ارسال به دیگران پرینت

سمیر جعجع: این درست نیست که می‌گویند ایران بر لبنان مسلط شده

رئیس یکی از احزاب جریان «14 مارس» لبنان و از نزدیکان دولت سعودی می‌گوید ایران در پیشنهاد خود برای کمک به لبنان کاملا جدی است و این حرف درست نیست که ایران بر لبنان مسلط شده است.

سمیر جعجع: این درست نیست که می‌گویند ایران بر لبنان مسلط شده

۵۵آنلاین :

«سیمر جعجع» رئیس حزب «القوات‌اللبنانیه» (وابسته به جریان 14 مارس نزدیک به عربستان سعودی و آمریکا) در گفت‌وگویی با «الشرق‌الاوسط» به بیان توضیحاتی درباره آخرین قطب‌بندی‌های سیاسی در لبنان و نیز روابط با حزب‌الله و ایران پرداخت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «وضعیت رابطه با حزب‌الله چگونه است؟» گفت: رابطه‌ای با حزب‌الله وجود ندارد و تعامل میان وزرا برای سروسامان دادن به امور روزمره مردم است زیرا ما نمی‌خواهیم عملکرد پارلمان و کابینه را متوقف کنیم. القوات‌البنانیه در جلسات بررسی بیانیه وزارتی دولت جدید (که سه‌شنبه و چهارشنبه برگزار شده و قرار است در جمعه هم ادامه پیدا کند) با سلاح حزب‌الله مخالفت و اذعان کرد که برخی متحدان حزبش در این موضوع، از القوات اللبنانیه (در مخالفت با سلاح حزب‌الله) حمایت نکرده‌اند. او گفت این سلاح باید فقط زیر نظر دولت باشد.

الشرق‌الاوسط در همین راستا پرسید «طی بررسی بیانیه وزارتی در پارلمان،‌ شما تنها طرفی بودید که با سلاح مقاومت و شیوه برخورد با آن مخالفت کردید»، جعجع پاسخ داد: طبیعتا مقاومت در برابر رژیم اشغالگر، حق شهروندان لبنانی است، همه ما به این موضوع اعتقاد داریم (اما) باید در چارچوب سازمان‌های قانونی دولت لبنان باشد؛ آنها (حزب‌الله) این را نمی‌خواهند، چرا؟ اینجا پی می‌بری که موضوع به آن میزان که موضوع ایجاد چارچوب خارج از دولت است، موضوع مقاومت در برابر اسرائیل نیست. ما این را قبول نمی‌کنیم.

وی ادامه داد: از همه انتظار می‌رفت موضعی واضح در امور داشته باشند، مثلا امید داشتم در بیانیه وزارتی بیشتر از یک طرف بگوید سلاح باید در چارچوب دولت قانونی باشد. سوال دیگر روزنامه سعودی الشرق الاوسط این بود که «فضای کلی می‌گوید ایران در منطقه پیروز شده و تلاش دارد پیروزی‌اش را در لبنان سرمایه‌گذاری کند.. آیا این صحیح است؟» رئیس القوات پاسخ داد، با این نظریه کاملا مخالف است. اول اینکه «درگیری» هنوز در منطقه در جریان است، برخی پیروزی‌های تاکتیکی و بعضی شکست‌های تاکتیکی در اینجا و آنجا دیده می‌شود.

وی در ادامه به پیشنهادهای اخیر سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله مبنی بر آمادگی ایران برای کمک به لبنان در هر زمینه‌ای از جمله نظامی که «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در لبنان هم به آن اشاره کرد، پرداخت و گفت: آنها آماده تسلیح ارتش لبنان هستند و در این موضوع جدی‌اند، آنها می‌خواهند دارو و دیگر تولیدات را به بازار لبنان بیاورند. اما همه این پیشنهادها به کجا رسید؟ به هیج جایی نرسید و نخواهد رسید. پس این درست نیست که ایران بر لبنان مسلط شده؛ در حال حاضر هیچ کس برای رویارویی وجود ندارد زیرا هیچ کس قصد رویارویی ندارد این بدان معنا نیست که ایران در لبنان پیروز شده است.

دولت جدید لبنان پس از حدود نُه ماه انتظار سرانجام یازدهم بهمن تشکیل شد. از مجموع سی وزیر دولت جدید، یازده وزیر وابسته به «التیار الوطنی الحر» (جریان ملی آزاد - میشل عون)، شش وزیر از «المسقبل» (سعد الحریری)، چهار وزیر وابسته به «القوات اللبنانیه» (سمیر جعجع - 14 مارس)، سه وزیر وابسته به حزب «حرکة امل» (نبیه بری)، سه وزیر وابسته به «حزب‌الله»، دو وزیر وابسته به حزب «التقدمی الاشتراکی» (سوسیالیست‌ترقی‌خواه - جنبلاط) و یک وزیر وابسته به حزب «تیار المرده» (سلیمان فرنجیه) هستند.

از آنجایی که حزب‌الله به همراه متحدانش حدود 18 کرسی کابینه را از آن خود کردند، برخی رسانه‌های عربی این موضوع را یک پیروزی برای ایران قلمداد کردند.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه