرهنگ ۲۷ بار کتک خوردن زن و تحمل کردن برای قوام خانواده، باید فرهنگ ادب کردن مرد کتک‌زننده را جا انداخت.

-جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم روز زن:

-خانواده مهم ترین سلول جامعه و قوام آن بسیار حائز اهمیت است. اما نمی‌توان تنها از زن انتظار این قوام را داشت. به جای ترویج فرهنگ ۲۷بار کتک خوردن زن و تحمل کردن برای قوام خانواده، باید فرهنگ ادب کردن مرد کتک‌زننده را جا انداخت.

معصومه ابتکار: طرح الگو‌هایی برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان

معصومه ابتکار معاون امور زنان ریاست جمهوری در یادداشتی تلگرامی با بیان این که "در شرایط تلاش برای تقویت و تحکیم بنیاد خانواده، این مصاحبه چه معنایی دارد؟"، نوشت: «زنی که بعد از ٢٧ بار درخواست طلاق به خاطر کتک خوردن از همسر، توانست به زندگی مشترک ادامه دهد! تصویر این چنینی زندگی مشترک را برای تشویق جوانان بویژه دختران به ازدواج، ارائه می‌دهید؟ یا طرح این الگو‌ها برای عادی جلوه دادن خشونت علیه زنان است؟»

فاطمه سعیدی نماینده مجلس هم در توئیتی نوشت: «در آن سازمان عریض و طویل حتی یک نفر نبود در برابر وقاحت برنامه فرمول یک که تنها خشونت علیه زنان را تبلیغ می‌کرد بایستد. انتظار می‌رود شورای نظارت بر صداوسیما قاطعانه وارد شده و موضوع را پیگیری کند.»

آذر منصوری فعال سیاسی اصلاح طلب نیز خطاب به صداوسیما ن وشته است: «آیا شما نمی‌دانید عامل اصلی تداوم خشونت علیه زنان آموزش‌های غلط است. شما با تولید این برنامه‌ها و عادی نشان دادن این خشونت به تعداد بینندگان خود به تداوم و حتی تشدید آن کمک می‌کنید. دستمریزاد.»

ناهید مولوی فعال حقوق زنان نیز در این باره می‌گوید: " لایحه تامین امنیت زنان در مجلس و شورای نگهبان به بن‌بست می‌خورد و بزرگ‌ترین دستگاه تبلیغاتی کشور خشونت علیه زنان را عادی‌سازی می‌کند. حق‌طلاق، حق حضانت، حق خروج از کشور و حق انتخاب پوششم را گرفتند و حالا می‌گویند کتک هم خوردی نوش جانت. بی‌حیاها"

منبع : ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه