ارسال به دیگران پرینت

بیکاری آژیر خطر فقر

در دنیای امروز هیچ صنعت و خدماتی نیست که بیش از 10 درصد سود واقعی و ارزش افزوده ایجاد کند .

بیکاری آژیر خطر فقر

۵۵آنلاین :

علی گیلوری

اصطلاح بیکاری عبارت است از عدم ادامه کسب و کار و یا در دسترس نبودن کار برای افراد یک جامعه، یعنی فرد تمام خصوصیات کار کردن مانند توانایی فیزیکی و روحی کار کردن را دارد و به دنبال کار نیز می گردد اما کار مناسبی برای او پیدا نمی شود. در اقتصاد نیز به افراد ۱۵ تا ۶۵ سال ای که جویای کار هستند اما شغل یا منبع درآمد مناسبی پیدا نمی‌کنند بیکارمی گویند.

نرخ بیکاری نیز به نسبت جمعیت بیکار به کل جمعیت فعال گفته می شود،پس کودکان و افراد مسن از آن جهت که قادر به کار کردن و فعال نیستند جز جمعیت بیکار به شمار نمی روند همین‌طور زنان خانه‌دار و دانشجویان(اگر جویای کار نباشند) جزء جمعیت فعال شمرده نمی شوند.

سازمان بین المللی کار در تازه‌ترین گزارش خود تعداد بیکاران جهان را بیش از ۲۱۰ میلیون نفر اعلام کرد، که اکثر آنها در کشورهای جهان سوم زندگی می‌کنند. این آمار در ایران نیز نسبت به جمعیت یک بحران بزرگ به شمار می‌رود، طبق آخرین پژوهش‌ها ۳/۵ تا ۵ میلیون بیکار مطلق در ایران وجود دارد و تعداد آنها روز به روز در حال افزایش می باشد ،به طوری که تقریبا نزدیک به یک چهارم جمعیت جوان زیر ۳۵ سال کشور بیکار هستند.

حال در رابطه با این مسئله باید دو موضوع مهم را مورد بررسی قرار دهیم؛

1. دلایل بیکاری در ایران بخصوص در بین جوانان چیست؟

2.و اینکه چه راه حلی برای مقابله با بیکاری و کاهش آن وجود دارد؟

علل و عوامل بیکاری در ایران عبارت است از؛

1.واردات بی‌رویه و حمایت نکردن از تولید داخلی: ارائه مجوز های فراوان در بخش های مختلف برای انجام واردات بی رویه به کشور، عدم حمایت بانک ها برای تأمین نقدینگی واحدهای تولیدی داخل، تحریم‌ها و افزایش قیمت مواد اولیه تولید از جمله عواملی هستند که طی سال‌های اخیر اشتغال کشور را به شدت تهدید کرده اند.

2.رشد جمعیت در سال های اخیرو عدم تمهیدات کافی برای اشتغال: در طی سالیان اخیر جمعیت کشور روز به روز در حال افزایش بوده است، به طوری که سالانه ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر نیروی کار جدید وارد بازار کار می‌شوند و به علت خلق کمتر فرصت شغلی جدید، سالانه افرادزیادی به جمعیت بیکار کشور افزوده می شود.

3.رشد پایین اقتصادی:یکی از مهمترین دلایل بالا بودن نرخ بیکاری در ایران می باشد .برای جذب تمام متقاضیانی که هر سال وارد بازار کار می‌شوند لازم است که رشد اقتصادی حداقل به ۸ درصد برسد ،این در حالی است که رشد اقتصادی در ایران پایین می‌باشد و این موضوع تاثیر خود را در بازار کار نشان داده است.

4.عدم توجه دولت به طرح های کارآفرینی: بر اساس گزارش‌ها با توجه به دولتی بودن اقتصاد در ایران حجم عمده‌ای از سرمایه‌ها به سمت صنایع سرمایه بر مثل نفت، گاز، فولاد و پتروشیمی سوق داده شده و این امر باعث بی توجهی دولت به پروژه های کارآفرینی در نتیجه بالا رفتن نرخ بیکاری شده است.

5.افزایش تعداد دانشجویان و فارغ التحصیلان: سیاست های چند سال اخیر دولت ها باعث شده است بیش از پیش به تعداد دانشگاه های کشور افزوده شود و سیل عظیمی از جوانها وارد دانشگاه شده و بر تعداد فارغ التحصیلان کشور بیفزایند، در نتیجه این ضعف سیستم مدیریتی و آموزشی و نبود فرصت های شغلی مناسب باعث شده که بسیاری از این جوان های تحصیلکرده یا بیکار باشند و یا به شغل های غیر مرتبط با رشته تحصیلی خود روی بیاورند.

در زمینه کاهش بیکاری راه حل های زیادی وجود دارد در اینجا به بررسی تعدادی از این راه حل ها می پردازیم؛

1.سرمایه گذاری در بخش های تولیدی: با حمایت بیشتر از واحدهای تولیدی خصوصی و ایجاد بستر مناسب برای تولید در زمینه های مختلف و حمایت از فرد تولید کننده و دادن وام های کم بهره با بازپرداخت های طولانی می توان فرد تولید کننده را مجاب به فعالیت بیشتر تولیدی و اقتصادی کرد تا افراد بیشتری در این مراکز تولیدی مشغول به کار شوند.

2.توسعه فعالیت های عمرانی و افزایش ساخت و ساز: با افزایش ساخت و ساز و گسترش فعالیت های عمرانی به دلیل ایجاد شدن شغل های مختلف نه تنها افراد بسیاری در جامعه دارای مسکن می‌شوند بلکه جوانهای زیادی نیز مشغول به کار شده و در روند کاهش بیکاری تاثیر می گذارد.

3.توسعه گردشگری و توریسم: با توجه به اینکه کشور ما از جاذبه های گردشگری فراوانی برخوردار است، با توجه به بیشتر به صنعت گردشگری می توان با جذب توریسم های کشورهای مختلف بازار کار های گوناگونی را برای جوانان ایرانی فراهم کرد و شغل های گوناگون را ایجاد کرد.

4.حمایت از کارآفرینی و کارآفرین :حمایت از جوانان ایرانی و بها دادن به استعدادهای آنها در زمینه های مختلف اعم از علمی، اقتصادی ،هنری باعث می شودکه آنها به خود باوری رسیده و بخش عمده‌ای از نیروی جوان و فعال از بیکاری رهایی یابند.

5.جلوگیری از قاچاق کالا :قاچاق کالاسبب شده بسیاری از شرکت های تولیدی ور شکست شده و بسیاری از کارکنان آن ها بیکار شوند .جلوگیری از قاچاق و حمایت از کالای ایرانی سبب اشتغال زایی شده و از بیکاری جلوگیری می کند.

6- چاپ پول بدون پشتوانه : در دنیای امروز هیچ صنعت و خدماتی نیست که بیش از 10 درصد سود واقعی و ارزش افزوده ایجاد کند . در کشور ما به علت چاپ پول بدون پشتوانه و تورم صنایع تولیدی باید بیش از 30 درصد سود بدهند تا بتوانند به کارشان ادامه دهند به همین علت تولید سامان پیدا نمی کند . زمانیکه نرخ سود بانکی بالای 20 درصد است واضح است که نمی توان تولید و اشتغال فعال و پایدارایجاد کرد .

و مورد آخر که می‌توان به آن اشاره کرد اصلاح قانون کار در کشور است: قوانین کار معمولا دست و پا گیر بوده و سنگ بزرگی پیش پای کارفرمایان نسبت به کارگر های خود قرار می دهد این موضوع باعث کاهش روز افزون کارگران شده است ،برای مثال: در زمینه حقوق کارگران یا جایگزینی تکنولوژی به جای افراد در واحدهای تولیدی کارفرما باید هزینه بیشتری برای نگه داشتن کارگر خود بپردازد و دولت نیز در زمینه های مالی از او حمایت نمی کند و کارفرما مجبور به اخراج کارگر های خود می شود، بنابراین اصلاح قوانین موجود و کاستن از هزینه های کارفرمایان موجب افزایش سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال خواهد شد.

منبع : 55 آنلاین
به این خبر امتیاز دهید:
بر اساس رای ۰ نفر از بازدیدکنندگان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه