ارسال به دیگران پرینت

سفیر دانمارک فردا به تهران باز می‌گردد

مرتضی مرادیان سفیر ایران در کپنهاگ با اشاره به ملاقاتش با همتای دانمارکی گفت که سفیر دانمارک فردا به تهران بازمی‌گردد.

سفیر دانمارک فردا به تهران باز می‌گردد

۵۵آنلاین :

«مرتضی مرادیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کپنهاگ با اشاره به دیدارش با سفیر دانمارک در تهران که در حال حاضر در کپنهاگ به سر می‌برد، عنوان کرد: «امروز با «دنی عنان» سفیر دانمارک در تهران صحبت کوتاهی داشتم. خبر داد که فردا به تهران برمی‌گردد.»

وی افزود: «ابراز امیدواری کردیم تا با تلاش و کوشش دو سفارت مشکلات برطرف شود.»

*وزیر خارجه دانمارک چه گفت؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در این باره نوشت: « آندره ساموئلسن» وزیر خارجه دانمارک نیز در این باره امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد که سفیر این کشور در راستای «تقویت دیپلماسی و همکاری نزدیک با شرکای اروپایی» به تهران بازمی‌گردد.

براساس این گزارش، وزیر خارجه دانمارک بدون ارائه جزییات بیشتر عنوان کرده که اتحادیه اروپا «گفت‌وگوهای جدیدی» درباره «گام‌های مشترک علیه ایران» داشته‌ است.

به نظر می‌رسد سفیر دانمارک روز پنجشنبه در تهران باشد.

به گزارش فارس، پس از طرح ادعای بی اساس دخالت ایران در طراحی عملیات نافرجام برای حمله به یکی از مخالفان ایران در دانمارک، وزارت خارجه این کشور هشتم آبان در واکنش به این ادعاها سفیر این کشور را از تهران فراخواند.

«آندره ساموئلسن»، وزیر خارجه دانمارک در یک کنفرانس خبری در همان روز گفت معتقد است حکومت ایران عامل این حمله بوده و به همین دلیل سفیر دانمارک را از تهران برای مشورت فرا می‌خواند.

ساموئلسن، علاوه بر این گفته دانمارک در تلاش خواهد بود تحریم‌های جدیدی در چارچوب اتحادیه اروپا علیه ایران اعمال کند.

وزارت خارجه دانمارک نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد «مرتضی مرادیان»، سفیر جمهوری اسلامی ایران را برای نشست با مدیر دفتر سیاسی این وزارتخانه احضار کرده است.

وزارت خارجه دانمارک در این بیانیه ادعا کرده بود که ایران اقدام به انجام «فعالیت‌های غیرقانونی» در خاک دانمارک کرده است.

«بهرام قاسمی» سخنگوی وزارت خارجه ایران همان روز در این زمینه واکنش نشان داد و این ادعا را قویا تکذیب کرد و آن را در ادامه توطئه‌ها و دسیسه‌های دشمنان شناخته شده روابط خوب و رو به گسترش ایران و اروپا در شرایط خاص و خطیر کنونی خواند.

چند روز بعد از آن، جمعه 11 آبان ماه محمدجواد ظریف با «هانتر ساموئلسون» وزیر امور خارجه دانمارک در خصوص ادعای اخیر پلیس آن کشور مبنی بر انجام عملیات تروریستی در دانمارک تلفنی گفت‌وگو کرد.(جزییات بیشتر)

وزیر امور خارجه کشورمان با رد این ادعاهای واهی، به تلاش آشکار رژیم صهیونیستی برای تخریب روابط ایران و کشورهای اروپایی و از بین بردن ابتکارات اروپا برای حفظ برجام اشاره و آمادگی کشورمان را برای همکاری با مقامات امنیتی دانمارک به منظور روشن سازی ابعاد مختلف این دسیسه و کشف حقیقت اعلام کرد.

ظریف در عین حال مسئولیت دولت دانمارک را برای تعقیب و دستگیری عوامل گروهک تروریستی که به دخالت در حمله تروریستی اهواز اعتراف کرده و مسئولیت آن را پذیرفته‌اند، یادآور شد و اقدام دولت دانمارک برای حمایت از این افراد به رغم اذعان صریح به مسئولیت عملیات تروریستی اخیر در اهواز را غیرقابل قبول دانست.

وزیر امور خارجه دانمارک در این ‌گفت‌وگوی تلفنی یک بار دیگر بر حمایت دانمارک از برجام و‌ همراهی با سازوکارهای مالی اروپا برای ادامه همکاری های اقتصادی با ایران تاکید کرد.

دو روز بعد از آن یعنی در 13 آبان ماه بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه از حضور سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در تهران به وزارت خارجه خبر داد و اعلام کرد: در پی اقدام اخیر تروریستی در اهواز و اعتراض شدید کشورمان به دانمارک، سوئد، نروژ و هلند و با توجه به اتهامات اخیر به جمهوری اسلامی ایران در فرانسه و دانمارک که با دسیسه چینی رژیم صهیونیستی و طراحی سناریوهای ناشیانه صورت گرفت، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل اروپای وزارت امور خارجه سفرای نروژ و سوئد و کاردار دانمارک در تهران را به وزارت امور خارجه دعوت و ضمن تبیین مواضع کشورمان در ارتباط با حادثه تروریستی اهواز و رد اتهامات رژیم صهیونیستی، بر وظیفه این کشورها در مقابله با تروریسم و غیرقابل قبول بودن پناه دادن به کسانی که رسما مسئولیت عملیات تروریستی اهواز را پذیرفته‌اند، تاکید کرد.

قاسمی افزود: در این دیدارها همچنین آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری‌های جامع و گسترده از جمله در حوزه های امنیتی با کشورهای مزبور و انجام تحقیقات مشترک به منظور کشف واقعیات اعلام شد

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه