ارسال به دیگران پرینت

آلبوم موسیقی چنگِ حزین به زودی منتشر می شود

آلبوم موسیقی سنتی چنگِ حزین با آهنگسازی حسن کیانی نژاد و تنظیم علیرضا جواهری و آواز احمد بیرانوند و همکاری گروه موسیقی چکاد به زودی منتشر می شود. قطعات این آلبوم در دستگاه نوا بوده و این قطعات برای آواز و گروه ساز های ایرانی تنظیم شده اند. در آلبوم چنگ حزین قطعاتی با عناوین زیر خواهیم شنید:

آلبوم موسیقی چنگِ حزین به زودی منتشر می شود

۵۵آنلاین :

آلبوم موسیقی سنتی چنگِ حزین با آهنگسازی حسن کیانی نژاد و تنظیم علیرضا جواهری و آواز احمد بیرانوند و همکاری گروه موسیقی چکاد به زودی منتشر می شود. قطعات این آلبوم در دستگاه نوا بوده و این قطعات برای آواز و گروه ساز های ایرانی تنظیم شده اند. در آلبوم چنگ حزین قطعاتی با عناوین زیر خواهیم شنید:

سه ضربی نوا برای گروه ساز های ایرانی ، تصنیف هجران برروی غزلی از حافظ ، تکنوازی نی در دستگاه نوا ، پنج ضربی نوا برای آواز و گروه و بر اساس غزلی از مولوی ، تکنوازی سه تار در دستگاه نوا و فرود به گوشۀ چهارباغ (در آواز ابوعطا) ، چهار باغ برای گروه و آواز و همنوازی کمانچه بر اساس شعری از هاتف اصفهانی ، تکنوازی سنتور بر اساس گوشۀ چهارباغ و فرود به دستگاه نوا ، چهارمضراب نوا برای گروه و تصنیف افلاکیان بر اساس غزلی از رهی معیری

نوازندگی آلبوم چنگِ حزین را هنرمندانی همچون هوشنگ فراهانی (تار، سه تار ، بمتار و رباب) ، حسن کیانی نژاد (نی) ، وحید رستگاری (بربط) ، هومان رومی (کمانچه و کمانچۀ آلتو) و علیرضا جواهری (سنتور، تنبک و دف) بر عهده داشته اند.

صدا برداری و پالایش نهایی صوتی این اثر بر عهدۀ علیرضا جواهری بوده و یدالله تناور نیز به عنوان طراح و گرافیست با این مجموعه همکاری داشته است.

آهنگساز این مجموعه ، حسن کیانی نژاد متولد اول فروردین 1352 در شهرستان بیرجند می باشد. وی مقدمات موسیقی را از سال 1363 با فراگیری نی وتئوری موسیقی نزد هنرمندان حسن اوحدی و محمد علی کیانی نژاد آغاز کرد. وی همچنین از راهنمایی های استاد فرهاد فخرالدینی در زمینۀ نغمه پردازی ایرانی و تئوری موسیقی ایرانی بهرۀ فراوان برده است. حسن کیانی نژاد در هنر نی نوازی با الگو گیری از نواخته های استاد فقید حسن کسائی تلاش کرد آثار و نواخته های این هنرمند بزرگوار را به صورت شخصی تجربه نموده و از آنها تا حد ممکن بیاموزد. وی در زمینۀ نی نوازی کتاب فریاد کویر (نه قطعه برای نی) را با گردآوری و همکاری علیرضا جواهری منتشر کرده است. حسن کیانی نژاد همچنین در زمینۀ آثار صوتی نیز تالیفاتی دارد که عبارتند از : همنوازی تنبک و نی با همکاری آرش فرهنگفر ، سوز و گداز برای نی و تنبک با همکاری سید احمد مستنبط ، بیابان جنون تنظیم شده برای گروه ساز های ایرانی با صدای حجت اشرف زاده ، تنهایی (همنوازی نی و تنبک) ، یادی از رهی در آواز اصفهان برای گروه ساز های ایرانی و همکاری گروه چکاد با تنظیم و گردآوری علیرضا جواهری و صدای عیسی فرزان راد ، پرده نشین در دستگاه سه گاه با همکاری گروه چکاد و تنظیم و گردآوری علیرضا جواهری و صدای دکتر علیرضا عطایی و چنگِ حزین در دستگاه نوا

وی در سال 1396 موفق به دریافت تندیس زرین چهره های ماندگار شد. حسن کیانی نژاد همچنین در سال 2010 میلادی موفق به دریافت لوح یک هنری معادل دکتری از کالج بین المللی مونترال در کشور گرجستان شده است.

خوانندۀ آلبوم چنگِ حزین ، احمدبیرانوند متولد ۲۲ دیماه ۱۳۶۱ در خرم آباد استان لرستان است.بیرانوند اشتیاق سال های کودکی و نوجوانی خود به موسیقی را سال۱۳۸۹به شاگردی درمکتب استاد نصرالله ناصح‌پور پیوند زد و ردیف آوازی عبدالله دوامی را به مدت ۸ سال نزد ایشان فراگرفت. بیرانوند فن بیان برگرفته از هنر های نمایشی را نزد برادرش محمد بیرانوند فراگرفت ودرزمینۀ آواز ایرانی از محضر هنرمند گرانقدر محمد ملاآقایی نیز بهره مند گردیده است.او هم اکنون علاوه بر خوانندگی به عنوان مدرس موسیقی در تهران و شهرش خرم آباد در حال آموزش علاقمندان موسیقی سنتی و اصیل ایرانی میباشد۰آلبوم چنگِ حزین اولین اثر هنری وی در زمینۀ موسیقی ایرانی می باشد.

گروه چکاد از سال 1375 فعالیت هنری خود را آغاز نمود.

هستۀ اولیۀ این گروه در دانشگاه هنر شکل گرفت و از همان زمان گروه تمرینات جمعی خود را آغاز نمود.

در ابتدا این گروه هدف خود را باز سازی و اجرای زندۀ گروهی آثار بزرگان موسیقی معاصر ایران ازجمله استادان ابوالحسن صبا ، علی نقی وزیری ، نورعلی برومند ، اسماعیل مهرتاش ، مرتضی نی داوود ، موسی معروفی ، درویش خان ، فرامرز پایور ، محمدرضا لطفی ، حسین علیزاده ، محمدعلی کیانی نژاد ، پرویز مشکاتیان و ... قرار داد و پس از آن به گردآوری و اجرای قطعاتی از نوازندگان گروه پرداخت.

گروه چکاد در طی این سالها سعی در حفظ ساختار هنری خود نموده و تلاش کردند فعالیت های فرهنگی این گروه را هدفمند تر ادامه دهند. جهت انسجام بیشتراین تشکل هنری، از سال 1389 موسسۀ فرهنگی هنری آوای چکاد و انتشارات چکاد هنر در راستای فعالیت های هنری این گروه تشکیل شد و از آن زمان انتشارآثار هنری در قالب کتاب و لوح فشردۀ صوتی (سی دی) ادامه دارد.

گروه چکاد در طی این سالها اجراهای متعددی در ایران و خارج از ایران داشته است و در طی این مدت با هنرمندانی همچون بهمن رجبی ، هنگامه اخوان ، زنده یاد بهرام سارنگ و ... نیز همکاری داشته است.

منبع : 55 آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه