ارسال به دیگران پرینت

لابی اوپک در خاک آمریکا؟

«سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک برای اولین بار در خاک آمریکا کمپینی در راستای حمایت از اعتبار خود برگزار می‌کند.» این حرکت اوپک به دلیل نگرانی از برخی تحرکات در کنگره و کاخ ‌سفید آمریکا است که تلاش دارند با تصویب لایحه‌ای به نام نوپک(NOPEC) اوپک را به‌عنوان سازمانی انحصارگر معرفی کنند. در صورت تصویب چنین قانونی اعضای اوپک میلیاردها دلار جریمه خواهند شد و دارایی‌های این کشورها در آمریکا به خطر خواهد افتاد.

لابی اوپک در خاک آمریکا؟

۵۵آنلاین :

آنطور که وال استریت ژورنال گزارش داده است، برخی مقامات اوپکی اعلام کرده‌اند که اعضای این سازمان برای اولین بار در تاریخ ۶۰ ساله اوپک، در حال بحث و مذاکره برای تشکیل یک کمپین عمومی هستند که اثرگذاری بر قانون‌گذاران و سیاستمداران کاخ سفید را هدف‌گذاری کرده ‌است. پیام پیشنهادی این کمپین ساده است: «اوپک نقش مهمی در کمک به اقتصاد آمریکا بازی می‌کند.» در واقع اوپک قصد دارد این تلقی را ایجاد کند که این سازمان موجب ایجاد ثبات در بازار نفت شده و با تثبیت قیمت‌ها زمینه رشد شرکت‌های نفتی آمریکایی و رشد اقتصاد این کشور را فراهم کرده است. بحث بر سر تصویب لایحه‌ نوپک و تبدیل آن به قانون برای سال‌ها در آمریکا مطرح بوده است. با این حال، اوپک همواره به مخالفت با تصویب چنین قانونی در کاخ سفید دلگرم بوده، اما در حال حاضر از کاخ سفید نیز صدای مخالفت با اوپک شنیده می‌شود و این موضوع احتمال تبدیل شدن لایحه نوپک به قانون را بیش از هر زمان دیگری تقویت کرده است. این موضوع همچنین باعث شده که ضرورت لابی در خاک آمریکا برای اوپک مطرح شود.

اوپک چگونه لابی خواهد کرد؟

بر‌اساس گزارش وال استریت ژورنال، مقامات اوپک قصد ندارند در این کمپین به‌طور مستقیم با سیاستمداران و سیاست‌گذاران آمریکایی دیدار کنند، آنها نمی‌خواهند با محافل سیاسی که می‌دانند در آن مخالفت‌های جدی با اوپک وجود دارد، ارتباط بگیرند. در عوض آنها استراتژی «آمریکایی‌ها به آمریکایی‌ها» را دنبال می‌کنند. بر اساس این استراتژی، اوپک به سازمان‌های صنعتی، اتاق‌های فکر(think tanks)، دانشگاهیان و دیگر متفکران آمریکایی نزدیک خواهد شد. مقامات اوپک همچنین گفته‌اند این سازمان ممکن است با گروه‌هایی مانند موسسه نفت آمریکا(API) و اتاق بازرگانی آمریکا ارتباط بگیرند. با وجود این سخنگوی موسسه نفت آمریکا هرگونه ارتباطی بین این موسسه و اوپک را رد کرده است. سخنگوی اتاق بازرگانی آمریکا نیز در این باره گفته است که اعضای اتاق در این خصوص هیچ اطلاعی ندارند. بسیاری از کارشناسان آمریکایی بر ضرورت وجود اوپک برای متعادل کردن بازار نفت تاکید دارند. «دنیای اقتصاد» پیش از این در گزارشی با عنوان «هشدار نفتی دوم به ترامپ» ضرورت وجود اوپک از نگاه برخی تحلیلگران آمریکایی را مطرح کرده بود. مقامات اوپک به وال‌استریت گفته‌اند که با استراتژی «آمریکایی‌ها به آمریکایی‌ها» رهبران فکری در آمریکا از جمله دانشگاهیان، کارشناسان و اعضای اتاق فکر با قانون‌گذاران دیدار و پیام اوپک را به آنها منتقل خواهند کرد. پیام اوپک این خواهد بود که «اقدامات اوپک به تثبیت قیمت‌ها و تقویت صنعت انرژی ایالات متحده کمک کرده است.» طرح تشکیل این کمپین در نشست اخیر اوپک در وین مورد بحث قرار گرفته؛ اما ظاهرا اجماع ۱۴ عضو این سازمان را به دست نیاورده است. برخی از اعضای اوپک نگرانند این اقدامات که هزینه آن حدود ۵۰۰ هزار دلار برآورد شده،‌ از منابع لازم برای هزینه‌های حقوقی دفاع از اوپک در دادگاه‌های آمریکا کم کند. طی سال‌های اخیر اوپک ناچار شده بارها در آمریکا در برابر شکایاتی درخصوص انحصارگری از خود دفاع کند. آن‌طور که این روزنامه آمریکایی گزارش داده است، ایران از مخالفان سرسخت چنین اقدامی بوده است و از اوپک خواسته‌ با آمریکا وارد مذاکره نشود. رهبر این کمپین محمد بارکیندو، دبیرکل کنونی اوپک است و بودجه کمپین هنوز تایید نشده. وال استریت می‌گوید مذاکرات بیشتر درباره اتخاذ چنین استراتژی در نشست‌های کمیته ویژه نظارت بر توافق کاهش تولید در ماه آینده و نشست رسمی این سازمان در ماه آوریل انجام خواهد شد.

اوپک نگران چیست؟

کنگره آمریکا از سال ۲۰۰۰ در تلاش است که قانون ضدانحصار تولید و صادرات نفت را که به نوپک مشهور است، به تصویب برساند. اما این تلاش‌ها بارها با مخالفت دولت جورج دبلیو بوش و باراک اوباما مواجه شد. اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد به دلیل حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید احتمال تصویب این قانون بسیار بیشتر از گذشته است. ترامپ در سال ۲۰۱۸، زمانی‌که قیمت نفت در مسیر افزایشی قرار داشت، بارها اوپک را مقصر قیمت‌های بالای نفت و بنزین معرفی کرد. او اخیرا با تاکید مجدد بر اینکه «اوپک یک انحصارگر است» کاهش قیمت نفت و بنزین در ماه‌های پایانی سال ۲۰۱۸ را در راستای ذکاوت و خلاقیت خود دانسته است. ترامپ در سال ۲۰۱۱ نیز در کتاب خود با عنوان «زمان سخت: آمریکا را دوباره شماره یک می‌کنیم» صراحتا از قانون نوپک حمایت کرده بود. علاوه بر این، معاون وزارت دادگستری آمریکا اخیرا موافقت خود را با لایحه نوپک ابراز داشته و اعلام کرده است که از اهداف سیاسی این لایحه حمایت می‌کند. او به دولت پیشنهاد داده که قانون ضدانحصار وندی شرمن را که بر اساس آن اوپک یک انحصارگر شناخته نمی‌شود، اصلاح شود. معاون وزارت دادگستری آمریکا نیز که یک وکیل حرفه‌ای است، در سال ۲۰۰۸ در کنگره سالانه نشریه «the hill»از مدافعان تصویب لایحه نوپک بوده است.

در کنگره آمریکا نیز تصویب این لایحه موافقان زیادی دارد. رئیس کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا که از حامیان این لایحه است، می‌گوید: «اقدامات اوپک موجب شده که هزینه مردم آمریکا سالانه ۲۵۰ میلیارد دلار افزایش یابد. این واقعیت است که اوپک در برابر رفتار انحصارگرانه خود پاسخگو نیست و این موضوع موجب تمسخر قانون ضدانحصار آمریکا شده است.» او بر این باور است که به دلیل تایید انحصارگری اوپک توسط ترامپ، فرصت بی‌نظیری برای تصویب لایحه نوپک ایجاد شده است.

اما در چنین شرایطی اواخر سال ۲۰۱۸ اوپک و متحدانش برای کاهش عرضه به توافقی دست یافتند. بر اساس این توافق که از ابتدای سال جاری آغاز به کار کرده، اوپک و برخی کشورهای غیرعضو این سازمان به مدت ۶ ماه تولیدات روزانه خود را ۲/ ۱ میلیون بشکه کاهش خواهند داد. این موضوع در کنار مسائلی چون کاهش موجودی انبارهای تجاری نفت آمریکا و مذاکرات این کشور با چین برای توقف جنگ تجاری موجب شده که قیمت نفت در هفته‌های اخیر در مسیر افزایشی قرار گیرد و هر دو نوع نفت شاخص حدود ۱۹ درصد رشد قیمتی را به ثبت رسانند. با حصول توافق در اوپک و به خصوص بعد از رشد مجدد قیمت‌ها، بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که حال باید به کاخ سفید چشم دوخت و منتظر واکنش ترامپ ماند. با وجود اینکه بیش از یک ماه از توافق نفتی می‌گذرد، تا‌کنون ترامپ در این خصوص هیچ اظهار نظری نکرده است. از این رو برخی بر این باورند که این توافق ممکن است اوپک را بیش از گذشته به تصویب قانون نوپک نزدیک کرده باشد. به خصوص بعد از طرح معاون وزارت دادگستری آمریکا برای اصلاح قانون شرمن، این موضوع حساسیت بیشتری یافته است. تغییر قانون، به هماهنگی میان دولت و کنگره نیازمند است و کنگره در حال حاضر درگیر اختلاف شدیدی با کاخ سفید بر سر بودجه ساخت دیوار مرزی با مکزیک است. این اختلاف به تعطیلی دولت منجر شده است امااحتمالا با حل این اختلافات خیلی زود توجه‌ها به موضوع اوپک معطوف خواهد شد. هرچند در صورت تصویب این قانون دوست و متحد آمریکا در خاورمیانه یعنی عربستان سعودی بیش از دیگر اعضای اوپک مجازات خواهد شد، با این حال بعد از قتل جمال خاشقجی، بسیاری در کنگره همین یعنی مجازات عربستان را می‌خواهند.

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه