ارسال به دیگران پرینت

واکنش قاطع ظریف به ادعاهای واهی برایان هوک

وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در توئیتر به بیانیه «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران درباره قطعنامه تأییدکننده توافق هسته‌ای برجام واکنش نشان داد. «محمد جواد ظریف»، وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه از بیانیه ماه پیش «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران برای نشان دادن اعتراف آمریکایی‌ها به عدم ممنوعیت آزمایش‌های موشکی ایران در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت استفاده کرد.

واکنش قاطع ظریف به ادعاهای واهی برایان هوک

۵۵آنلاین :

ظریف در توئیتر نوشت: «تمسخر قطعنامه شورای امنیت شکست در اجرای تعهدات [توسط آمریکا] و پاسخگو کردن آمریکا بابت عدم پایبندی را پنهان نخواهد کرد، به ویژه هنگامی که آمریکا اعتراف می‌کند که قطعنامه ۲۲۳۱ ممنوعیتی برای توانمندی‌های ایران در زمینه بازداری قائل نمی‌شود. به جای تضعیف [قطعنامه] ۲۲۳۱، بهتر است به سمت پایبندی به آن حرکت کرد.»

قطعنامه ۲۲۳۱ تیرماه سال ۱۳۹۴ برای تأیید توافق هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۵ به تصویب اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد رسید. همراه با تصویب این قطعنامه، سایر قطعنامه‌های شورای امنیت که علیه ایران صادر شده بود لغو شد.

ظریف متن بیانیه‌ای از هوک را به این پیام ضمیمه کرده که در آن اعتراف شده قطعنامه شماره ۲۲۳۱ شورای امنیت ممنوعیتی برای آزمایش‌های موشکی ایران قائل نشده است.

هوک در بیانیه‌ای در تاریخ ۲۰ سپتامبر نوشته بود: «قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که رسماً توافق هسته‌ای ایران را تأیید و قطعنامه ۱۹۲۰ را لغو کرد حاوی لحنی منحرف است و خبری خوش برای ایرانی‌هایی محسوب می‌شود که سرسختانه برای آن لابی کردند.»

اعتراف برایان هوک

هوک در ادامه این بیانیه آورده است: «همان‌طور که در این قطعنامه آمده، از ایران صرفاً «خواسته شده هیچ فعالیتی مرتبط با موشک‌های بالستیک دارای قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد."»

یک بام و دو هوای آمریکایی‌ها

هوک همراه با سایر مقام‌های دولت آمریکا، علی‌رغم اعترافی که در این بیانیه رسمی به ممنوع نبودن آزمایش‌های موشکی ایران ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ کرده این روزها ایران را به نقض همین قطعنامه به دلیل انجام آزمایش‌های موشکی متهم می‌کنند. بنابر حقوق بین‌الملل، اظهارات متناقض قابل استماع نیست.

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز شنبه در توئیترش مدعی شده بود ایران یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند. وی مدعی شد که آنچه او ادعا می‌کند آزمایش شده، قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض می‌کند.

قطعنامه ۲۲۳۱ و الزامات ایران

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت با لحنی غیر الزام‌آور تنها از ایران خواسته، موشک‌هایی را که برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای طراحی شده‌اند، آزمایش نکند. ایران تصریح کرده که هیچ‌کدام از موشک‌هایش برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده‌اند.

در حالی که در قطعنامه پیشین یعنی ۱۹۲۹ در مورد برنامه موشکی ایران عنوان شده بود که «شورای امنیت سازمان ملل تصمیم می‌گیرد که ایران نباید» فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک داشته باشد، در قطعنامه ۲۲۳۱ این لحن تغییر کرده است. در این قطعنامه عنوان شده است که «شورای امنیت سازمان ملل از ایران می‌خواهد» که فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک نداشته باشد.

نکته دوم در مورد قطعنامه اینکه در بخش مربوط به برنامه موشکی، از ایران خواسته شده از کار بر روی موشک‌هایی خودداری کند که «برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» طراحی شده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران تأکید کرده موشک‌های بالستیک ایران برای حمل کلاهک هسته‌ای ساخته نشده‌اند و ایران برنامه‌ای برای ساخت چنین موشک‌هایی ندارد.

منبع : روزنامه ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه