ارسال به دیگران پرینت

مالکیت همزمان دو تیم تبعات دارد

مشترک بودن مالکیت دو باشگاه در لیگ‌های معتبر فوتبال جهان موضوعی است که فیفا به روشنی با آن مخالفت می‌کند چرا که به این وسیله امکان سوءاستفاده و تخلف گسترده در فوتبال ایجاد می‌شود. در فوتبال ایران اما به این قانون فیفا توجهی نشده چراکه در فصل اخیر لیگ برتر دو باشگاه تراکتور‌سازی تبریز و ماشین‌سازی تبریز هر دو زیرنظر یک مالک اداره می‌شوند.

مالکیت همزمان دو تیم تبعات دارد

۵۵آنلاین :

این مطلب بارها در طول نیم‌فصل اول توسط رسانه‌ها منعکس شده ولی فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ با آن مماشات کرده و قصدی برای ورود به این موضوع ندارند. البته مالک این دو باشگاه پیش‌تر تاکید کرده بود باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال نیز زیرنظر وزارت ورزش اداره می‌شوند یا اینکه باشگاه‌های صنعتی فوتبال ایران همگی زیرنظر یک وزارتخانه کار می‌کنند. این درحالی است که طرح این مصداق حداقل در مورد سرخابی‌ها صدق نمی‌کند چراکه آنها در هیچ شرایطی به یکدیگر باج نداده و همیشه رقابت سنگینی با یکدیگر دارند. حالا اما رئیس سابق کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال تاکید کرده اداره دو باشگاه فوتبال در لیگ برتر توسط یک مالک تبعات زیادی برای فوتبال ایران خواهد داشت و این کار غیرقانونی است.

عبدالرحمان شاه‌حسینی در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «هنگام نقض مقررات یا ابهام مرتبط با موضوعات حوزه فوتبال رجوع به مقررات حاکم بهترین روش است. متاسفانه به‌دلایل نامعلوم تاکنون برخی از ایرادهای اساسی اساسنامه فدراسیون فوتبال مرتفع نشده تا بعضی از مدیران گاهی اوقات بتوانند با تفسیرآن به جهتی که مصلحت خودشان را تامین می‌کند در اذهان کارشناسان، اهالی فوتبال و رسانه‌ها ایجاد شائبه کنند. در این خصوص بند ۵ ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون مقرر می‌دارد: هیچ‌یک از اشخاص حقیقی و حقوقی همزمان نمی‌توانند کنترل و هدایت بیش از یک باشگاه را برعهده داشته باشند در غیر این صورت تمامیت یک مسابقه یا مسابقات را زیر سوال خواهند برد. براساس مقررات مصوب فیفا و AFC و مفاد اساسنامه فدراسیون، هیچ شخص حقیقی یا حقوقی به‌طور همزمان نمی‌تواند مالک یا عضو هیات‌مدیره یا مدیرعامل دو باشگاه یا بیشتر باشد علت این ممنوعیت تعارض منفعت و احتمال تبانی در مواقع حساس است. فدراسیون باید نظارت و کنترل کند تا مقررات دقیقا اجرا شود.»

شاه‌حسینی درخصوص مالکیت دو باشگاه پرسپولیس و استقلال توسط وزارت ورزش نیز توضیح داد: «با احترام به شأن و جایگاه تاثیرگذار باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال در فوتبال ایران، این دو باشگاه توسط وزارت ورزش و جوانان اداره می‌شوند. هیات‌مدیره و مدیرعامل در حوزه باشگاه توسط شخص وزیر ورزش منصوب می‌شوند که این یعنی نقض واضح بند ۵ ماده ۱۸ اساسنامه فدراسیون فوتبال و وقوع تخلف محرز است.»

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه