ارسال به دیگران پرینت

جنجال "سوءاستفاده جنسی" از بازیکنان زن افغانستان

حدود یک سال پیش تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در دیداری با تیم ملی اردن به میدان رفت، بازیکنان افغان که اغلب مقیم خارج بودند بدون روسری به میدان رفتند. پس از انتشار عکس تیمی و جریان بازی تیم‌های افغانستان و اردن در صفحات اجتماعی، پوشش بازیکنان تیم باعث واکنش‌های تندی شد.

جنجال "سوءاستفاده جنسی" از بازیکنان زن افغانستان

۵۵آنلاین :

فدراسیون فوتبال افغانستان اتهامات مطرح شده در زمینه "سوء استفاده جنسی، بدرفتاری و خشونت" از بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان افغانستان را رد کرده و دلیل آن را "نارضایتی شماری از بازیکنان پیشین" خوانده که "به اردوی تیم ملی فوتبال زنان دعوت نشده‌اند."

به گزارش بی بی سی، دیروز روزنامه گاردین در گزارشی خبر داد که فدراسیون بین‌المللی فوتبال (فیفا) تحقیقاتی را در مورد اتهام‌های "سوءاستفاده جنسی" از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان توسط "کارمندان مرد" فدراسیون فوتبال افغانستان آغاز کرده است.

دادستانی کل افغانستان نیز اعلام کرده که تحقیقات در مورد "سوء استفاده جنسی" از اعضای تیم ملی فوتبال دختران را آغاز کرده است. این نهاد افزوده که این بررسی "به صورت دقیق و اساسی، با رعایت محرمیت‌های هویتی" انجام و با اسناد، مدرک و شواهد عاملان آن مورد تعقیب عدلی قرار می‌گیرند.

براساس این گزارش این اتهامات از سوی شماری از بازیکنان سابق و سرمربی سابق آمریکایی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان مطرح شده است. فیفا گفته که با "مشخص شدن واقعیت‌ها" تمامی اقدامات احتیاطی مورد نیاز را برای حفاظت از بازیکنان فوتبال زن در افغانستان روی دست خواهد گرفت.

مسئولان فیفا گفته‌اند که متعهد به مصونیت و ایمنی تمام کسانی هستند که در فعالیت‌های فوتبال درگیر هستند و بخصوص افرادی که به صورت بالقوه آسیب‌پذیرند و نیاز به توجه و حمایت ویژه دارند.

گاردین گزارش داده که این ادعا‌ها موجب شد که شرکت حَمِل، اسپانسر اصلی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان روابط خود را با فدراسیون فوتبال افغانستان قطع کند و خواهان تعیین رهبری جدید برای این فدراسیون شود.

علیرضا آقازاده، دبیرکل فدراسیون فوتبال افغانستان دیروز در نشست خبری در کابل درباره اتهامات مطرح شده در این زمینه گفت که این موضوع بر می‌گردد به اردوی یک سال قبل تیم ملی فوتبال افغانستان در کشور اردن.

او گفت که دراین سفر تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به دلیل اینکه حجاب اسلامی را رعایت نکرده بود، هدف هجوم رسانه‌های اجتماعی و شماری از روحانیون در افغانستان قرار گرفت.

دبیرکل فدراسیون فوتبال گفت: "چون تیم ملی فوتبال افغانستان از یک کشور اسلامی نمایندگی می‌کند، فدراسیون فوتبال مجبور است تا تمام قوانین اسلامی را رعایت کند. "

حدود یک سال پیش تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در دیداری با تیم ملی اردن به میدان رفت، بازیکنان افغان که اغلب مقیم خارج بودند بدون روسری به میدان رفتند. پس از انتشار عکس تیمی و جریان بازی تیم‌های افغانستان و اردن در صفحات اجتماعی، پوشش بازیکنان تیم باعث واکنش‌های تندی شد.

آقازاده گفت که بعد از این واکنش‌ها، فدراسیون فوتبال افغانستان دو راه بیشتر در پیش نداشت، یا تیم ملی فوتبال زنان را منحل کند یا به پوشش کاملا اسلامی تن دهد، ولی فدراسیون با قبول پوشش اسلامی نخواست که زنان ازاین عرصه ورزشی محروم شوند.

جنجال

به گفته دبیرکل فدراسیون فوتبال افغانستان برای روشمند شدن حجاب در فوتبال افغانستان، قانونی درباره پوشش زنان فوتبالیست تهیه شد که هم بازیکنان و هم کادر فنی ملزم به رعایت آن بودند، "ولی این قانون به مزاق شماری از بازیکنان خوش نیامد. "

خالده پوپلزی، رئیس سابق کمیته فوتبال زنان افغانستان که در تهیه گزارش روزنامه گاردین دخیل بوده، با رد سخنان آقازاده گفت که کمک‌مربیان تیم ملی فوتبال زنان "مشکلات اخلاقی" داشتند و هربار که این مساله با فدراسیون فوتبال مطرح می‌شد، به جای اینکه این افراد "تنبیه شوند، ترفیع می‌کردند. "

خانم پوپلزی گفته که دو تن از مربیان مرد در اردوی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در اردن به زور وارد اتاق‌های دختران می‌شده و تلاش می‌کردند در برابر وعده‌های کاری و پولی از آن‌ها سوءاستفاده کنند.

در بازی تیم ملی افغانستان مقابل اردن شمار زیادی از بازیکنان افغانستان ساکن کشور‌های خارجی بودند، ولی آقازاده گفت که کادر فنی فوتبال افغانستان "برای رشد فوتبال زنان افغانستان در ساختار تیم فعلی، بیشتر بازیکنان داخلی و کسانی را به خدمت گرفته است که در قسمت رعایت حجاب اسلامی همکار بودند. "

او گفت که با توجه به گذشت یکسال از اردوی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان در اردن، خبرساز شدن این اتهامات اکنون به این دلیل است که شماری از بازیکنان که به اردوی تیم ملی افغانستان دعوت نشدند و شماری از کارمندان اداری وقتی برکنار شدند و امتیازات خود را از دست دادند، این اتهام‌ها را مطرح کردند.

جنجال

اتهامات چه است؟ در گزارش تازه که گاردین نشر کرده مسئولان فدراسیون فوتبال افغانستان به "سوء استفاده جنسی و فیزیکی" از اعضای تیم ملی فوتبال زنان افغانستان متهم شده‌اند.

روزنامه گاردین مدعی است افرادی که با تیم ملی فوتبال زنان افغانستان از نزدیک در تماسند به این روزنامه گفته‌اند که این سوءاستفاده در دفتر فدراسیون فوتبال افغانستان در کابل و در یک اردوی تمرین تیم ملی فوتبال افغانستان در فوریه سال گذشته در کشور اردن اتفاق افتاده است.

خالده پوپلزی، کاپیتان پیشین تیم ملی فوتبال زنان افغانستان که در سال ۲۰۱۶ افغانستان را ترک کرد و اکنون در دانمارک است، همراه با سرمربی سابق آمریکایی تیم ملی فوتبال زنان افغانستان به گاردین گفته‌اند که با توجه به سیستمی که در افغانستان وجود دارد، احساس کردند که نمی‌توانند از زنان فوتبالیست حمایت کنند.

گزارش شده که این اتهام‌ها باعث شده که شرکت حَمٍل که لباس‌های تیم فوتبال زنان افغانستان را تهیه می‌کرد، حمایت خود را از این تیم قطع کند.

علیرضا آقازاده دراین باره گفت که شرکت حَمِل با تیم ملی فوتبال افغانستان قرارداد تجاری دارد و قطع حمایت آن‌ها از فدراسیون فوتبال افغانستان بی‌بنیاد است و قرارداد تجارتی نمی‌تواند قطع شود.

او گفت که فدراسیون می‌تواند با یک اعلامیه فوتبال زنان را منحل کند، ولی نمی‌خواهد این کار شود: "ما می‌خواهیم فوتبال با حجاب اسلامی باشد. حجاب نمی‌تواند مانع گرفتن نتیجه خوب شود. کشور همسایه با حجاب نتایج خوب گرفته است. "

آقازاده گفت که اتهامات وارده برای از بین بردن حجاب اسلامی است. ولی پوپلز به بی‌بی‌سی گفت که این موضوع هیچ ارتباطی به حجاب ندارد. به گفته او فساد در ساختار فوتبال افغانستان بیداد می‌کند و آن‌ها از چند سال قبل دراین زمینه اسناد را به فیفا داده است.

او گفت که "آزار و اذیت به یک روال عادی تبدیل شده بود، خواست‌های نامشروع از بازیکنان داشتند و شماری ازاین دختران مجبور شدند به همین دلیل فوتبال را برای همیشه ترک کنند."

منبع : فرارو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه