ارسال به دیگران پرینت

قرار صادره دیوان بین المللی دادگستری درباره رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران لازم الاجرا است

سفیر ایران در هلند تصریح کرد: قرار صادره دیوان بین المللی دادگستری درباره رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران برای همه کشورها از جمله آمریکا لازم الاجرا است.

قرار صادره دیوان بین المللی دادگستری درباره رفع بخشی از تحریم‌ها علیه ایران لازم الاجرا است

۵۵آنلاین :

«علیرضا جهانگیری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لاهه روز چهارشنبه 25 مهر ماه در نشستی با روزنامه‌نگاران و خبرنگاران هلندی در خصوص قرار صادره از سوی دیوان بین‌المللی دادگستری راجع به بخشی از تحریم‌ها علیه ایران تصریح کرد: این قرار علاوه بر آمریکا برای همه کشورها لازم الاجرا است و آمریکا و بقیه کشورهای جهان باید از ایجاد محدودیت‌هایی که بر اجرای این قرار در مورد بخشی از تحریم‌ها تاثیر می‌گذارد، خودداری کنند. سفیر کشورمان تصریح کرد: با توجه به قرار دیوان، همه کشورها باید از همکاری یا کمک به آمریکا در اعمال تحریم‌های یکجانبه در حوزه‌هایی که در مورد آنها قرار صادر شده، خودداری کنند.

وی افزود: در این راستا تعلیق پرواز تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی اروپایی به تهران و یا خودداری از عرضه سوخت به هواپیماهای ایرانی در برخی از فرودگاه‌های خارجی از موضوعاتی است که مغایر با اصول بشردوستانه بوده و نیازمند بازنگری فوری است. به گزارش فارس، علیرضا جهانگیری افزود: اعلام خروج آمریکا از عهدنامه مودت که در ادامه خروج آمریکا از سازمان‌ها و توافقنامه‌های بین‌المللی نظیر برجام، توافق آب و هوایی پاریس، یونسکو، شورای حقوق بشر سازمان ملل و... انجام شد، خود نقض پاراگراف سه قرار دیوان بین‌المللی دادگستری است که در آن از طرف‌ها خواسته از هر اقدامی که ممکن است اختلاف جاری نزد دیوان را تشدید یا تطویل کرده یا حل و فصل آن را پیچیده کند، خودداری کنند. سفیر کشورمان در پاسخ به سؤالی در خصوص برجام تاکید کرد: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون 12 بار پایبندی جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام را تایید کرده است. در عین حال ایران اعلام کرده تا زمانی به برجام پایبند خواهد بود که سایر طرف‌ها نیز به تعهدات و مسئولیت‌های خود در چارچوب برجام عمل کنند و اگر ایران احساس کند فقط به صورت یک طرفه در حال اجرای برجام است، گزینه‌های دیگری را برای انتخاب دارد.

علیرضا جهانگیری در خصوص حادثه تروریستی اهواز نیز افزود: یک گروه تروریستی و تجزیه طلب که دفاتر آن در کشورهای غربی است، در کنار داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت که به خوبی ارتباط بین این دو گروه تروریستی را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: اسناد و مدارک زیادی در خصوص تروریستی بودن این گروه تروریستی تجزیه طلب وجود دارد.

به گزارش فارس، در پی ثبت شکایت دولت جمهوری اسلامی ایران علیه دولت ایالات متحده آمریکا به دلیل اعمال مجدد تحریم های غیرقانونی یکجانبه علیه جمهوری اسلامی ایران و درخواست از دیوان برای صدور قرار موقت، چهارشنبه 11 مهر ماه 1397، دیوان بین المللی دادگستری قرار موقت خود را به اتفاق آراء صادر و طی آن، ضمن احراز صلاحیت خود برای رسیدگی به این دعوا و اینکه قرار صادره الزام آور و لازم الاتباع بوده و موجد تعهدات بین المللی برای مخاطبین آن است، اعلام کرد که دولت ایالات متحده ملزم است طبق تعهدات بین المللی خود برطبق عهدنامه مودت، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی مورخ 1334 شمسی (1955 میلادی)، موانع ناشی از اقداماتش به موجب تصمیم 8 می 2018 (18 اردیبهشت 1397) در ارتباط با صادرات اقلام دارو و تجهیزات پزشکی؛ اقلام غذایی و کشاورزی؛ قطعات و تجهیزات هواپیما و خدمات تامین و نگهداری لازم برای ایمنی هواپیمایی به جمهوری اسلامی را برطرف کند.

دیوان همچنین در قرار خود ایالات متحده آمریکا را ملزم کرد تضمین کند تا مجوزهای لازم برای موارد مشمول در بند فوق را صادر و پرداخت‌ها و معاملات مربوط به آنها انجام شود.

این رای با استقبال ایران روبرو شد و در این زمینه وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بیانیه ای، این رای را نشانه بارز دیگری در تأیید حقانیت جمهوری اسلامی و غیرمشروع بودن تحریم‌های آمریکا خواند.

«مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا ساعاتی بعد از صدور این قرار موقت ادعا کرد که حکم دیوان بین‌المللی دادگستری شکستی برای ایران بوده و افزود : «اعلام می‌کنم عهدنامه مودت با ایران را فسخ می‌کنیم. این تصمیمی است که ۳۹ سال پیش باید انجام می شد.»

براساس ماده 23 عهدنامه مودت بین ایران و آمریکا، این عهدنامه به مدت ده سال معتبر بوده و پس از آن نیز‌ تا موقعی که به ترتیب مقرر در این عهدنامه خاتمه پذیرد به قوت خود باقی است. بر طبق بند سه این ماده هر یک از طرفین متعاهد می‌تواند با دادن اخطار کتبی به مدت یک سال به طرف متعاهد دیگر در انقضاء مدت ده سال اول یا هر‌ موقع پس از آن این عهدنامه را خاتمه دهد (‌فسخ کند).

در همین خصوص بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه 23 مهر ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران اعلام کرد که آمریکا در یادداشتی کتبی فسخ این عهدنامه را به طرف ایرانی اعلام کرده است.

منبع : فارس
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه