ارسال به دیگران پرینت

وام مسکن افزایش نمی‌یابد

اگرچه در هفته‌های گذشته اخباری مبنی بر احتمال افزایش سقف وام مسکن تا ۳۰۰میلیون تومان منتشر شده اما مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی می‌گوید این خبر فقط مبنی بر سخنان یک‌نماینده مجلس شورای اسلامی مطرح شده است و چنین طرحی در بانک مسکن و وزارت راه و شهرسازی وجود ندارد.

وام مسکن افزایش نمی‌یابد

۵۵آنلاین :

علی چگنی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی در نشست خبری هجدهمین همایش‌ سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، با اشاره به آخرین وضعیت راه‌اندازی سامانه اسکان و مستغلات، اظهارکرد: برای ایجاد این سامانه تاکنون ۷۰نشست با نهادهای گوناگون دولتی برگزار کرده‌ایم زیرا توسعه مسکن موضوعی فرادولتی است و نیاز به همکاری بسیاری از نهاد‌ها دارد. چگنی افزود: همه اطلاعات لازم برای راه‌اندازی این سامانه در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار ندارد و برای این کار بزرگ، نیاز به اطلاعات وسیع‌تری داریم. وی با بیان اینکه هنوز این سامانه قابل بهره‌برداری نیست، گفت: راه‌اندازی این سامانه در سازمان ملی زمین و مسکن در حال انجام است هر چند معتقدیم شهرداری، اطلاعات بیشتری نسبت به وزارت راه‌وشهرسازی برای انجام این پروژه دارد اما کار را رها نکرده‌ایم. چگنی افزود: این پیشنهاد از سوی وزارت راه‌وشهرسازی ارائه شده که این پروژه به شهرداری‌ها واگذار شود اما وزارت راه و شهرسازی براساس برنامه‌ای که به وی واگذار شده در حال جمع‌آوری اطلاعات برای راه‌اندازی این سامانه است. مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی این سامانه برای بررسی وضعیت فقر مسکن و میزان رفاه اجتماعی در کشور است، گفت: شناسایی خانه‌های خالی و دریافت دقیق مالیات از واحدهای خالی، فقط یکی از برنامه‌های این سامانه است. به گفته چگنی، دریافت مالیات تاثیر قابل‌توجهی بر بازار مسکن نخواهد داشت.

علت افزایش نرخ مسکن مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وضعیت بازار مسکن، اظهار کرد: بازار مسکن از اقتصاد خرد و کلان کشور تاثیر می‌پذیرد و در شرایطی که نرخ مسکن در ثبات نسبی قرار داشت و حتی قیمت‌ها ۳۰درصد نسبت به سال‌های گذشته کاهش پیدا کرده بود، تحت‌تاثیر اقتصاد کلان کشور دچار افزایش نرخ شد. وی ادامه داد: افزایش نرخ مسکن تحت‌تاثیر روابط بین‌الملل و شرایط سایر بازارها و شرایط اقتصاد کشور بوده است. چگنی افزود: در چند ماه گذشته نرخ مسکن در تهران تا ۶۰درصد افزایش یافت و در کل کشور حدود۴۰درصد و در کل کشور بدون احتساب تهران افزایش ۳۰درصدی بازار مسکن رخ داد. چگنی تاکید کرد: درحال‌حاضر نرخ تولید مسکن هم نسبت به یک‌سال گذشته افزایش پیدا کرده که این افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و صنعت ساختمان، بر اساس شرایط اقتصادی حال حاضر طبیعی است اما در روند طبیعی نباید شاهد این افزایش قیمت‌ها باشیم.

بازار مسکن کشش گران‌تر شدن ندارد مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به وضعیت بازار مسکن در ۶ماه دوم امسال، گفت: بازار مسکن دیگر کشش افزایش نرخ را ندارد، مگر اینکه اتفاق عجیب‌تری در اقتصاد رخ دهد. وی ادامه داد: افزایش نرخ مسکن در نیمه نخست امسال هم تحت‌تاثیر تغییرات برون‌بخشی بوده و می‌توان گفت مسکن تا بالاترین حد ممکن، افزایش نرخ را تجربه کرد. چگنی افزود: درحال‌حاضر ارزش‌افزوده بخش مسکن مثبت و صدور پروانه‌های ساختمانی هم افزایش پیدا کرده است. اگر حوزه مسکن مانند سایر بخش‌های اقتصادی دچار افزایش نرخ نمی‌شد، به‌طور قطع شاهد کاهش ورود سرمایه‌گذاری به این بخش بودیم اما درحال‌حاضر با افزایش قیمت‌ها شاهد تمایل سرمایه‌گذاران برای ورود به بازار مسکن هستیم.

بازار مسکن راکد نیست وی با بیان اینکه این افزایش نرخ مسکن باعث رکود دوباره بازار نشده، گفت: بالاترین رکورد انجام معامله در یک ماه ۲۲هزار و کمترین آن ۴هزار معامله بوده است اما درحال‌حاضر میزان معامله‌های خرید و فروش مسکن بین ۱۴ تا ۱۵هزار معامله است؛ بنابراین بازار مسکن دچار رکود نیست. برهمین اساس، می‌توان گفت ارزش‌افزوده مسکن مثبت بوده و گرایش به سمت تولید افزایش پیدا کرده است.

منابع مالی مسکن اجتماعی فراهم نیست مدیر دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با اشاره به سرنوشت طرح مسکن اجتماعی، اظهارکرد: مهم‌ترین موضوع برای اجرای مسکن اجتماعی تامین منابع ازسوی دولت بود که دولت هنوز نتوانسته منابع مورد نیاز برای اجرای این طرح را تامین کند، بنابراین در مراحل نخست اجرای این برنامه هستیم. وی تاکید کرد: در زمینه اجرای مسکن اجتماعی آنچه در اختیار وزارت راه‌و‌شهرسازی است مانند تامین زمین ازسوی سازمان ملی زمین و مسکن، در حال انجام است و با بنیاد مسکن و بنیاد مستضعفان اقدام‌هایی در این راستا انجام شد، اما از آنجایی که ابعاد مسکن اجتماعی بسیار وسیع است و دولت نتوانسته برای اجرای این طرح با این ابعاد، منابع مورد نیاز را تامین کند.

افزایش وام مسکن در دستورکار نیست چگنی در پاسخ به پرسشی درباره جزییات پیشنهادهای وزارت راه‌وشهرسازی و بانک مسکن برای تغییر شرایط تسهیلات خرید خانه، اظهارکرد: تا وقتی این پیشنهادها مصوب نشود نمی‌توانیم درباره جزییات آن صحبت کنیم. وی ادامه داد: یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، درباره وام ۳۰۰میلیون تومانی خرید مسکن صحبت کرده بود که چنین طرحی در بانک مسکن وجود ندارد. وی با اشاره به پیشنهادهای وزارت راه و شهرسازی برای کنترل بازار مسکن مبنی بر انعقاد قراردادهای ۲ساله با مستاجران و سقف ۱۰درصدی افزایش اجاره‌بها، گفت: با موافقت مجلس شورای اسلامی، این پیشنهادها به قانون تبدیل می‌شود و قابلیت اجرا هم دارد. چگنی اظهارکرد: دولت دخالت نابجا در بازار نمی‌کند و دخالت‌ها باید اهرم اقتصادی داشته باشند و این طرح‌ها در راستای حمایت از مستاجران است. چگنی ادامه داد: مهم‌ترین سیاست فعلی وزارت راه و شهرسازی در حوزه مسکن، بازآفرینی شهری است که اقدامات اولیه انجام شده و بازآفرینی ۲۷۰۰محله (نوسازی ۲۷۰محله در هر سال) در دستور کار قراردارد. وی همچنین درباره انتشار برخی از اخبار درباره اقامت وی در خارج از کشور گفت: من کارمند وزارت راه و شهرسازی هستم و از مدیران بازنشسته نیستم و به‌کار خود ادامه می‌دهم. این مدیر وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه هجدهمین همایش‌ سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، ۷و۸مهر در تهران برگزار می‌شود، گفت: یکی از مهم‌ترین محورهای برگزاری این همایش بررسی تسهیل دسترسی به مسکن مناسب است و بازآفرینی شهری پایدار، توسعه سکونتگاه‌های شهری، سیاست‌های توسعه و تامین مسکن روستایی از جمله محورهای این همایش هستند.

منبع : صمت
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه